Prima pagina

Liberalizarea circulatiei dupa integrare nu va fi deplina fara unificarea RCA-Carte Verde

30.03.2005, 00:00 35

De la 1 ianuarie 2007, romanii vor putea circula liber pe teritoriul Uniunii Europene. Insa pentru a fi deplina, liberalizarea circulatiei persoanelor trebuie sa fie dublata de liberalizarea raspunderii civile auto. Iar liberalizarea inseamna unificarea politei de raspundere civila auto cu polita de Carte Verde, ceea ce nu se poate face fara o baza de date comuna a tuturor asiguratilor.


"2007, anul intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, trebuie sa coincida cu extinderea teritoriala a asigurarii de raspundere civila auto", a declarat Mihail Tecau, director al Departamentului de Asigurari Obligatorii si al Fondului de Protejare, din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.




Platesti o data, mergi oriunde


"Asigurarea RCA, in baza unei prime unice, va trebui sa acopere intreg spatiul Uniunii Europene, limitele de despagubire urmand sa fie stabilite pentru fiecare stat in parte", a mai spus Tecau.


Extinderea ariei de cuprindere a asigurarii RCA se traduce in cazul Romaniei prin unificarea, pana la data aderarii la UE, a asigurarii obligatorii de raspundere civila auto cu asigurarea Carte Verde (asigurarea facultativa de raspundere civila auto, valabila in afara granitelor Romaniei). O astfel de unificare este favorizata, sustine Mihail Tecau, de faptul ca "riscurile incep sa se uniformizeze in Romania si in UE", singura dificultate care ar putea sa apara fiind legata de cuantificarea pagubelor, in eventualitatea producerii unor vatamari corporale. Aceasta pentru ca, in strainatate, pe langa cheltuielile medicale, asiguratului care produce paguba i se va cere si plata de daune morale sau acoperirea unor pierderi generate de incapacitatea temporara de munca, daune care in Romania raman de obicei necuantificate si nesolicitate.


Asigurarea de raspundere civila auto din Romania serveste cel mai adesea la plata unor cheltuieli de tratament, si mai putin la acoperirea altor pierderilor de business, de natura financiara, rezultate in urma evenimentului. "Nu exista o istorie in acest sens si prea putini au solicitat acest lucru", a afirmat Mihail Tecau. Potrivit lui, experienta societatilor de asigurari si existenta cadrului legislativ va impiedica insa manifestarea unei situatii de criza in momentul unificarii RCA-Carte Verde. Extinderea ariei de cuprindere a RCA va fi posibila mai ales in contextul existentei unei baze de date care sa cuprinda totalitatea asigurarilor RCA incheiate de asiguratori, deoarece va disparea controlul asigurarilor la trecerea frontierei.


Baza de date CEDAM (Central Data Motor) se afla in prezent in lucru la CSA si va cuprinde informatii legate de polita RCA, date tehnice, date referitoare la autoturism, la asigurat, perioada de valabilitate, valoarea si frecventa daunelor inregistrate, precum si alte informatii de importanta, care vor fi stocate pe o perioada de sapte ani.


"Am depasit momentele de gandire, prognoza, avem si echipamentele, in prezent lucram la aplicatie", a declarat directorul Departamentului de Asigurari Obligatorii al CSA referitor la stadiul in care se afla baza de date pentru RCA.




Programul-pilot devine functional la vara


Potrivit lui Mihail Tecau, un program-pilot de testare a acestei baze de date va fi operational inca din vara acestui an. Pentru a testa functionarea CEDAM, CSA va colecta informatii de la toti asiguratorii din piata, insa, pentru inceput, numai de la anumite sucursale ale acestora.


Asiguratorii dispun cu certitudine de sistemele IT necesare pentru a efectua transferul de date, a declarat Tecau, care a mai adaugat ca "exista posibilitatea ca orice informatie sa fie adaptata pentru a fi importata in baza de date".


"Efectul imediat va fi identificarea celor neasigurati", a aratat Mihail Tecau, insa tot printre efecte se afla si identificarea migratiei asiguratilor si a daunalitatii portofoliului, precum si informarea operativa a unitatilor de politie in legatura cu daunele produse. "Pe viitor, Politia nu va mai constata evenimentul, va folosi baza de date", a explicat Tecau. Informatiile cuprinse in CEDAM vor contribui de asemenea la calcularea cu o mai mare precizie a primei de asigurare RCA. Aceasta pentru ca o baza de date centralizata si completa va pune la dipozitia asiguratorilor informatii mai bune referitoare la dispersie si la zonele de risc.


"Piata se va schimba, in sensul ca ar creste volumul de prime incasate pe forma RCA, colectandu-se astfel sumele acoperitoare sustinerii platii despagubirilor si a necesarului", a declarat si Liviu Stoicescu, director asigurari auto in cadrul Omniasig. Fondul de Protectie a Victimelor Strazii este finantat prin contributii procentuale din volumul de prime brute incasate din politele RCA.


Baza de date ar putea avea aplicabilitate si in sistemul bonus malus, a precizat Mihail Tecau. In cadrul acestui sistem, asiguratorul acorda, in conformitate cu o statistica a evenimentelor pe perioada de referinta, bonusuri pentru asiguratii care nu au inregistrat daune si respectiv penalizari in cadrul producerii lor cu o frecventa prea mare. Baza de date CEDAM vine in intampinarea cerintelor europene, care prevad existenta unui centru de informatii cu privire la asigurarile de raspundere civila auto. Potrivit lui Mihail Tecau, cele mai performante astfel de baze de date privind asigurarile auto le au unii dintre noii membri UE. De asemenea, a aratat directorul din cadrul CSA, baza de date, odata creata, poate fi extinsa si pentru alte tipuri de asigurari. In Ungaria de exemplu, ea cuprinde, pe langa RCA, si asigurarea CASCO.




Doar doua din trei masini au polite RCA


Potrivit lui Romeo Jantea, director general al BCR Asigurari, o baza de date centralizata pentru RCA este necesara, pentru a-i putea identifica pe cei care inregistreaza daune numeroase, in schimb nu ar trebui introduse astfel de baze de date pentru alte tipuri de asigurari.


CEDAM va fi in primul rand un instrument de informare pentru asiguratori, care va contribui la regularizarea pietei, a subliniat reprezentantul CSA, si este in interesul societatilor de asigurari sa furnizeze bazei de date informatii corecte.


In opinia lui Liviu Stoicescu, "CEDAM nu este numai necesara, ci imperativ necesara". Aceasta pentru ca, arata Liviu Stoicescu, aproape 35% din autovehicule nu sunt asigurate (din datele Politiei reiese ca exista in jur de 4,3 milioane de autovehicule, iar informatiile CSA arata un numar de 2,8 milioane de polite RCA valabile). Ceea ce inseamna ca doar 65% dintre detinatorii de autoturisme au incheiate polite de raspundere civila auto. Directorul auto al Omniasig a precizat ca 95-97% este abia un procent "acceptabil" de masini asigurate in vederea aderarii la Uniunea Europeana, cand RCA va fi unificata cu Cartea Verde.


In Germania, sustine Liviu Stoicescu, procentul de neasigurati este sub 1%, in timp ce in Austria este de zero la suta. In Ungaria procentul este mai mic de 3%, iar in Polonia si in Bulgaria cei care nu au RCA reprezinta 25%, respectiv 40% din detinatorii de autoturisme.


Austria este insa un caz special, a explicat Stoicescu. Aceasta pentru ca in aceasta tara societatile de asigurari sunt cele care inmatriculeaza autovehiculele, iar placutele de inmatriculare sunt eliberate o data cu asigurarea de raspundere civila auto.


Potrivit directorului auto al Omniasig, imediat dupa crearea bazei de date centralizate ar trebui definitivat si cadrul legal necesar compararii bazei de date a asiguratorilor cu baza de date a autovehiculelor inmatriculate in Romania, pentru a-i identifica pe cei neasigurati. ioana.leaua@zf.ro