Complexul Doraly, între ”Te pupă Dani!” şi ”E proprietate privată, nu aveţi ce căuta aici”. Reportaj de la cea mai importantă razie a Fiscului din Bucureşti de anul acesta
Miercuri la prânz limuzine cu geamuri fumurii făceau cale întoarsă în faţa complexului Doraly de la marginea Bucureştiului după ce 100 de inspectori ai ANAF Antifraudă au luat cu asalt centrul comercial în căutarea celor care fac evaziune fiscală din vânzarea de sucuri, ulei vegetal, pufuleţi sau conserve.
Inspectorii au verificat 82 de magazine, dar au închis numai trei. Ei au dat ieri amenzi de 783.000 de lei şi au confiscat alţi 66.000 de lei în numerar. Sumele înseamnă însă doar o fărâmă din afacerile care se fac anual aici.
Complexul Doraly este controlat de omul de afaceri Gheorghe Iaciu şi funcţionează sub forma unei platforme care oferă spaţii spre închiriere comercianţilor. Contactat ieri de ZF, omul de afaceri nu a comentat în niciun fel pe marginea descinderii ANAF în centrul său comercial.
Unul dintre cele mai cunoscute centre de vânzare angros din Capitală, Doraly a ajuns pe lista punctelor cu potenţial de evaziune fiscală a ANAF după ani de dezvoltare nestingherită în care platforma s-a extins şi a ajuns să fie cunoscută ca unul dintre sanctuarele afacerilor făcute în zorii zilei exclusiv cu bani cash. Doraly are anual aproximativ 1 milion de vizitiatori, arată site-ul companiei.
„Nu avem nicio problemă, suntem în regulă. Nu vrem să fim fotografiaţi sau filmaţi. Ieşiţi afară“, a răspuns ieri iritat unul dintre comercianţi atunci când magazinul său s-a umplut de cameramani, reporteri şi inspectorii antifraudă ai ANAF.
Atitudinea agresivă a comercianţilor este susţinută de faptul că ANAF a dat ieri 101 amenzi în acest complex.
Firmele care închiriază spaţii se schimbă şi la un interval de câteva luni, iar entităţi fiscale apar şi dispar la fel de discret cum au şi apărut, spun oficialii ANAF.
Pe acelaşi rând, în aşa-numitul pavilion „U“ destinat cosmeticelor şi alimentelor, firmele Top Royal Brands, Galactic Activ şi Cuneco Candy sunt toate înregistrate anul trecut, fără să aibă niciun fel de istorie de afaceri, arată şi datele Ministerului Finanţelor.
La Doraly, rezultatele anterioare sau brandurile nu înseamnă aproape nimic. Aici modul de a face afaceri a rămas în tonul anilor ’90, o epocă a tranzacţiilor făcute exclusiv pe cash şi cu marfa indesată în portbagajele autoturismelor. Marjele de profit, rotaţia rapidă a capitalului şi lichiditatea sunt acasă aici în condiţiile în care pereţii magazinelor sunt ticsiţi până în tavan de produse, iar loturi suplimentare de marfă aşteaptă afară în paleţi pentru a fi despachetate.
Pe o distanţă de 50 de metri se desfăsoară un evantai de produse cât pentru câteva raioane de hipermarket. Puţine sunt produsele cu mărci notorii, grosul este acoperit de branduri locale, regionale sau cu rezonanţă orientală. Pe treptele magazinelor aşteaptă munţi de hârtie igienică, şerveţele, pungi de plastic, cosmetice, pufuleţi, cutii de suc, ciocolată, sticle de uleiuri vegetale cu branduri „no name“, napolitane, borcane de bulion sau pungi de orez.
Miza afacerilor este enormă pentru cei care au închiriat spaţii comerciale în Doraly, iar acest lucru se simte în atitudinea ostilă faţă de orice intrus care a îndrăznit să pătrundă în universul lor.
Cantonaţi în faţa magazinelor, proprietarii, manipulanţii de marfă şi paznicii complexului comercial vociferează violent la vederea camerelor de filmat, aparatelor de fotografiat şi a uniformelor verzi ale inspectorilor ANAF Antifraudă.
„Este o proprietate privată şi nu aveţi ce să căutăţi aici. Cereţi aprobare şi după aia veniţi aici“, s-a răstit ieri un paznic în prag de pensie, în timp ce îl apuca de cot pe un cameraman al unei televiziuni.
Scenele sunt absurde. Paznicii complexului poartă uniforme largi inscripţionate cu SWAT, referinţă la celebrele trupe speciale ale forţelor poliţieneşti americane. În acelaşi timp, la numai câţiva metri depăr-tare unul dintre tinerii prezenţi în complex poartă pe creştet o şapcă inscripţionată cu „Te pupă Dani“. Aproape toţi gesticulează larg şi se adresează ameninţător la vederea intruşilor. Interiorul complexului comercial pare parţial blocat de prezenţa inspectorilor fiscali care verifică atât actele de provenienţă a mărfurilor, cât şi bonurile fiscale emise de firmele cu spaţii închiriate aici.
De afară, imaginea asupra complexului este diferită. Furnicarul de maşini ce iese din Doraly arată însă că sub stâlpul pe care tronează scris „China Town“ banii nu dorm niciodată, nici măcar în prezenţa inspectorilor ANAF. În intersecţia de la ieşire, Doraly îşi dezvăluie adevăratul rol în economie: furnizor al micilor comercianţi din Bucureşti şi din judeţele limitrofe. Rând pe rând, autoutilitare şi autoturisme cu numere de Dâmboviţa, Argeş, Constanţa, Ialomiţa, Călăraşi sau Constanţa ies pe porţi şi se pierd imediat în traficul aglomerat de pe şoseaua ce leagă Capitala de Urziceni.
În comerţul tradiţional, universul micilor magazine de cartier, centrele comerciale precum Doraly sunt un punct critic de interes pentru afaceriştii care au învăţat un singur lucru, acela că afacerile pe bani cash sunt cele mai sigure. Vizita în forţă a inspectorilor ANAF a fost ieri doar un simplu semn de alarmă pentru angrosiştii de aici, însă de mâine operaţiunile revin la „business as usual“.
Maşinile ANAF s-au aliniat în parcarea Doraly şi s-au amestecat printre comercianţii care urcau marfa în portbagaj.
Ziarul Financiar vă recomandă şi
Cea mai tânără femeie manager din boardul OMV Petrom