Profesii

Cetatenii straini si permisele de munca

09.08.2004, 00:00 118



Cetatenii straini pot primi permis de munca in Romania daca sunt incadrati in munca pe baza contractului individual de munca pe durata determinata la o singura persoana fizica sau juridica din Romania ori la o reprezentanta autorizata din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate, potrivit normelor metodologice de aplicare a legii privind permisele de munca, publicate recent in Monitorul Oficial.



Normele metodologice stabilesc ca permisul de munca este documentul oficial care se elibereaza, la cerere, strainilor, de catre Oficiul pentru Migratia Fortei de Munca.



Titularul permisului de munca poate fi incadrat in munca pe baza contractului individual de munca pe durata determinata la o singura persoana fizica sau juridica din Romania ori la o reprezentanta autorizata din Romania a unei persoane juridice cu sediul in strainatate.



Permisul de munca poate fi eliberat, potrivit legii, strainilor care indeplinesc conditiile prevazute de legislatia din Romania cu privire la incadrarea in munca si care au aplicata pe documentele de trecere a frontierei viza de lunga sedere pentru angajare in munca sau, dupa caz, viza de lunga sedere pentru alte scopuri, precum si strainilor exceptati de la regimul obligativitatii vizelor de lunga sedere pentru angajare in munca, potrivit dispozitiilor legale.



Strainului titular de drept al unui drept de sedere temporara in scop de reintregire familiala sau studii i se poate acorda, la cerere, permis de munca, in conditiile prevazute de lege. Un cetatean strain nu poate solicita, concomitent, mai multe permise de munca in vederea incadrarii in munca, in acelasi timp, la mai multi angajatori.



Strainul care are calitatea de asociat la o societate comerciala din Romania nu poate obtine permis de munca in baza vizei de lunga sedere pentru desfasurarea de activitati comerciale. Pentru obtinerea vizei de langa sedere pentru angajare, cetatenii straini trebuie sa obtina avizul favorabil al Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca.



Permisul de munca se acorda pentru un interval de 12 luni, cu posibilitatea prelungirii, la cerere, pe noi intervale de cate 12 luni, in cadrul perioadei de valabilitate a pasaportului.



In termen de 10 zile la data eliberarii permisului, angajatorul are obligatia de a incheia contactul individual de munca pe durata determinata cu strainul, numai pe perioada de valabilitate a permisului. In plus, angajatorul are obligatia de a inregistra contractul individual e munca la inspectoratul teritorial de munca, in termenul prevazut de lege. De asemenea, in termenu de 5 zile de la data incadrarii in munca, cetateanul strain are obligatia de a se prezenta la Autoritatea pentru straini pentru a solicita acordarea vizei in vederea eliberarii permisului de sedere temporara in Romania.



Normele stabilesc ca cetatenii straini al caror acces pe piata muncii este reglementata prin acorduri, conventii si intelegeri bilaterale incheiate de Romania cu alte state pot fi incadrati in munca fara permis, daca aceasta prevedere este stabilita prin textul acordului.