Profesii

Investitiile in oameni conteaza cel mai mult pentru o marja mai mare de profit

30.06.2006, 20:30 19

Pe piata romaneasca exista inca multe oportunitati pentru cresteri importante de profit, este concluzia seminarului "Cum sa faci mai mult profit?", organizat ieri de ZIARUL FINANCIAR.
"Nu exista diferente mari intre modalitatile de a face profit in Romania, comparativ cu alte tari. Pentru a obtine profit, trebuie sa construiesti un business puternic, cu branduri puternice si sa pui accent pe investitiile in oameni", este de parere Jacques Ponty, director general al Danone pentru Romania si Balcani.
Toti participantii la seminarul organizat de ZF au sustinut importanta investitiilor in oameni si faptul ca acestia sunt cea mai de pret resursa a companiei. "Oamenii sunt cea mai buna modalitate de a face profit pe termen lung", considera Alexandru Vlad, director general Selgros Cash&Carry, companie care si-a dublat anul trecut profitul, pana la 22 mil. euro.
Una dintre modalitatile de crestere a profitului puse in practica de Selgros se refera la reducerea costurilor, insa managerul companiei spune ca "niciodata nu se taie din costurile legate de oameni". Selgros Cash&Carry a avut anul trecut o cifra de afaceri de 450 de milioane de euro in Romania. Compania are in acest moment 12 magazine si 5.000 de angajati. Valoarea investitiilor realizate de Selgros din 2001 pana in prezent se ridica la 180 de milioane de euro, a precizat directorul general al companiei.
Luna viitoare, compania va deschide la Bacau al treisprezecelea magazin al retelei. "Expansiunea puternica este un alt factor care a contribuit la cresterea afacerilor noastre in Romania", spune Vlad. In primii trei ani de prezenta pe piata locala, Selgros a mers in pierdere pentru a-si finanta cheltuielile de extindere a retelei si restul investitiilor, iar profitul a inceput sa apara abia in ultimii doi ani, a afirmat el.
Pentru industria bunurilor de larg consum, potentialul de crestere al pietei e inca mare in Romania. "Abilitatea de a creste piata este si ea o sursa importanta de castig", mai spune Ponty, directorul general al Danone. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 70 mil. euro, in crestere cu 45% fata de 2004.
Potrivit lui Ponty, potentialul urias de export odata cu integrarea in Uniunea Europeana va duce atat la cresterea businessului pentru companii, dar si la o crestere economica. In opinia lui, pentru sprijinirea dezvoltarii consumului de produse in categoriile cheie ale industriei alimentare ar fi necesara si reducerea fiscalitatii.
"Romania este printre putinele tari din Europa cu un nivel atat de ridicat al TVA, situatie ce determina cresterea pretului final pentru consumator, dar incurajeaza si companiile care lucreaza pe piata gri", considera el. De cealalta parte, ministrul de finante Sebastian Vladescu a precizat ca TVA nu se va reduce pe diferite segmente, desi au existat o serie de dezbateri referitoare la o cota redusa de TVA pentru produsele alimentare de baza.
Adrian Mihai, directorul general al Fan Courier, companie cu o cifra de afaceri de 14 mil. euro, spune ca si piata de curierat rapid este in acest moment sub potential si ofera destule oportunitati de a realiza profit. "In acest domeniu afacerile vor creste in continuare, pentru ca este o piata dinamica, dar care inca nu a ajuns la maturitate", spune Mihai.
Profiturile companiilor romanesti pot fi distorsionate de raportarile contabile dupa diferite standarde, cum ar fi RAS (standardele romanesti de contabilitate) sau IFRS (standardele internationale), spune Serban Toader, audit partner la compania de consultanta si audit KPMG Romania.
"Raportarile contabile dupa diferite standarde duc la profituri diferite. Sugestia este ca firmele sa foloseasca standardele internationale", a declarat Toader. El a oferit exemplul unor raportari dupa standarde diferite in cazul celor mai mari banci de pe piata. Dupa standardele romanesti, BCR a facut anul trecut un profit de 205 mil. euro si de numai 167 mil. euro dupa standardele internationale, a spus reprezentantul KPMG.