Profesii

Nici pentru manageri nu este usor sa-si gaseasca de lucru

16.08.2004, 00:00 16



Multi dintre directorii executivi au aflat pe pielea lor ca a-si gasi un post nou ar putea reprezenta unul dintre cele mai grele lucruri pe care le-au facut in cariera lor. Acest lucru reprezinta o asa mare lovitura data ego-ului lor incat se intampla de multe ori ca acestia sa renunte sa-si mai caute un nou job.



Potrivit biroului de statistica american, in luna iunie, aproap 500.000 de americani au iesit total de pe piata muncii pentru ca au fost descurajati de lipsa oportunitatilor. Dintre cei care au renuntat la cautari, circa 45.000 aveau varsta de 55 de ani, sau erau chiar mai batrani. In acelasi timp, numarul managerilor si al specialistilor descurajati a fost de 33.000 in aprilie.



Consilierii in cariera spun ca este posibil ca cei care fac parte din ultima categorie sa nu realizeze faptul ca cea mai buna cale pentru ca ei sa-si gaseasca un nou job nu este aceea pe care o urmeaza si ceilelalte categorii profesionale. Cu alte cuvinte, ei trebuie sa gestioneze acest proces intr-o maniera diferita.



"Managerii nu-si cauta de lucru in stilul traditional", spune Carrie Straub, consultant in cariera, citata de Wall Street Career Journal. "Reangajarea se face pentru ei prin conexiunile pe care le au. O piata a muncii publica rareori va oferi oportunitati acestora", a adaugat ea.



Indiferent ca managerul ajunge in postura de vanator de joburi din cauza faptului ca a fost dat afara, sau pentru ca este nemultumit cu ceea ce are, este important ca acesta sa inteleaga care sunt factorii care il tin pe loc. Specialistii au identificat o serie de probleme care ii determina pe manageri sa nu mearga mai departe.





Nu stiu ce vreau sa fac



Una dintre cele mai mari probleme este ca, de cele mai multe ori, directorii executivi nu au nici cea mai vaga idee legata de ceea ce isi doresc sa faca in continuare. S-ar putea ca rolul pe care il joaca in prezent sa nu le convina prea mult, dar refuza sa se indrepte spre alte zone care par interesante pentru ca astfel ar putea sa faca un pas inapoi. Sau, sunt atat de bine platiti ncat nu pot pleca pentru ca astfel isi pun in pericol standardul de viata sau casnicia, spune John Hall, managerul companiei Hall Career Services. El povesteste depre un client care isi dorea sa plece din compania fondata de familia sa in care lucrase 12 ani. Acesta avea un venit cu sase cifre si se temea ca va avea greutati daca va incepe sa lucreze in alta parte, unde nu-i va fi oferita aceeasi suma, cel putin la inceput. "Aceasta este partea cea mai grea dintre toate. Este foarte dificil, daca nu imposibil sa-si pastrezi venitul actual intr-un nou domeniu", spune Hall.



In timp, managerul care este dispus sa accepte mai putini bani, va castiga experienta in domeniul respectiv astfel incat va putea ajunge chiar sa castige mai mult.



Exemplu este un inginer din domeniul nucelar care a dorit sa-si schimbe domeniul de activitate si a optat pentru marketing. A urmat un MBA si a gasit un job platit cu 50.000 de dolari anual, cu 100.000 de dolari mai putin decat castiga inainte. Dupa zece ani insa a devenit vicepresedintele unei companii, iar veniturile sale le-au depasit pe cele pe care le avea pe vremea cand era inginer. "Din pacate, casnicia sa nu a supravietuit acestei schimbari", povesteste Hall.



Orice persoana decisa sa-si schimbe cariera are nevoie de un plan pentru a atinge acest obiectiv. Pentru inceput trebuie sa adune informatii despre domeniul respectiv si n-ar strica sa faca o serie de teste care sa determina in ce masura abilitatile dobandite in domeniul in care lucreaza in prezent se potrivesc cu noua slujba. Ideal ar fi ca planul sa se intinda pe o perioada de cinci ani.





Mi-e teama sa fac o schimbare



Teama de necunoscut este un o piedica puternica in calea managerilor aflati in cautare de lucru. Aceasta teama poate lua mai multe forme. Unii manageri nu cred ca pot gasi un job care sa poata sa-l poata inlocui pe cel actual, indiferent cat de mult le-ar displace acesta. De asemenea, acestia considera ca nu sunt suficient de competenti si cred ca au avut noroc pentru ca au ajuns acolo unde sunt.



In sedintele de consiliere, multi manageri vorbesc depre faptul ca isi doresc sa inceapa o noua cariera, dar, daca li se ofera un post in domeniul in care au lucrat pana in prezent, imediat renunta la visul schimbarii.



"Managerii care nu si-au mai cautat de lucru de ani buni s-ar putyea sa fie speriati de articolele din presa care vorbesc despre concedieri si despre sansele scazute de angajare din cauza recesiunii economice. Realitatea este se creeaza multe joburi noi, in special in cadrul companiilor mici, dar e nevoie de mai ult timp pentru a le gasi', spune Marky Stein, autorul lucrarii "Interviuri fara emotii".



"Acestia sunt extrem de speriati pentru ca traiesc sub teroarea ideii ca nu vor reusi sa-si gaseasca un job la acest nivel in economia de astazi", a adaugat Stein.



Si totusi, un mediu economic care ofera putine posibilitati de angajare nu afecteaza managerii somei in mod uniform. "Cei care au resurse, sunt flexibili si optimisti isi pot gasi usor de lucru, spune Russ Jones, directorul unei companii de outplacement.



"Candidatii cu o atitudine pozitiva, care au abilitati de prezentare vor fi mult avantajati decat cei care nu au aceste atribute. In plus, nu trebuie sa dea atentie statisticilor negative sau zvonurilor", a mai spus el.





Nu vreau sa apelez la cunoscuti



Cea mai mare problema cu care se confrunta consultantii in cariera cand intalnesc manageri care isi cauta de lucru este faptul ca acestia nu doresc sa ramana in legatura cu ceilalti parteneri. Ei considera ca atunci cand vorbesc cu cei pe care ii cunosc este ca si cum le-ar cere o favoare sau chiar le-ar cere un loc de munca. Aceasta atitudine se traduce in faptul ca nu mai suna pe nimeni, nu mai suna oamenii potriviti si nu stiu ce sa spuna atunci cand totusi vorbesc cu ceilalti cunoscuti.



Marky Stein spune ca de fiecare data cand intreaba un grup de persoane aflate in cautarea unui loc de munca daca sunt in contact cu alte persoane, toata lumea ridica mana. Daca ii intreaba insa daca acest lucru le-a fost de vreun folos, atunci nici macar o mana nu se mai ridica. Explicatia consta in faptul ca persoanele cu care sunt in contact sunt la fel ca si ei adica fara joburi.



In plus, o mare parte din cei care cauta sa intre in contact cu alte persoane, dar o fac numai cu cele care ii pot asocia cu fosta pozitie ocupata. Ei nu discuta cu oameni care ar putea sa le fie de ajutor in gasirea unei noi oportunitati in cariera.



Specialistii spun ca managerii ramasi fara job ar trebui sa invete cum sa vorbeasca despre situatia lor. De exemplu: "Frank, iti multumesc pentru timpul acordat. Am fost foarte multumit in cadrul companiei XYZ, dar am de gand sa plec. Am vrut sa discut cu tine planurile mele viitoare. Acum pentru mine este important sa gasesc o organizatie care sa se potriveasca cu punctele mele tari". Interlocutorul ar putea cere mai multe detalii: "Ce anume cauti?". "Sunt cateva directii la care ma gandesc si imi dedic timpul incercand sa aflu ce anume ar trebuie sa fac discutand cu oameni ca tine. Crezi ca am putea sa ne intalnim saptamana viitoare si sa discutam", ar putea fi raspunsul.



Chiar daca respectiva companie nu face angajari, o intalnire informala este o buna cale de a afla ce alte afaceri se mai dezvolta. Faptul ca cealalta persoana nu se simte presata sa angajeze managerul respectiv o va determina sa-ti indice cateva persoane cu care te poti intalni. miruna.lebedencu@zf.ro