Profesii

Parintele managementului si-a incheiat afacerile

14.11.2005, 18:19 1192

Peter F. Drucker, parintele managementului modern si unul dintre cei mai mari ganditori ai vremurilor noastre, s-a stins din viata la sfarsitul saptamanii trecute la resedinta sa din Claremont, California.

Supranumit "Mr. Management", Drucker a inspirat si a influentat conceptiile managerilor si mediul de afaceri, identificand si examinand cele mai actuale probleme cu care se confrunta managerii, incepand de la strategia de corporatie, stilul managerial, pana la schimbarile sociale.

Druckner s-a nascut in Viena in 1909. Dupa ce si-a luat doctoratul in Drept Public si International la Universitatea Frankfurt, Germania, a lucrat o perioada ca jurnalist si mai apoi ca economist la o banca din Londra. Din 1937 s-a stabilit in Statele Unite unde se alatura echipei de la New York University''s Graduate Business School ca profesor de management. Din 1971 si pana in 2003 a fost profesor de stiinte sociale si management in cadrul Universitatii din Claremont.

De-a lungul celor aproape 75 de ani de cariera, Druckner a scris aproape 40 de carti si a publicat numeroase articole - in perioada 1975 - 1995 fiind editorialist al The Wall Street Journal. In plus, a oferit consultanta pentru sute de companii, de la multinationale pana la start-up-uri, precum si pentru diverse guverne si organizatii nonprofit.

Printre lucrarile semnate de Druckner se numara "The End of Economic Man" (1939), "The Future of Industrial Man" (1941), "Concept of the Corporation" (1946), "Managing for the Future" (1992), "The new realities: in government and politics, in economics and business, in society and world view" (1989), "Managing the non-profit organization: practices and principles" (1990), "The Frontiers of Management, The Practice of Management, Management Challenges for the 21st Century" (1999).

Anul viitor urmeaza sa iasa pe piata ultima sa lucrare - "The Effective Executive in Action".

Intreaga sa filosofie economica are la baza conceptia potrivit careia oamenii sunt cel mai important activ al unei companii, o idee considerata revolutionara in momentul in care a fost lansata, adica in 1950. Tot atunci, Druckner a prezis ca, in anii care vor veni, computerul va deveni un instrument extrem de important pentru mediul de business.

Va prezentam in continuare o selectie din citatele sale realizata de Octavian Pantis, managing director al companiei de training TMI Romania.



Peter Drucker dixit:

* Managementul inseamna sarcini, management inseamna disciplina, dar management inseamna, in primul rand, oameni. Orice succes legat de management este de fapt succesul unui manager, asa cum orice esec legat de management este esecul unui manager.

* Leadership-ul nu are nimic de-a face cu a tine discursuri sau fi placut; leadership-ul este definit prin rezultate, nu prin atribute.

* Charisma devine slabiciunea liderilor. Ii face inflexibili, convinsi de infailibilitatea lor si ii impiedica sa se schimbe.

* Foarte mult din ceea ce numim management consta in a nu-i lasa usor pe oameni sa faca ce au de facut.

* Management inseamna sa faci lucrurile asa cum trebuie. Leadership inseamna sa faci lucrurile care trebuie.

* Treaba managerului nu e sa ii placa pe oameni. Nu e sa ii schimbe pe oameni. Este sa le puna in valoare calitatile.

* Oamenii trebuie tratati ca resurse... trebuie sa intrebi nu cat costa, ci care e randamentul lor, cat de multe pot face ei.

* Planurile sunt doar niste bune intentii daca nu se transforma imediat in munca.

* Poti fie sa faci ceva, fie sa stai pe spate si sa astepti o minune. Minunile sunt grozave, dar sunt atat de imprevizibile.

* Cel mai important lucru in comunicare este sa auzi ceea ce nu se spune.

* Concentrarea este cheia rezultatelor economice. Nici un alt principiu al eficacitatii nu este incalcat azi mai mult decat acest principiu de baza al concentrarii.

* Nu este nimic mai inutil decat sa faci eficient ceva ce n-ar trebui facut deloc.

* Oriunde vezi o afacere de succes, cineva odata a luat o decizie curajoasa.

* Cea mai buna metoda de a prevedea viitorul este de a-l crea.

* Cresterea care adauga volum fara a mari productivitatea este grasime. Cresterea care scade productivitatea este cancer.

* Profitabilitatea este criteriul suveran al companiei.

* Planificarea pe termen lung nu are de-a face cu deciziile viitoare, ci cu viitorul deciziilor din prezent.

* Managementul prin obiective functioneaza doar daca oamenii stiu obiectivele. In 90% din cazuri, nu le stiu.

* Sedintele sunt un simptom al proastei organizari. Cu cat mai putine sedinte, cu atat mai bine.

* Incepe cu ceea ce trebuie facut mai degraba decat cu ceea ce este acceptabil.

* Timpul este cea mai rara resursa si daca nu este gestionat, nimic altceva nu poate fi gestionat.

* Eficienta e sa faci mai bine ceea ce se face deja.

* Cunostintele trebuie imbunatatite, provocate si dezvoltate constant, altfel se pierd.

* Cel mai important punct tare al meu ca si consultant este sa fiu ignorant si sa pun cateva intrebari.

* Singurele lucruri care se dezvolta singure intr-o organizatie sunt dezordinea, conflictele si neperformanta.

* Lucrurile cu adevarat importante se spun pe la cocteiluri si nu se fac niciodata.

* Nici un manager nu a suferit vreodata pentru ca subordonatii sai sunt puternici si eficienti.

* A fi ignorant nu este o catastrofa. Totul este sa stii ce sa intrebi, dar mai ales pe cine sa intrebi pentru a pune capat ignorantei tale.

* Institutiile confunda bunele intentii cu obiectivele. Ele spun "sanatatea, bunastarea"; acestea sunt intentii, nu obiective.