ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Andrei Pădurean, acţionar la Uniconf: Produsele sub mărcile private ale retailerilor au un nivel de preţ cu circa 30% mai mic, iar calitatea este comparabilă cu cea a produselor naţionale. Asta explică de ce tendinţa consumatorului final este de a cumpăra mai mult marca privată

09.05.2024, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Acţionarul Uniconf estimează o creştere a cifrei de afaceri de 25% în acest an. Andrei Pădurean mizează pe o creştere a volumelor bazată pe menţinerea preţului de vânzare la nivelul anului 2022 şi a majorării fondului de promoţii. Totuşi, rata profitabilităţii este afectată din cauza schimbărilor din piaţă.

Mărcile private cunosc o creştere considerabilă a cererii în ultimii ani, mai ales pe fondul creşterii preţurilor şi al scăderii nivelului de trai. Odată cu ascensiunea mărcilor private, principalii actori care au de suferit sunt chiar producătorii locali, care pierd tot mai mult loc pe rafturile din marile magazine. Andrei Pădurean, acţionar  la Uniconf, producător local de lenjerie intimă din Sălaj, este de părere că principalul motiv pentru care consumatorii se îndreaptă tot mai mult către mărcile private este preţul mult mai mic faţă de brandurile locale şi nivelul comparabil de calitate.

„Concurenţii Uniconf sunt mărcile private ale marilor hipermarketuri. Tendinţa ultimilor ani a fost de creştere a ponderii în achiziţie a mărcilor private ale marilor retaileri. Acestea au crescut ca  preferinţă şi ca volum de achiziţie din partea consumatorului final. Marii retaileri nu încearcă să producă în România, mărcile private pe segmentul de haine şi lenjerie sunt produse în Asia. Calitatea e comparabilă cu cea a brandurilor locale şi au un preţ cu 25-30% mai mic. Eu cred că acest lucru explică de ce tendinţa consumatorului final este de a face achiziţii în creştere pe aceste mărci private“, spune Andrei Pădurean, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Mulţi consumatori se uită la produsele fabricate în România, însă decizia de achiziţie este, în final, influenţată de preţul produsului. Dacă preţurile mărcilor private sunt mai mici, iar calitatea este comparabilă cu cea a produselor fabricate în România, balanţa va înclina în favoarea mărcilor private, mai ales în contextul scăderii nivelului de trai din ultimii ani ca urmare a creşterii preţurilor din piaţă.

„Această diferenţă de preţ este ca urmare a cheltuielilor de producţie în România, dar nu putem spune că bumbacul este cu 30% mai bun în cazul brandurilor locale, atunci tot mai mulţi clienţi se uită sau încearcă să înţeleagă dacă este justificată această diferenţă la nivel de calitate. Eu vă pot spune că nu este justificată“, adaugă Andrei Pădurean.

Totuşi, marii retaileri nu renunţă de tot la mărcile naţionale, fiind o plasă de siguranţă în cazul în care există probleme pe lanţul de aprovizionare din Asia, dar şi pentru cei care caută în continuare aceste branduri.

Acţionarul producătorului de lenjerie intimă spune că lupta producătorilor locali contra globalizării este una deja pierdută, însă ce pot face producătorii locali este să se adapteze unei astfel de pieţe pentru că în final consumatorul va fi cel care va alege.

Near-shoring-ul, tendinţa companiilor europene de a-şi muta producţia din Asia în Europa, este o utopie, spune Andrei Pădurean, în contextul în care industria producătoare din Asia a devenit tot mai competitivă, adaptându-se la cerinţele companiilor occidentale.

„Marile reţele comerciale cu care colaborăm intern sau pe pieţele din Uniunea Europeană nu au astfel de obiective stabilite, anume de a creşte mărcile locale sau producţia din România în defavoarea mărcilor proprii.“

Singurul motiv pentru care mai există producţia europeană, spune Andrei Pădurean, este faptul că producătorii de pe continent reuşesc să furnizeze repede stocurile necesare, în timp ce a pierdut toate celelalte puncte forte în defavoarea Asiei.

„Producţia europeană poate furniza repede şi în serii mai mici, dar şi Asia s-a adaptat pentru seriile mai mici.“

„Producătorii din Asia s-au adaptat în ultimii ani şi pentru termenele de plată prelungite, singurul lucru pe care nu îl poate face Asia la ora actuală este să furnizeze repede. De aceea există producţia europeană“, este el de părere.

Unul dintre semnalele cele mai puternice privind concentrarea tot mai mare pe mărcile private ale marilor reţele de retail a fost chiar renunţarea la brandurile locale în anumite zone din ţară. Andrei Pădurean susţine că unul din marii retailer prezenţi pe piaţa locală a hotărât să scoată mărcile locale din hypermakert-urile aflate în oraşele sub 100.000 de locuitori pentru că nu mai erau rentabile.

„Diferenţa de preţ de 25-30% nu mai e justificată. Populaţia din oraşele mici consideră că a da cu 25-30% mai mult pe un produs românesc în condiţiile care această creştere nu este însoţită de un plus echivalent de calitate nu este justificabil. Asta a însemnat pentru Uniconf în 2023 o ieşire din toate formatele din magazinele aflate în oraşele cu o populaţie sub 100.000 de locuitori“, adaugă el.

Acţionarul Uniconf estimează o creştere a cifrei de afaceri de 25% în acest an. Andrei Pădurean mizează pe o creştere a volumelor bazată pe menţinerea preţului de vânzare la nivelul anului 2022 şi a majorării fondului de promoţii. Totuşi, rata profitabilităţii este afectată din cauza schimbărilor din piaţă. Mai mult, în ultimii trei ani, compania şi-a redus numărul de angajaţi de la 300 de salariaţi, la doar 85 de persoane în prezent. În 2022, ultimul an pentru care există date publice, Firma Universal Co, cea care operează businessul Uniconf, a avut afaceri de 22 milioane lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor