Astfel, cele mai multe companii au continuat să deschidă magazine fără a angaja oameni noi, în timp ce altele, cum este cazul grupului francez Carrefour, şi-au redus numărul de angajaţi deşi şi-au majorat numărul de magazine de patru ori.
În perioada 2008-2013 jucătorii din comerţul modern şi-au triplat numărul de magazine, până la peste 1.200, focalizarea fiind pe magazine cu suprafaţă mică, respectiv supermarketuri, magazine de proximitate sau discount. Astfel, suprafaţa de comerţ modern a crescut cu circa 77%, în timp ce numărul de angajaţi a avansat cu doar 37%.
„În lupta pentru profit, în anii de criză lanţurile din comerţul modern a trebuit să îşi eficientizeze costurile în contextul în care consumul nu a dat semne de revenire. Numărul de angajaţi la 1.000 mp este un parametru elocvent pentru a analiza modul cum reţelele de magazine au lucrat la costuri“, spune Marcelo Mihai, senior consultant în cadrul companiei de consultanţă în management Geva & Company. El explică astfel că unităţile de mici dimensiuni, de tipul magazinelor de proximitate deschise în număr mare în ultimii ani, au şi personal pe măsură. Astfel, fiecare angajat este multicalificat şi lucrează atât la preluare marfă, cât şi la casă sau la poziţionarea produselor pe rafturi. „Ei sunt uneori mai bine plătiţi decât un angajat care are doar o singură atribuţie, însă în final există o reducere de costuri.“ Mai mult, unii retaileri au contracte cu producătorii, contracte care prevăd că aceştia din urmă aduc propriii lor angajaţi în magazine pentru a le aşeza marfa la raft. „Îi poţi vedea în magazine, în hainele unor companii producătoare. Aceste persoane sunt colaboratori, angajaţi temporar şi în regim part-time.“