„E foarte bine că vin companiile din afară, ne creează un branding de ţară, că suntem talentaţi la IT, dar trebuie să avem grijă şi de românii care pun cap la cap talentele şi fac un produs“, a spus CEO-ul eMAG la ZF Live.
Statul român ar trebui să susţină prin programe guvernamentale nu numai companiile străine care vor să investească, ci şi companiile locale, atât start-up-urile, cât şi firmele mari. Talentele româneşti din IT ar trebui să fie puse cap la cap, să nu mai fie „vândute“ doar la bucată, ca specialişti în companii, ci să fie adunaţi, să creeze produse, iar produsele să fie exportate, a declarat Iulian Stanciu, unul dintre cei mai puternici antreprenori români din IT, la ZF Live.
El este acţionar şi CEO al eMAG, cel mai mare magazin online local, cu afaceri estimate la 262 mil. euro în acest an, şi proprietarul retailerului electro-IT Flanco şi al distribuitorului de produse IT&C Network One Distribution. Companiile conduse de Stanciu au avut anul trecut un rulaj de aproximativ 600 de milioane de euro, iar valoarea totală a impozitelor achitate către stat (inclusiv TVA) a fost de aproximativ 70 de milioane de euro.
„Sunt 100% de acord că trebuie încurajate investiţiile străine. Da, trebuie să avem programe pentru a încuraja investiţiile străine, care au crescut mult sectorul IT şi au creat o clasă de mijloc în acest business. Dar cred că ar trebui programe şi către companiile româneşti, atât către start-up-uri, dar şi către companiile mari. Mi-aş dori un program de susţinere a campionilor naţionali în economie, în orice domeniu, inclusiv IT. În IT oportunitatea pe care o avem ca ţară este cea a talentelor foarte bune, a oamenilor foarte valoroşi. Cred că aceste talente ar trebui să fie puse cap la cap, să nu mai fie «vândute» doar la bucată, ca specialişti în companii, ci să fie adunaţi, să creeze produse, iar produsele să le exportăm. Când vorbim de IT, vorbim de software, de platforme. Noi la eMAG exportăm o platformă, produsă în România cu tehnologie românească, cu români, cu manageri locali, suntem o multinaţională cu sediul la Bucureşti. Ceea ce vreau de la stat este susţinere pentru ceea ce facem în afară“, a declarat Iulian Stanciu.
Un exemplu concret de program aplicat de stat pentru a susţine investitorii locali este cel al Chinei, care plăteşte biletul de avion şi standul la expoziţiile internaţionale pentru antreprenorii locali. În Coreea de Sud statul a luat zece companii mari, în urmă cu 40-50 de ani, pe care le-a susţinut pentru a încuraja exportul. Dacă ne uităm la Samsung sau LG, aceste companii nu au fabrici în Coreea de Sud, nu exportă produse fizice de acolo, dar tot ce înseamnă cercetare sau tehnologie sunt produse domestic, a arătat Stanciu.