Listarea companiei naţionale de autostrăzi CNADNR la bursa de la Bucureşti ar putea fi o soluţie pentru accesarea de capital suplimentar necesar dezvoltării infrastructurii, spune Claudiu Cercel, directorul general adjunct al BRD, în contextul în care România a rămas mult în urmă cu absorbţia de fonduri europene, iar investiţiile statului au scăzut puternic.
Statul român beneficiază de fonduri europene de 4,4 mld. euro pentru construirea de autostrăzi, căi ferate, aeroporturi sau metrou, însă până în prezent a reuşit să atragă doar o treime din aceşti bani. România mai are la dispoziţie doar un an şi jumătate pentru a atrage restul de aproape 3 miliarde de euro puşi la dispoziţie de Uniunea Europeană. În lipsa unor investiţii consistente din partea statului, construcţiile de infrastructură, un sector ce ar trebui să susţină întreaga economie, au plonjat cu 27,7% în primele cinci luni ale acestui an.
„De ce să nu listăm CNADNR la bursă? Astfel se pot atrage capitaluri suplimentare pentru finanţarea infrastructurii de autostrăzi şi rutiere în general. Densificarea reţelei de autostrăzi a României la un nivel care să stimuleze dezvoltarea economică echilibrată teritorial nu poate fi finanţată doar cu fonduri europene. Bursa poate fi luată în calcul având în vedere că există în lume fonduri de pensii şi fonduri suverane interesate de finanţarea infrastructurilor“, a spus Claudiu Cercel, director general adjunct la BRD.
CNADNR este deţinută de stat, fiind principalul administrator al reţelei naţionale de drumuri şi autostrăzi şi atribuitor de contracte pentru construcţia de autostrăzi în România.
În 2013, CNADNR a raportat un profit net de 253 mil. lei, la afaceri de 1,1 miliarde de lei.
Directorul BRD a explicat că investitorii ar putea câştiga din listarea unei astfel de companii nu doar din evoluţia preţului acţiunilor, ci mai ales din încasarea de dividende.