A reuşit să convingă peste 2.000 de clienţi companii, de la afaceri mici de familie până la multinaţionale, să-i cumpere produsele de papetărie, dar după ce businessul din distribuţia de birotică şi papetărie a ajuns la câteva milioane de euro a decis să facă pasul către retail cu brandul Autograf, care numără astăzi patru magazine. Afacerea din distribuţie, Vector International, îi aduce venituri de 4 milioane de euro, iar noul său pariu, Autograf, se află încă la nivel de investiţii, valoarea acestora ridicându-se până în prezent la 400.000 de euro.
Marius Avram, acţionarul Vector International şi al magazinelor Autograf, şi-a început traseul de antreprenor în anul 1993, la vârsta de 23 de ani, la scurt timp după ce a absolvit studiile în cadrul secţiei de Autovehicule Rutiere din cadrul Universităţii de Transporturi din Bucureşti.
După mai multe încercări nereuşite de a construi afaceri în domeniile alimentar şi auto, şi-a ascultat instinctul şi a preluat, dintr-o discuţie cu prietenii, ideea unui business în domeniul distribuţiei de produse de birotică şi papetărie, scrie revista Business Magazin .
„Puteam să descopăr astfel lucruri noi, la care nu am avut acces în perioada şcolii. Mi-a plăcut să lucrez cu astfel de produse şi, cu timpul, am devenit pasionat de acestea”, explică antreprenorul motivaţia sa pentru creşterea afacerii lansate în 1997. A început cu importul şi distribuţia de produse pentru birou, ulterior s-a extins cu o gamă pentru şcoală şi, mai nou, cu una de curăţenie, ajungând în prezent la un portofoliu de 6.000 de produse. După ce a consolidat prezenţa companiei pe piaţa de distribuţie, a început să dezvolte şi echipe de consultanţi cu care a intrat în domeniul livrărilor business to business. Astfel, businessul Vector International este împărţit acum în mod egal între distribuţie şi livrări B2B.
Antreprenorul livrează produsele către 2.000 de clienţi companii, de la cele mai mici, de familie, până la multinaţionale, nume precum McDonald’s sau Hornbach aflându-se pe lista lui de clienţi. I-a atras printr-un sistem de livrare promptă bazat pe conceptul next day delivery, care a devenit posibil prin intermediul unui sistem modern de preluare a comenzilor. La afacerea de distribuţie, lucrează în proporţie de 95% prin comenzi primite pe site.
Chiar dacă antreprenorul vede un potenţial ridicat de creştere în zona livrărilor către companii, a dorit să încerce şi experienţa directă a vânzării produselor sale către consumatorii finali şi a dezvoltat conceptul magazinelor Autograf „dintr-o ambiţie personală”. A început cu un showroom pentru afacerea de distribuţie, pe care l-a transformat ulterior în magazin. Munca la proiectul Autograf a început în urmă cu trei ani, iar primul spaţiu de retail a fost deschis în luna mai 2012, în cadrul centrului comercial AFI Palace Cotroceni. Au urmat altele două, în Promenada Mall şi în AFI Palace Ploieşti, iar, în luna august anul acesta, un al patrulea în centrul comercial Palace din Iaşi. A investit circa 100.000 de euro în fiecare dintre magazine, axându-se mai ales pe designul acestora. De altfel, primul pas în dezvoltarea lanţului a fost, potrivit antreprenorului, găsirea unui arhitect care să ajute la construcţia primului magazin. L-a descoperit în persoana arhitectului specializat pe retail Marius Ichim, a cărui amprentă o poartă şi magazine ale unor branduri precum Jolidon, Benvenuti, Gatta şi Noriel.
„Designul şi arhitectura reprezintă elemente-cheie pentru că încântă ochiul clientului şi îl determină să intre. Dacă trece de partea aceasta, rămâne să experimenteze, să caute, să vadă ce este în magazin şi ulterior să şi cumpere“, explică el. Astfel, toate magazinele sunt dotate cu mobilier personalizat, în culorile alb şi negru, prin care sunt scoase în evidenţă culorile produselor.
În ultimii ani, producătorii de birotică s-au aliniat la tendinţele cromatice din industria auto, alegând culori metalizate sau mate inspirate din nuanţele maşinilor. În magazinele Autograf există o gamă de peste 5.000 de articole ale unor producători consacraţi pe piaţa de papetărie, precum Penac sau Artline, cât şi jucării sau cadouri de business. Produsele din magazinele Autograf sunt livrate în proporţie de 80% de firma Vector International, restul fiind completat de ceilalţi furnizori ce activează pe această piaţă.
Bonul mediu în magazinele Autograf este de 55 de lei, iar gama de preţuri variază foarte mult, un stilou din magazin putând să coste 3,9 de lei sau 2.000 de lei, în cazul unui stilou de lux; preţul pentru un caiet, de asemenea, poate varia între 1,5 lei şi până la 80-90 de lei, în cazul brandului Oxford, printre cele mai cunoscute branduri de caiete din lume.
„Obiectivul nostru este să ajungem la profit, dar nu este uşor ţinând cont de situaţia retailului autohton“, spune el. Avram speră să îşi atingă ţintele în pofida consumului redus şi mizează pe diversitatea de produse şi branduri existente în magazinele Autograf.
Printre planurile de viitor ale antreprenorului se numără rebrandingul companiei Vector International, inaugurarea unui nou magazin în cadrul centrului comercial Megamall din Bucureşti, apoi vrea să se concentreze pe eficientizarea magazinelor, pentru ca ulterior să decidă dacă extinderea lanţului în continuare este justificată. Chiar dacă există temerea că tehnologia şi digitalizarea vor afecta o astfel de afacere, Avram este optimist şi crede că şi variantele clasice vor rezista. Totuşi, faptul că anumite produse ajung la sfârşitul vieţii pe piaţa de birotică şi papetărie se vede cel mai bine în mixul de produse livrate de Vector International, care s-a orientat şi către livrarea produselor de curăţenie şi de protocol.
În momentul de faţă, în România nu există o statistică oficială care să indice valoarea pieţei de birotică şi papetărie, însă antreprenorul o estimează la 150 de milioane de euro.
Piaţa s-a micşorat mai ales pentru că, atunci când vine vorba de tăiat bugetele dintr-o companie, partea de birotică şi papetărie se află în capul listei, potrivit lui Avram: „Produsele acestea au un scop foarte clar şi anume cel de a-ţi eficientiza munca la birou, iar la capitolul eficientizare suferă în general românii“. În plus, piaţa autohtonă de birotică şi papetărie era la mare depărtare de pieţele vestice încă dinainte de criză.
„Piaţa autohtonă de birotică şi papetărie nu a ajuns la maturitate înainte de criză, când ne situam undeva la 25% din consumul normal de astfel de produse al unei companii aflate în vestul Europei, iar acest lucru nu a permis o dezvoltare a pieţei în anii ce au urmat, când tendinţele de micşorare s-au aplicat în toată Europa“, explică Avram. Antreprenorul împarte piaţa cu jucători precum RTC Proffice Experience, Dacris sau Austral şi speră ca mixul B2B şi retail să îi aducă rezultatele dorite.
Citiţi mai multe despre afacerile antreprenoriale în revista Business Magazin.