Cele mai importante trei grupuri de comerţ din România - Schwarz, Carrefour şi Metro - controlează împreună o treime din piaţa locală evaluată la circa 16-17 mld. euro.
Piaţa locală de comerţ alimentar este printre cele mai fragmentate din Europa, în România fiind prezenţi aproape toţi retailerii străini importanţi, cu excepţia Tesco. Astfel, nouă grupuri de comerţ care au în total 12 reţele străine controlează 50-55% din piaţă, pe când în Occident „puterea“ se concentrează în mâinile unui număr mult mai mic de jucători. Spre exemplu, în Germania, o pondere similară au trei grupuri de comerţ cu patru branduri. Austria este piaţa cea mai „concentrată“, primii trei jucători - Rewe Group (cu reţelele Penny Market şi Billa), Internationale Spar Centrale BV (Spar) şi Aldi Group (Aldi) „mâncând“ circa 74% din toată piaţa de comerţ alimentar.
Piaţa locală este astfel printre cele mai concurenţiale din Europa, ba mai mult, comerţul este şi printre cele mai concurenţiale sectoare economice din România. Astfel, potrivit raportului anual al Consiliului Concurenţei din 2014, retailul alimentar este printre cele mai competitive pieţe, alături de serviciile de arhitectură, distribuţia de piese de schimb pentru autovehicule sau serviciile publice de salubrizare.