ZF Transilvania

Pentru Ikea si Natuzzi, Romania nu are economie de piata functionala

24.09.2004, 00:00 242

Grupul suedez de mobila Ikea vrea sa produca de doua ori mai multa mobila in Romania, insa nu va vinde nimic pe piata locala. Deocamdata, singurule produse vandute pe piata autohtona de catre Ikea sunt brichetele.
"Mobila produsa de Swedwood la Siret este exportata 100%, peste tot in lume. Un produs secundar, care este fabricat din resturile de lemn, sunt brichetele de lemn. O parte sunt vandute in Romania, iar o parte sunt exportate pe piata scandinava", a spus Niels Kjeldsen, directorul general Swedwood Romania, companie detinuta de divizia de productie a Ikea.
Faptul ca Ikea investeste in Romania numai in productie si deloc in retail, arata ca Romania nu este o piata de desfacere atractiva si ca nu are inca o clasa de mijloc suficient de dezvoltata. Aceasta datorita conceptul Ikea care consta consta in magazine cu suprafete mari, cu mobila foarte variata si accesibila.
Deschiderea primului magazin Ikea intr-o tara central si est europeana ar putea fi considerat un indicator care marcheaza sfarsitul tranzitiei acelei tari catre economia de piata si aparitia unei clase sociale de mijloc puternice. 
In alte tari vecine gigantul suedez este prezent de mai bine de zece ani. Spre exemplu, Ikea are deja sapte magazine in Polonia (primul deschis inca din 1991), trei in Republica Ceha (1991), doua in Ungaria (1990) si unul in Slovacia (1992). In Bulgaria, Serbia si Ucraina, nu a intrat inca. Si nici in Romania.
Ikea nu este singurul exemplu. Si producatorul italian de canapele Natuzzi a anuntat dublarea capacitatilor de productie ale fabricii Italsofa de la Baia Mare, insa nimic despre deschiderea vreunui magazin. Si asta in conditiile in care gama de canapele produsa in Romania este printre cele mai ieftine din portofoliul Natuzzi.
Natuzzi nu vinde pe piata locala decat 1% din totalul canapelelor produse la Baia Mare.
 Romania a atras investitii majore din partea jucatorilor internationali din industria de mobila si prelucrare a lemnului - toate insa in productie, nu si in retail.
Din punctul de vedere al retailului de mobila destinat persoanele cu venituri medii,  nu exista decat doi jucatori importanti - companiile autohtone Mobexpert si Elvila si nici un grup international. In acelasi timp, insa, numarul show-room-urilor de mobila de lux din capitala a crescut exponential in ultimii ani. Berloni, Orion Design, Rovere Mobili, Poltrona Frau, sunt doar cateva din show-room-urile de mobila de lux deschise in ultimul an in Bucuresti.



Inca 55 de euro si suntem aproape
"Ikea nu deschide magazine decat in tarile in care salariul mediu este de peste 200 de euro", spune Dan Vioral Sucu, presedintele Mobexpert, care este la ora actuala cel mai mare retailer de mobila din Romania. In prezent, salariul mediu in Romania este de circa 145 de euro.
"Eu cred ca Ikea va investi in primul magazin in 2006-2007 si bineinteles va fi in Bucuresti. Dealtfel, strategia Mobexpert pe urmatorii trei ani are printre obiective si contracararea concurentei din partea retailerilor europeni, pe care ii asteptam sa intre pe piata in urmatorii ani", mai afirma Sucu. Mobexpert a realizat pana acum cele mai mari investitii in retailul de mobila.
Mobexpert detine la ora actuala pe piata capitalei 3 hipermagazine cu o suprafata de 37.000 de mp.



Ikea: vrem sa ne dublam productia in Romania
In schimb, Romania este atractiva ca locatie de productie. Ikea detine in Siret, judetul Suceava, o fabrica de mobila cu 500 de angajati - Swedwood Romania - detinuta de divizia de productie a grupului suedez, Swedwood International.
Kjeldsen nu a spus cand crede ca va fi deschis primul magazin Ikea in Romania, iar oficialii firmei Ikea Trading din Bucuresti, divizia de comert a grupului din Romania, nu au putut fi ieri contactati pentru opinii.
"Fabrica functioneaza la capacitate maxima, ceea ce ne-a determinat sa evaluam posibilitatea extinderii fabricii de la Siret intre 2005 si 2008, astfel incat sa-i dublam capacitatea. In prezent fabrica are 500 de angajati si are activitate sapte zile pe saptamana", a mai spus Kjeldsen.



Primul profit, anul trecut
Anul trecut a fost si primul de la intrarea pe piata cand fabrica a inregistrat profit, acesta fiind de circa 5 miliarde de lei.
Investitia in aceasta fabrica a inceput in 1999 si s-a ridicat, potrivit lui Kjeldsen, la 110 milioane de coroane suedeze (circa 12 milioane euro).
"Din 2000 de cand am inceput productia, pana in 2002, cifra de afaceri a fabricii a crescut cu circa 20% pe an, iar anul trecut cu 14%. In 2005, asteptam o cifra de afaceri de circa 15 milioane de euro", a mai spus Kjeldsen.
La randul sau, producatorul italian de canapele Natuzzi a investit pana acum aproape 200 de milioane de dolari intr-o fabrica de canapele la Baia Mare, unde are peste 1.000 de angajati. Si in acest caz, peste 99% din productie este exportata. In Romania, Natuzzi are un singur client, compania Linea Mex, din cadrul Mobexpert.
Natuzzi a anuntat anul acesta ca a cumparat  inca 116.000 de mp de teren la Baia Mare unde urmeaza sa faca o noua investitie intr-o noua fabrica de canapele.
Motivele pentru care aceste companii deschid fabrici in Romania sunt abundenta materiilor prime si forta de munca relativ ieftina. Dealtfel, mobila este una din cele mai importante industrii din Romania, productia urmand sa depaseasca anul acesta pragul de 1 miliard de dolari pe an. Peste trei sferturi din mobila produsa in Romania este destinata exportului.



Fluctuatii mari de personal
Kjeldsen mai pune ca una din cele mai mari probleme pe care le-a intampinat investitia a fost gradul mare de fluctuatie al personalului.
"Dupa un inceput dificil cu fluctuatii mari de personal, am simtit anul trecut si rezultatele. Forta de munca din Romania este bine pregatita, dar si fluctuatiile de personal sunt mari. Noi suntem insa multumiti de investitie", a mai spus directorul Swedwood Romania.
In afara de mobila furnizata de fabrica proprie, Ikea are in Romania si furnizori locali. Mai multe companii locale producatoare de piese de mobilier sau de ornamente din Romania au incheiat contracte pentru livrarea de produse catre Ikea. Printre acestea se numara producatorul de mobila din Cluj, Vladeasa Huedin, producatorul de ornamente Oberon Pucioasa, Sortilemn Gherla.



Cum a ajuns Ikea una dintre cele mai mari companii de mobila din lume
Ikea a fost fondata in Suedia, in 1943, de catre Ingvar Kampard, la varsta de 17 ani. La inceput, firma nu avea nimic de-a face cu mobila, ci vindea creioane, dresuri de nailon sau bijuterii. In anii '50, Ikea a inceput sa produca si piese de mobilier, primul magazin fiind deschis in 1958.
Conceptul de mobila Ikea consta intr-o oferta foarte variata de produse functionale si usor de asamblat, la preturi accesibile. Acesta a luat nastere din intentia lui Kampard de a produce mobila cat mai ieftina, insa fara a reduce din calitatea produselor, ceea ce l-a determinat sa caute permanent solutii de reducere a costurilor.
In prezent, compania detine aproape 200 de magazine in 37 de tari ale lumii si are vanzari anuale de aproape 17 miliarde de dolari. Catalogul Ikea, o publicatie care contine descrierea si fotografiile a peste 12.000 de produse, are cel mai mare tiraj dupa Biblie, fiind distribuit in peste 100 de milioane de copii pe an. Kampard, care are acum 77 de ani este unul dintre cei mai bogati oameni din lume.
Numele Ikea vine de la initialele lui Ingvar Kampard, plus initialele de la Elmtaryd si Agunnaryd, care erau numele fermei si al satului in care s-a nascut.
georgiana.stavarache@zf.ro



 



 



 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO