Ziarul de Duminică

CONCERT/ Facebook-ul şi muzica clasică

CONCERT/ Facebook-ul şi muzica clasică
03.02.2010, 14:27 26
Zăpada şi gerul nu au fost"aliaţii" organizatorilor de concerte bucureşteni in aceastăperioadă, numărul spectatorilor la recitalurile de stagiune fiindafectat de faptul că, spre deosebire de alte capitale ale lumii, aveni la un concert seara, pe zăpadă, in Bucuresti poate fi o micăaventură.
Pentru a suplini o parte dintreabonaţii care au trădat sala de concert in favoarea radioului (caretransmite in direct concertele de la Sala Radio, dar nu şi pe celede la Ateneu) sau a televizorului (a privi un concert difuzat deMezzo poate fi o desfătare), am experimentat promovarea concertelorde la Sala Radio in mediul virtual, fără indoială modul decomunicare favorit al generaţiei tinere.
Primele ecouri au fostincredibil de favorabile, pentru concertul de vineri, 29 ianuarie,de la Sala Radio, 61 de "prieteni" din reţeaua Facebook spunând că"vor veni sigur", iar 193 afirmând că este "probabil" să vină. Unutilizator a preluat descrierea evenimentului pe blogul său,sperând ca in acest fel să atragă in sala de concert "internauţii"melomani, chiar dacă el nu putea să ajungă. După primul concertdirijat de Milen Nachev, un utilizator scria: "Ne-a plăcut foartemult concertul Ceaikovski de săptămâna trecută. Vom reveni să-lrevedem pe Nachev".
Poate sunt replici ce parsimpliste la o primă vedere, cu siguranţă nu demne de a fi preluatepe post de extras de cronică muzicală intr-o biografie artistică.Totuşi, sinceritatea lor, prospeţimea acestui public dornic de aieşi "de pe net" şi a veni in sala de concert ne fac să găsim totmai multe motive de speranţă in această direcţie.
Pe scenă s-a aflat atât in 22,cât şi in 29 ianuarie dirijorul bulgar Milen Nachev, care a condusOrchestra Naţională Radio in două concerte la Sala Radio, primulavând un afiş integral Ceaikovski - Uvertura 1812,Concertul pentru pian şi orchestră nr. 1,solist DanielGoiţi, şi Simfonia a IV-a, iar cel de-al doilea cuprinzândalături de Suita din baletul Frumoasa din pădureaadormită de Ceaikovski şi o pretenţioasă lucrare de Berlioz,Te Deum op. 22, cu participarea Corului Academic şi aCorului de Copii Radio.
Fără indoială, muzica pasionalăa lui Ceaikovski reprezintă un magnet pentru ascultători. Ne putemintreba dacă mai este el receptat de tinerii spectatori aisecolului XXI ca un simbol al romantismului şi dacă nu poate păreauşor desuetă preocuparea lui pentru adevărul expresiei, pentrusinceritate şi pentru simplitate, atât de legată de temafundamentală a lucrărilor sale simfonice şi lirice, destinul umanşi mai ales lupta pe care omul o duce pentru a incerca să-l domine,ajungand invariabil la eşec.
Melodiile ceaikovskiene sunttraducerea unei stări sufleteşti, simfonia este pentru el"confesiunea muzicală a sufletului", modul lui de manifestare asentimentelor. Amploarea cadrului formal ii convine lui Ceaikovski,pentru că ii permite să lase să se dezvolte lungile melodiicaracteristice, temele largi şi decorative şi să facă să evoluezedezvoltări ample, intr-o manieră naturală, spontană.
Milen Nachev şi OrchestraNaţională Radio au găsit cheia către această ambianţă unică şi aucondus publicul Sălii Radio prin meandrele unui romantism de secolXIX care, iată, reuşeşte să atragă aplauze frenetice şi unentuziasm sincer din partea publicului. Chiar a unui public atrasin sala de concert prin internet.

OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmenteredactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce acondus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza incontinuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica siAdevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe tememuzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroaseemisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelorprivind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de marimuzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" aDictionarului enciclopedic. Este membra a UniuniiCompozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu maimulte premii, printre care Premiul pentru Originalitatea ProfiluluiRadiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 siPremiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor siMuzicologilor din Romania in 2006.