Ziarul de Duminică

Love Payne

18.02.2005, 00:00 17



Inainte de acest minunat Sideways (tradus la noi, inspirat, prin dictonul latin "In vino veritas"), Alexander Payne facuse "About Schmid" - o comedie/drama solida cu Jack Nicholson si Kathy Bates, care s-a "ratacit", nu se stie de ce, prin meandrele distributiei de film din Romania... Schmid era un "tataie" usor abulic, cobai lenes al unei casnicii frigide, care isi ia lumea-n cap dupa moartea nevestei si o porneste la drum prin America rulotelor, motelurilor si caselor suburbane. Filmul era un fel de radiografie tonic-melancolica a batranetii: intr-o lume in care pensionarii sunt prizonierii "no man's land"-ului din care nimeni nu se mai intoarce, Schmid demonstra ca exista, totusi, lumina la capatul tunelului si ca acea lumina nu este, neaparat, Moartea - poate fi, dimpotriva, inceputul unei noi vieti.



"Sideways" coboara media de varsta: cei doi fugari sunt Miles si Jack, doi "cobai", ei insisi, ai unei vieti cam duse pe apa sambetei... Miles este nevroticul clasic: divortat, nereusind sa depaseasca impasul si sa-si transgreseze zecile de complexe, scriitoras obscur care a scris un roman pe care nu vrea sa-l publice nimeni, etc. Jack (actoras la fel de obscur, fosta vedeta meteorica de soap-uri TV) n-are nici un complex, dar simte ca - in preajma unei casatorii mai mult de "avarie" - are nevoie sa mai dea o data iama prin "the good old times", sau macar prin versiunea "cu pret redus" a ceea ce au fost "the good old times": o chelnerita grasa, de pilda, care are impresia ca l-a apucat pe Dumnezeu de picior daca si-o trage, dupa program, cu "vedeta" TV...



Toate acestea sunt destul de triste si Payne nu ascunde tristetea sub pres, ca un gunoi; dar nici nu o etaleaza, facand din aceasta subiectul filmului. Exista o noblete in adevarul acestor doua vieti care s-au impotmolit pe drum - si "Sideways" isi propune sa ne-o faca perceptibila, dandu-le sansa unui nou drum si, poate, la capatul lui, a unui inceput de intelepciune.



Miles are un hobby: este pasionat de vinuri. Stie sa deosebeasca un vin prost de unul si mai prost, si mai ales stie diferenta dintre unul bun si altul foarte bun: este ceea ce se cheama un "connaisseur" - "Intotdeauna Pinot, niciodata Merlot !" Cu totul ignorant este in domeniul, mai delicat, al sentimentelor: nu stie sa le faca publice, nu poate deosebi - din prima - tandretea reala de o afectiune pasagera si politicoasa. Atunci cand o gaseste, in persoana unei (alte) chelnerite - o femeie luminoasa, libera si inteligenta, stiind sa faca diferenta dintre un Merlot si un Pinot -, Miles se sperie si ia drept politete conjuncturala ceea ce - din partea ei - este, deja, un inceput de iubire...



Miles este interpretat de Paul Giamatti (actorul genial din "Splendoare americana"), iar femeia de care se indragosteste este jucata (impecabil) de Virginia Madsen. Cuplul lor - care avanseaza tatonand terenul, ca si cum ar cerceta boabele de struguri dintr-o podgorie, apoi din alta... - are tot farmecul tomnatic al "scurtei intalniri" care, din ultima sansa, poate deveni a doua sansa. Se cantaresc reciproc, se cauta, se gasesc pentru a se cantari iarasi - de parca ar degusta la nesfarsit aceeasi recolta de vinuri: amandoi stiu, de la bun inceput, ca este cea mai buna, dar ezita pentru ca nu le vine sa creada ca este posibil.



La antipodul lui Miles, Jack gusta viata din plin - cu sentimentul ca gustul dulce al libertatii se va duce, curand, lasandu-i in gura gustul salciu al unei casnicii lenese. Jack este jucat de un necunoscut, Thomas Haden Church - o combinatie (fizionomica) de Ryan O'Neal si Arnold Schwarzenegger ! -, care face toti banii: este absolut daramator in felul in care, lasand garda jos, se aventureaza neobosit in cautarea "sublimului" de o clipa, gasind - de fiecare data - numai ridicolul lui... Iar "cuplul" pe care-l face cu Sandra Oh (ea, o asiatica apriga, el - un anglo-saxon bleg) ar putea figura printre cele mai "delicios-disfunctionale" pe care le-a dat vreodata Hollywoodul !



"In vino veritas" este road-movie-ul acela retro, molcom si matur pe care-l asteptam, ca niste cinefili naivi si cuminti, parca necrezand ca mai exista. Si totusi, 30 de ani dupa "Alice nu mai locuieste aici", Alexander Payne ne arata ca, da, este posibil; doar ca s-a mutat pe dealurile californiene, unde oamenii pleaca in cautarea vinurilor, iar adevarul vine din vin.





* In vino veritas/Sideways, regia: Alexander Payne, scenariul: Alex. Payne & Jim Taylor, cu: Paul Giamatti, Thomas Haden Church, Virginia Madsen, Sandra Oh. Prod. SUA, 120 min. Distribuit de InterComFilm Romania.