Ziarul de Duminică

Palaria-de-fotografiat

28.07.2006, 15:26 17

Vorbeam acum ceva vreme de fizicianul Eti?nne-Jules Marey, care, interesat de miscarile corpurilor insufletite, a construit in 1882 un aparat menit sa inlocuiasca greoiul si costisitorul dispozitiv al lui Muybridge: pusca fotografica, o pusca de vanatoare modificata in asa fel incat sa adaposteasca o camera obscura, un tambur pe care era infasurata o pelicula flexibila etc.
Citesc azi intr-o carte a vienezului
J.-M. Eder, Fotografia instantanee. Aplicatii in arte si stiinte (a carei a doua editie a fost tradusa in franceza in 1888), ca Marey a fost doar unul dintre cei ce au incercat sa faca vizibil ceea ce ochiul obisnuit nu poate sa vada, si anume "clipa cea repede". Astfel, tot in 1882, Enjalbert construieste pistolul fotografic.
"Aparatul dlui Enjalbert", ne spune J.-M. Eder, are forma unui revolver de buzunar, dar, in loc sa scuipe gloante ucigase, slujeste la obtinerea unor mici negative cu latura de 4 centimetri. Revolverul fotografic e impermeabil la lumina si-ti permite sa urmaresti usor obiectul in miscare." Urmeaza descrierea tehnica: teava slujeste de burduf si contine un obiectiv rectiliniu de 0,12 mm; obturatorul A, armat prin rotirea butoiasului, este un disc in care a fost practicata o deschidere si este antrenat de un mic mecansim de ceasornic, obturatorul este armat prin rotirea butoiasului, care are si un compartiment pentru stocarea placilor sensibile etc.
Inventia care il uimeste insa pe Eder prin ingeniozitatea ei este alta: palaria-de-fotografiat a unui anume J. de Neck (1885).
Intr-adevar, aparatul e ingenios. Extrem de mic pentru epoca, dupa ce a fost armat, aparatul e fixat de calota plata (versiunea unui concurent folosea un joben), printr-un sistem de sine cu tacheti in asa fel incat obiectivul sa se afle in fata unei gauri de aerisire (H in imagine), iar placile sensibile sunt fixate intr-un cadru de arama si impinse catre focarul obiectivului de resortul R. Punandu-ti palaria pe cap, e de ajuns sa tragi de cordonul C, fixat de parghia V, pentru a face sa functioneze obturatorul instantaneu D: "orice subiect traversand in acea clipa campul vizual al operatorului va fi fotografiat instantaneu".
Ce nu ne spune Eder, dar aflam dintr-o scrisoare pe care ingeniosul inventator o trimite in primavara lui 1885 redactorului-sef al saptamanalului ilustrat La Nature. Revues des sciences et de leurs applications aux arts et ? l'industrie, este ca aparatul permitea "turistului sa captureze din mers un subiect oarecare: peisaj, grup ori persoana izolata fara sa para ca fotografiaza". In aparenta anodina, precizarea este totusi importanta, din cel putin doua puncte de vedere: in primul rand pentru ca face din actul de a fotografia ceva clandestin, in al doilea rand pentru ca face din privirea fotografului o privire de turist prin lume. Voi reveni asupra celor doua sugestii.