Concordia

ZF/Concordia/BCR Industrii Inteligente. Cum pot parteneriatele dintre jucătorii puternici şi companiile mici să devină un catalizator al dezvoltării businessurilor locale

29.06.2024, 17:21 Autor: Cristina Bellu

Businessurile aflate la început de drum trebuie să demonstreze constant că pot valorifica această şansă, construind relaţii de încredere şi dezvoltând afaceri sustenabile Parteneriatul nu doar că sprijină creşterea individuală a firmelor implicate, ci contribuie şi la consolidarea întregii economii locale, prin crearea unui ecosistem de afaceri robust şi interconectat.

Colaborările dintre companiile mari şi businessurile mici deschid uşi către resurse, expertiză şi pieţe noi, oferind firmelor mici oportunitatea de a-şi extinde capacităţile şi de a inova, este una dintre concluziile emisiunii Industrii Inteligente care i-a avut invitaţi pe Adrian Mihai, CEO şi cofondator al FAN Courier, liderul pieţei locale de curierat, şi pe Lucian Ulmanu, fondator şi CEO al ARKA Smart Parcel Lockers, o companie de dezvoltare şi producţie cu activitate în aviaţie, automotive şi, în special, în industria de logistică şi curierat.

„Uşa deschisă de un jucător puternic către parteneriat este o oportunitate vitală pentru companiile mici, dar după aceea cheia pentru reuşită este tot la noi. Trebuie să convingi în fiecare zi că şansa pe care ai primit-o poate să coa­guleze în jurul ei un busi­ness care să crească. Pentru noi, încre­de­rea pe care FAN Courier ne-a acor­dat-o atunci când era greu să crezi într-o compa­nie mică, a însemnat ex­traordinar de mult în dezvoltarea aface­rii“, a spus Lucian Ul­manu în cadrul emisiunii Industrii Inteligente, pro­iect realizat de ZF în parte­neriat cu Confederaţia Patronală Concordia şi susţinut de BCR.

În prezent, ARKA, cu afaceri de 22 mil. lei în 2023, se află în plin proces de extin­dere pe pieţele externe, după ce compania a produs şi livrat reţeaua de lockere a FAN Courier.

„Am reuşit să câştigăm un proiect cu Poşta Austriei pentru ţările din Europa Centrală şi de Est, iar acum suntem în dis­cu­ţii şi pentru teritoriul Austriei. În primă fază avem în contract să livrăm 1.256 de lockere, iar în total vom ajunge la 6.000. Pentru noi a fost extraordinar de im­portantă colaborarea cu FAN Courier, pentru că aşa am a­juns să fim văzuţi de com­paniile din afară“, dezvă­luie Lucian Ulmanu.

Adrian Mihai, CEO şi cofondator al FAN Courier, povesteşte că începuturile busi­nessu­lui de curierat pe care îl gestionează s-au bazat foarte mult pe parteneriate, lucru care a rămas valabil şi în prezent, ARKA Smart Parcel Lockers fiind un exemplu de succes al acestei strategii.

„Am crescut alături de mulţi clienţi de-ai noştri începând cu 1998, când am intrat noi în piaţă, şi cred că de fapt aşa creşte un business, aşa se dezvoltă, prin parteneriate şi prin creşteri. Primul nostru furnizor de lockere a fost o firmă din afara României, iar apoi, în momentul când am găsit pe cineva serios în ţară, pe care ne-am putut baza, am ales să lucrăm cu o companie locală, respectiv cu ARKA, care este unicul nostru furnizor, parteneriat pe care o să-l menţinem în continuare, pentru că îi ştim de când erau mici, şi ne plac produsele lor“, spune Adrian Mihai.

Reţeaua de lockere a FAN Courier se apropie de 2.000 de unităţi, şi va continua să se extindă atât în România cât şi în Repu­blica Moldova, unde oficialul companiei consideră că există potenţial, mai ales în Chişinău, unde cererea pentru astfel de soluţii este în creştere.

Revenind la ideea de parteneriate, fondatorul ARKA Smart Parcel Lockers spune că şi în strategia companiei pe care o reprezintă intră extinderea colaborărilor cu companiile mici, locale, un exemplu în acest sens fiind o firmă cu 3-4 angajaţi din Baia Mare, cu care dezvoltă partea de electronică.

„Noi gândim arhitectura electronică, programarea, iar ei o duc la un alt nivel, o execută, şi apoi ne livrează electronica pe care o instalăm pe lockerele FAN Courier“.

Pentru a creşte vizibilitatea busi­nessului, compania participă constant la târguri de specialitate în lume, inclusiv la cele din America.

„Anual suntem prezenţi la cel mai mare târg de profil din Europa, Parcelent+Post Expo, la Amsterdam, dar am fost şi în Statele Unite. Avem o piaţă foarte puternică, deşi structurată altfel în Statele Unite, foarte diferită. Nu avem acum foarte mult timp să livrăm către Statele Unite sau să facem produse dedicate pentru ei. Însă este un lucru la care ne uităm, cu un orizont de 12 luni“, adaugă Lucian Ulmanu.

Lucian Ulmanu, fondator şi CEO al ARKA Smart Parcel Lockers

În cazul FAN Courier, participarea la târgurile internaţionale de profil vizează de cele mai multe ori soluţiile de tehnologie.

„Tot timpul ne uităm după tehnologie şi cum evoluează tehnologia. Mergem an de an la multe târguri. Există o evoluţie extraordinară. Lucrul pe care îl vedeam într-un stadiu foarte incipient, acum 5-6 ani, deja este o certitudine. Tehnologia va continua să evolueze fără discuţii“.

Adrian Mihai este de părere că tehnologia folosită de companiile de curierat din România este la acelaşi nivel ca cea existentă în pieţele dezvoltate din Europa de Vest.

„România este la acelaşi nivel cu ce se întâmplă în Europa de Vest. Noi am fost primii care am avut o bandă de sortare la cel mai înalt nivel. Încă mai avem banda cu cea mai mare capacitate din Europa Centrală- 40.000 de colete pe oră. Şi celelalte companii din piaţa locală au început să investească în domeniul ăsta. Suntem fără discuţii la acelaşi nivel cu cel din Europa de Vest“

Liderul pieţei locale de curierat îşi propune creşterea cifrei de afaceri cu 14% în acest an, până la 1,4 miliarde lei. Anul trecut, compania a încheiat cu afaceri de 1,2 miliarde lei, păstrând ritmul de creştere de două cifre din ultimii ani. Compania îşi propune creşterea businessului prin dezvoltarea segmentului cross-border, adică a livrărilor peste graniţă în vestul Europei.

În acelaşi timp, oficialul de la ARKA Smart Parcel Lockers spune că la şase luni din 2024 businessul pe care îl adiministrează a ajuns deja la 22 mil. lei, valoare egală cu întreg rezultatul obţinut în anul precedent.

„Trebuie să avem foarte mare grijă cu creşterile şi paşii pe care îi facem astfel încât dezvoltarea businessului să fie sustenabilă, stabilă. Cel mai important este să rămâi focusat pe ceea ce faci şi pe ţinta fixată, iar dacă vei rămâne, şi ai echipă lângă tine, vei reuşi să găseşti soluţii la toate provocările de pe traseu. Noi ne asigurăm creşterea prin extinderea portofoliului de clienţi. Momentan, pentru următorii 5 ani, ăsta este obiectivul nostru principal, să fim prezenţi în cât mai multe companii mari“, concluzionează Lucian Ulmanu.