În România, frecvenţa vizitelor la cabinetul stomatologic este încă sub media UE. Evoluţia pieţei de profil, susţinută de investiţiile jucătorilor privaţi

14.06.2024, 18:53 Autor: Proiect special

Potrivit unui studiu realizat în 2022 de DENT ESTET, peste 70% dintre români suferă de afecţiuni stomatologice netratate, deşi majoritatea acestora pot fi prevenite într-un stadiu incipient, printr-o igienă orală corespunzătoare şi vizite periodice la medicul stomatolog. Totodată, deşi un procent de 88% dintre respondenţii studiului se declară preocupaţi de sănătatea lor dentară, doar 55% consideră că nivelul acesteia este optim.

La nivel global, în jur de 3,5 miliarde de oameni suferă de afecţiuni bucale, cauzate de o serie de factori precum consumul de zahăr, tutun, alcool şi igiena precară, dar şi a altor determinanţi sociali şi comerciali, iar un număr de 796 de milioane de persoane sunt afectate de boli parodontale, arată datele INSP. Aceeaşi sursă arată că, la nivel european, din cele 53 de ţări ale Regiunii Europene, 66,7% nu au avut o politică naţională de sănătate orală şi 11 ţări (23,4%) nu au avut stomatologi în structurile ministerelor sănătăţii.

În ceea ce priveşte frecvenţa vizitelor la cabinetul stomatologic, România se află la coada clasamentului, cu doar 0,3 vizite pe an, faţă de 3,1 vizite înregistrate în Olanda, ţara cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor la stomatolog, media UE fiind de 0,9 vizite.

 

Evoluţia pieţei de stomatologie în România

Cu toate că statisticile ne plasează încă sub media europeană, ultimii ani indică o evoluţie a segmentului de medicină dentară. Valoarea totală a pieţei ajunsese la circa 3,7 miliarde de lei în 2022 (+15% faţă de anul precedent), potrivit estimărilor DENT ESTET.

Potrivit datelor INSP, România avea peste 21.000 de medici stomatologi în 2022, cu circa 30% mai mulţi faţă de 2015. La fel, numărul de cabinete a crescut din 2021 în 2022 cu 163, până la 16.305 unităţi, în sistemul public fiind înregistrate doar 36 de cabinete. Pe plan local, doar 0,23% din bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) era alocat anul trecut serviciilor stomatologice, scrie BUSINESS Magazin, CNAS decontând servicii stomatologice de bază în cuantum maxim de 6.000 de lei per cabinet stomatologic într-un an, potrivit datelor Colegiului Medicilor Stomatologi.

Aportul jucătorilor privaţi la creşterea calităţii serviciilor stomatologice conduce la evoluţia pieţei locale,  mai ales ca urmare a investiţiilor în dotarea clinicilor cu tehnologii de ultimă generaţie, de la laboratoare la centre de imagistică şi radiologie. „Românii au descoperit şi înţeles din ce în ce mai bine că sănătatea întregului organism este strâns legată de cea a dinţilor şi gingiilor, astfel că au şi-au îndreptat atenţia şi spre îngrijirea orală. Însă, au crescut şi aşteptările lor. Tot mai mulţi pacienţi vor să beneficieze în ţara lor de tratamente de top, aşa cum sunt cele din ţări precum Italia, Germania, renumite pentru nivelul de excelenţă al serviciilor dentare”, a declarat Cristian Taban, directorul executiv al DENT ESTET.

Prezentă pe piaţă din 1999, DENT ESTET, liderul pieţei de stomatologie din România, este unul dintre actorii care au contribuit masiv la evoluţia acestei pieţe în ţara noastră. Din 2016, anul în care compania a devenit parte din Grupul MedLife, şi până în prezent, DENT ESTET a investit peste 12 milioane de euro în infrastructura medicală. De altfel, cea mai importantă realizare în cei aproape 10 ani de parteneriat strategic cu MedLife a fost lansarea şi consolidarea conceptului de medicină 360 – MedLife împreună cu DENT ESTET reuşind să integreze serviciile de medicină dentară ca parte importantă în prevenţia şi monitorizarea sănătăţii întregului organism.

Cu o echipă de 622 de oameni în prezent, dintre care aproape o treime (190) sunt medici stomatologi, reţeaua a ajuns la 18 clinici stomatologice multidisciplinare, fiind prezentă în nouă oraşe: opt unităţi în Capitală, câte două în Timişoara şi Sibiu şi câte una în Braşov, Cluj-Napoca, Oradea, Ploieşti, Craiova şi Arad. De asemenea, jucătorul are în portofoliu 110 unit-uri echipate la standarde hi-tech, care includ nouă săli de chirurgie complet utilate pentru intervenţii realizate sub supraveghere medic specialist ATI, şapte divizii de excelenţă unice în ţară, un laborator de tehnică dentară digitală, zece centre de imagistică şi radiologie complet digitalizate, care includ aparate de tomografie computerizată (CBCT), zece studiouri foto digitale, şapte cabinete de psihologie pentru a veni în sprijinul celor care au nevoie de suport emoţional atunci când au grijă de sănătatea lor dentară şi program educaţional de management medical – ADOM.

Printre inovaţiile majore aduse de companie pe piaţa locală se numără şi deschiderea DENT ESTET 4 KIDS (2008) şi DENT ESTET 4 TEENS (2012), primele clinici stomatologice din România şi din Estul Europei dedicate exclusiv copiilor şi adolescenţilor.

 

Prevenţia, încurajată de abonamentele medicale

O miză importantă şi în domeniul stomatologiei este încurajarea prevenţiei, iar în acest scop, abonamentele medicale dedicate acestei nişe pot face diferenţa. Din dorinţa de a contribui la creşterea accesului la servicii stomatologice de calitate, în 2023 DENT ESTET a relansat, împreună cu MedLife, abonamentele individuale şi corporate, prin care pacienţii pot avea acces la o serie de servicii integrate de îngrijire orală şi la echipe de doctori specializaţi în toate ramurile stomatologiei.

Acest tip de serviciu asigură pacientului un confort financiar, prin faptul că diminuează presiunea planurilor de tratamente complexe, şi în acelaşi timp, încurajează oamenii să apeleze la serviciile de mentenanţă necesare păstrării rezultatelor pe termen lung. În plus, în cazul abonamentelor corporate există posibilitatea personalizării, în funcţie de nevoile angajaţilor, un beneficiu major fiind posibilitatea de a fi extinse şi pentru familiile acestora.  „În contextul în care aproximativ două treimi dintre companii facilitează angajaţilor accesul la servicii medicale private, iar aproape 40% dintre salariaţi le consideră utile, potrivit unui studiu de piaţă realizat de compania EY în 2023, abonamentele stomatologice reprezintă un beneficiu foarte apreciat atât de angajaţi şi familiile lor, dar şi de angajatori”, mai spune Cristian Taban, Director Executiv al DENT ESTET.

Investiţiile în tehnologie şi digitalizare sunt factorii care au puterea de a menţine ritmul de creştere a pieţei, contribuind la alinierea industriei locale la standardele din Vest. Dincolo de facilitarea investigaţiilor şi procedeelor medicale, tehnologiile care contribuie la creşterea confortului pacientului în cadrul vizitei la cabinet sunt la rândul lor necesare pentru a minimiza reticenţa pacienţilor cu privire la un consult stomatologic. Nu în ultimul rând, campaniile de conştientizare şi includerea serviciilor stomatologice în pachetele de beneficii extrasalariale au un aport important, o mai bună sănătate dentară având impact deopotrivă asupra stării de bine fizice şi psihice, ca urmare a creşterii stimei de sine.

 

Surse:

https://cmsr.ro/?s=6000&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&filters_initial=1&filters_changed=0&wpml_lang=ro&qtranslate_lang=0¤t_page_id=5026

https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/hlth_hc_dent/default/bar?lang=en

https://www.businessmagazin.ro/analize/analiza-cum-arata-piata-serviciilor-stomatologice-in-2023-de-ce-merg-21921317

https://insp.gov.ro/download/cnepss/stare-de-sanatate/boli_netransmisibile/sanatate_orala/Analiza-de-situatie-2022.pdf

https://insp.gov.ro/wp-content/uploads/2024/03/SO-1-Analiza-de-situatie-f.pdf