Lectii de business

ZF/FirstBank Lecţii de Business. Daniel Ilinca, Softbinator Technologies: Voluntariatul a fost principala fundaţie ca antreprenor. Înveţi să faci lucruri cu resurse puţine şi să-i convingi pe alţii să lucreze voluntar cu tine. E un skill puternic, pe care e bine să îl ai

07.06.2024, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Daniel Ilinca a pornit Softbinator în 2011 ca o platformă care-şi dorea să-i reunească pe cei mai buni dezvoltatori de soft cu companiile care aveau nevoie de ideile lor Zece ani mai târziu, ideea a pivotat spre Softbinator Technologies, companie axată pe zona de servicii complete de dezvoltare soft, cu focus pe piaţa din State ♦ În această călătorie au fost importante multe lucruri, dar unul este esenţial: rezultatul este tot ce contează, efortul depus, mai ales în cazul unui eşec, este secundar Acest mindset poate fi dureros, spune Ilinca, dar este cel care aduce mereu claritate în business.

Softbinator Technologies (simbol bursier CODE), companie românească ce furnizează servicii com­ple­te de dezvoltare produse software, a raportat la nivel conso­li­dat o cifră de afaceri de 32,2 mili­oane de lei, aproximativ la acelaşi nivel cu anul 2022 şi o pierdere netă de 5,2 mi­lioane de lei, comparativ cu un profit net de 3,8 milioane de lei în 2022. Rezultatul de anul trecut oglindeşte pe deplin contracţia suferită de piaţa americană, acolo unde de fapt se concentrează Softbinator.

„2023 a fost un an cu foarte multe lecţii pentru noi“, spune Daniel Ilinca, CEO & fondator al Softbinator Technologies, într-un nou episod al Lecţii de Busi­ness, proiect e­di­torial ZF, susţi­nut de First Bank. „Noi am avut o ex­punere foarte mare pe piaţa din State, care a avut o contrac­ţie bruscă şi mare faţă de Europa, ca­re este mai pru­den­tă. Americanii nu sunt aşa. Dacă au nevoie să taie să aibă buget pentru un an, taie să aibă buget pentru doi ani ca să fie siguri de creştere. Sunt high pe risc, iau măsuri foarte dras­tice, foarte repe­de. Noi am fost primii care au fost afectaţi.“

Dar acest mo­ment a adus mai multă clari­ta­te, inclusiv pen­tru Softbi­nator, o­por­tunităţile ma­jo­re de business, cel puţin pentru domeniul său, fiind tot în State. „Contează cum te mobilizezi, cum se­tezi lucrurile, cum te desparţi de cole­gii care nu se mai potrivesc cu pla­nurile tale. Când lucrurile nu merg bine, trebuie să fii tot pozitiv, dar este mai greu. Este foarte greu să fii pro­fesional prins într-o activitate care are legătură doar cu rezultatele. Mindse­tul pe rezultate este cel mai bun, dar şi cel mai dureros. Aceasta este cea mai importantă lecţie.“ Ilinca mai spune că în momentele de creştere, greşelile nu sunt la fel de vizibile, dar dacă iei doar decizii bune iar la final rezultatul scade independent de ele, această scă­dere devine foarte greu de suportat din punct de vedere psihic.

„Echipa contează mult, iar anii de antreprenoriat din spate m-au ajutat să trec de criza aceasta şi să mă cali­brez rapid. Când eşti antreprenor îţi place să rezolvi probleme.“

Relaţia lui Ilinca cu antreprenoriatul a început din anii facultăţii, CEO-ul Softbinator spunând despre sine că este un antreprenor pursânge. Unul dintre lucrurile foarte importante pe care le-a făcut în acei ani şi care au servit ca fundaţie pentru cariera sa a fost voluntariatul.

„În voluntariat, ajungi să faci lucruri cu resurse foarte puţine. Voluntariatul a fost principala fundaţie ca antreprenor. Sunt două aspecte, unul este să îi convingi pe oameni să vină cu idei de proiecte şi să-i convingi să lucreze voluntar alături de tine. Acesta este un skill foarte puternic pe care este bine să îl ai. Al doilea lucru este că am învăţat să lucrez cu resurse puţine, dar cumva să gândesc mare.“

Când a început conceptul Softbinator, biroul era şi casă, îşi aminteşte Ilinca. „Nu aveam un pat, puneam două fotolii faţă în faţă şi asta era. Făceam şi alte lucruri ca să plătesc chiria. Când deschizi o firmă, nu îţi trimite nimeni bani în bancă, e diferit faţă de cazul unui angajat, aşa că prima grijă era cum să îmi plătesc chiria. A fost destul de greu, dar cumva mi s-a părut interesant, aveam libertatea de a lucra la ce vreau eu. Nu aveam nicio presiune.“

Iniţial, Softbinator a fost o idee prin care cei mai buni softişti să ajungă în contact cu cei care aveau nevoie de ideile lor. Practic, iniţial Softbinator a fost o comunitate. Abia ulterior comunitatea a dus la formarea Softbinator Technologies, companie gândită de la început cu expunere pe piaţa americană şi cea din Israel.

„Skill-ul nostru este să putem să construim echipe cu skill-set-ul corect pentru fiecare proiect. 90% dintre soluţii sunt pentru clienţii din SUA, iar cu mici excepţii programatorii sunt de aici. Nu avem clienţi locali. Piaţa din SUA este o piaţă infinită. Toţi vor să ajungă într-o piaţă puternică la un anumit moment, chiar dacă pornesc de aici. Dar nu ai cum să construieşti un business de sute de milioane decât pe pieţele externe.“

Ilinca spune că într-adevăr, inginerii de soft din România sunt printre cei mai buni şi asta datorită unui sistem educaţional care pune accentul pe matematică sau fizică, dar că nu sunt cei mai buni şi nici cei mai ieftini.

„Noi avem impresia că indienii nu sunt buni, dar dacă te uiţi la cine conduce marile companii s-ar putea să ne schimbăm părerea. Noi credem că suntem cei mai buni pentru că ne comparam cu alte sectoare de la noi, salariile sunt mai mari în IT faţă de alte domenii, deci automat credem că suntem mai buni.“

Intrarea pe piaţa din State este însă provocatoare, dar nu imposibil de realizat. Printre factorii care îi pot convinge pe coloşii americani să lucreze cu companiile de soft locale sunt apartenenţa la NATO, nivelul ridicat de limbă engleză, calitatea inginerilor de soft, dar şi succesul pe care alte firme locale l-au înregistrat, cum este cazul UiPath sau Bitdefender. Iar după reorganizarea din 2023 din State, Ilica spune că firma este acum pregătită să reintre într-o zonă de creştere.

„Suntem pe un trend foarte bun, suntem precauţi şi cu foarte multe lecţii învăţate. Planul este să fim unul dintre jucătorii foarte importanţi ca furnizori pentru SUA. Trebuie să fim foarte buni şi să-i convingem de ce România.“

„Skill-ul nostru este să putem să construim echipe cu skill-set-ul corect pentru fiecare proiect. 90% dintre soluţii sunt pentru clienţii din SUA, iar cu mici excepţii programatorii sunt de aici. Nu avem clienţi locali. Piaţa din SUA este o piaţă infinită. Toţi vor să ajungă într-o piaţă puternică la un anumit moment, chiar dacă pornesc de aici. Dar nu ai cum să construieşti un business de sute de milioane decât pe pieţele externe.“

 

6 lecţii de business de la Daniel Ilinca

 Lecţia 1: În voluntariat înveţi să faci lucruri cu resurse foarte puţine. Pentru mine, a fost principala fundaţie pentru antreprenoriat.

 Lecţia 2: Când deschizi o firmă, nimeni nu îţi trimite bani în cont, ca atunci când eşti angajat.

 Lecţia 3: Mindsetul orientat pe rezultate, nu pe efortul depus, este cel mai bun, dar şi cel mai dureros.

 Lecţia 4: Echipa contează mult. Abilitatea noastră este că putem construi echipe potrivite pentru fiecare proiect.

 Lecţia 5: Afacerile de sute de milioane de euro, în domeniul nostru, se construiesc pe pieţele externe.

 Lecţia 6: Antreprenoriatul este plăcerea de a rezolva probleme.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank