Lectii de business

ZF/FirstBank Lecţii de Business. Mihaela Bîciu, CEO al Investimental: Responsabilitatea vine la pachet cu autonomia. Nu poţi să îi zici unui om ce să facă şi apoi să îi ceri să fie responsabil de rezultat

31.05.2024, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Mihaela Bîciu este unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din piaţa de capital locală, iar din 2022 este CEO al Investimental, cea mai nouă societate de brokeraj din România, singura care a fost autorizată în ultimii 15 ani  Din noua funcţie, unul dintre obiectivele Mihaelei Bîciu este de a coborî piaţa de capital din turnul ei de fildeş către utilizatori tot mai diverşi, dar şi tineri, programele de educaţie pe care societatea le propune vizând chiar şi categoriile de vârste mici Cum este însă să porneşti din nou de la zero şi ce fel de oameni îţi sunt necesari în astfel de „misiuni“ de business?

Societatea de brokeraj Investi­men­tal este un proiect al antre­pre­norului Sacha Dragic, acţio­na­rul principal de la Superbet, com­panie care valorează 2,5 mld. euro şi unde Blackstone este investitor. Proiectul a fost făcut public în 2022, iar la conducerea acestuia Sacha Dragic a numit-o pe Mihaela Bîciu, unul dintre cei mai cu­noscuţi oameni de la bursă şi cea care a con­dus Tradeville pentru 20 de ani. În pri­ma fază, obiectivul este de a pune bazele unui jucător solid, care ulterior să devină lider al pieţei de profil locale, au spus la momentul lansării reprezentanţii societăţii.

„Pasiunea mea pentru piaţa de capital a debutat cu mult timp în urmă, abia termi­nasem facultatea, do­me­niul era foarte nou, foarte dinamic. Părea mult mai plin de oportu­ni­tăţi faţă de alte do­menii“, spune Mihaela Bîciu, CEO al Investi­men­tal, într-un nou episod al Lecţii de Business, pro­iect edito­rial ZF, susţinut de First Bank. Primul său job a fost de ajutor de analist financiar, oportuni­tate pe care a folosit-o pentru a învăţa din toate câte puţin.

„Aveam nevoie de îndrumare, de confir­mări, să fiu apreciată. După aceea, am fost bro­ker, director de dezvol­tare şi apoi am ajuns cel mai tânăr CEO al unei firme de brokeraj, a­veam 28 de ani. A fost un context.“

Curiozitatea a fost unul dintre driverii din spa­tele carierei Mihaelei Bîciu, dar şi nevoia perma­nen­tă de construc­ţie. „Au fost multe inovaţii pe care la acel moment le-am fă­cut alături de echipa cu care eram. Am fost parte din echipa care a adus pentru prima dată pentru clienţii români pieţele euro­pe­ne, piaţa americană, a fost pentru prima dată când acţiuni ameri­cane au fost tran­zacţionate pe Bursa de Valori Bucureşti. Am asistat la multe oferte publice, am tre­cut prin crize, prin perioade de reaşezare, nu a fost mereu simplu, dar nu m-am plictisit.“

Inovaţia este un termen care apare foarte des în ultimii ani în mediul de busi­ness, dar până la urmă cum reuşeşti să o integrezi şi să o dezvolţi în afacerea ta?

„Când vine vorba de inovaţie şi teh­nologie, te uiţi la tot ce foloseşti în viaţa de zi cu zi, care îţi arată cât de important este să fii simplu, uşor de folosit, intuitiv. Este foarte mult efort depus la interior pentru ca din afară lucrurile să pară simple. Contează să poţi să fii concis, să poţi explica simplu chestii grele. Valoarea adevărată a unui om stă în abilitatea de a simplifica lucrurile complicate.“

După 20 de ani de carieră în cadrul aceleiaşi companii, Mihaela Bîciu spune că a simţit că era momentul pentru o pauză.

„Aveam nevoie de un pic de timp pentru mine, să văd ce fac mai departe, să mă odihnesc. Odihna este foarte importantă, pentru fiecare. Doream să mă ocup de pasiunea mea, de scuba diving, să fac sport şi în acele luni de pauză am primit această propunere (de a prelua conducerea Investimental - n.red.). Pe măsură ce am început să am discuţii, mi-am dat seama că n-aş putea să nu încerc, că mi-ar părea foarte rău că nu fac treaba asta.“

Spune că experienţa de a porni din nou la drum este mult diferită faţă de cea de a conduce un business aşezat. „Lucrurile trebuie construite de la zero, repede şi pe toate planurile.“ Tocmai de aceea, echipa este importantă.

„Cum iei decizii într-un start-up? A fost foarte important să încurajăm oamenii să fie responsabili şi autonomi. Este foarte important să ai alături oameni cu aceleaşi valori şi obiective, să ai încredere în ei, să le dai autonomie. Responsabilitatea vine la pachet cu autonomia. Nu poţi să le spui tu ce să facă şi ei să fie responsabili pe rezultat. Acesta a fost unul dintre motivele care m-au atras în acest proiect. Propunerea de libertate şi autonomie când vine vorba de strategie.“

Mihaela Bîciu spune că în esenţă, cum eşti în plan personal, aşa eşti şi în business şi de aceea valorile contează, poate chiar mai mult decât experienţa.

„Nu suntem diferiţi în business faţă de cum suntem în viaţa personală. Experienţa nu este suficientă niciodată. Experienţa se poate dobândi, dar nu şi dorinţa de a mişca lucrurile.“

Fiind vorba despre un start-up, unul dintre primele lucruri pe care le-a făcut Investimental a fost partea de studiu de piaţă, Investimetru. Ultima cercetare, cea de-a treia, a vizat identificarea atitudinii investitorilor şi potenţialilor investitori locali de retail faţă de investiţiile la bursă, apetitul pentru acestea, precum şi modul în care înţeleg şi se raportează la instrumentele de investiţii. În ceea ce priveşte tranzacţionarea şi frecvenţa tranzacţionării la bursă, 55% dintre respondenţi tranzacţionează de mai puţin de 3 ani, în timp ce 45% sunt activi de peste 3 ani. În 2024, 73% dintre investitorii de retail intervievaţi tranzacţionează cel puţin o dată pe lună la bursă, procentul fiind în creştere uşoară faţă de ponderea de 67% înregistrată în 2023.

„Din ce în ce mai mulţi români iau în calcul Bursa pentru investiţii, nu se mai uită la Bursă ca la un domeniu elistist. Şi am răspuns la această tendinţă cu un program educaţional, Investimentor, care este o colecţie de lecţii foarte uşor de parcurs, video şi text. La finalul fiecărui modul, este o serie de întrebări. Orice modul promovat îţi permite să tranzacţionezi cu un comission redus.“ Dar planurile sunt de a duce partea de educaţie şi către un public mai tânăr, chiar foarte tânăr, printr-un proiect destinat copiilor, cu vârste de la 5 ani în sus, şi părinţilor lor.

„Se numeşte Oraşul Portofel, este vorba despre un proiect pe care noi l-am construit pentru cei mici pentru ca alături de părinţi să înceapă să acumuleze. Am folosit tehnologia împreună cu poveştile. Ne ducem în zona de joacă“, mai spune Mihaela Bîciu care este convinsă de rolul transformaţional pe care îl va juca tehnologia în viitor, în toate aspectele.

„Cred că nici nu ne imaginăm cât de mult ne va influenţa IA viaţa, în general.“

 

10 lecţii de business de la Mihaela Bîciu

Lecţia 1: Viaţa de zi cu zi îţi arată cât de important este să fii simplu, uşor de folosit, intuitiv. Din zona aceasta vine inovaţia.

Lecţia 2: Diversificarea diminuează riscul, întotdeauna.

 Lecţia 3: Responsabilitatea vine la pachet cu autonomia. Nu poţi să îi zici unui om ce să facă şi apoi să îi ceri să fie responsabil pe rezultat.

 Lecţia 4: Cum eşti în plan personal, aşa eşti şi în business.

 Lecţia 5: Experienţa nu este niciodată suficientă. Valorile contează.

 Lecţia 6: Experinţa se dobândeşte, dar nu şi dorinţa de a mişca lucruri.

 Lecţia 7: Trebuie să depui foarte mult efort la interior pentru ca lucrurile să pară simple la exterior.

 Lecţia 8: Valoarea adevărată a unui om stă în abilitatea lui de a simplifica lucruri complicate.

 Lecţia 9: Învaţă să duci la bun sfârşit lucrurile singur. Cere ajutorul doar când trebuie.

 Lecţia 10: Lucrează în echipă, respectă şi ascultă alte opinii. Învaţă din orice.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank