Lectii de business

Monica Florea, UP Generation: Niciodată, într-un interviu de recrutare, nu am întrebat un tânăr ce experienţă are. Reuşita în afaceri ţine de alinierea omului cu rolul său

28.06.2024, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

„Calea cea mai bună nu este cea în care faci numai ce îţi place. Perseverenţa este o abilitate ce trebuie pusă în tinerii noştri“.

Cu o carieră de 25 de ani în mai multe companii antrepre­noriale, Monica Florea a lansat în toamna anului trecut pilotul programului de mentorat UP Generation, urmat în martie anul acesta de o nouă ediţie. Motivaţia de a se implica într-un astfel de proiect este evidentă, tinerii Gen Z ies din şcoli cu o pregătire care exclude partea vocaţională şi practică, iar mediul de business îi vrea deja pregătiţi pentru lumea reală. La mijloc, se nasc doar frustrări de ambele părţi, de unde şi nevoia de programe naţionale care să adreseze nevoile specifice ale celor care vor forma piaţa muncii în viitor.

„În toate companiile în care am fost, partea de recrutare o făceam eu. Şi de fiecare dată când am avut în faţa mea tineri, şi au fost mii de CV-uri, ajungeam la aceleaşi concluzii. Tinerii ajung în câmpul muncii total nepregătiţi pentru ce îi aşteaptă, iar integrarea e de cele mai multe ori greoaie. Cu fiecare tânăr pe care l-am avut în faţă mi-am dorit să fac acele academii profesionale“, spune Monica Florea într-un nou episod al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. De anul trecut, Monica Florea a lansat programul de mentorat UP Generation pornind de la nevoile specifice pe care le are Gen Z şi pe care şcoala le satisface doar parţial, dar şi de la aşteptările angajatorilor. Anterior, a lucrat în companii precum Râureni şi Prodlacta.

„Toată lumea îi întreabă la interviu ce experienţă au, dar ei tocmai au ieşit de pe băncile şcolii, nu au cum să aibă experienţă. Niciodată nu am adresat la vreun interviu această întrebare.“ Monica Florea spune că pentru a acoperi acest gap pe care tinerii îl simt este nevoie de un efort comun.

„Sistemul educaţional nu vine către prac­ticieni să înţeleagă care este nevoia reală din mediul de business, iar antreprenorii aş­teap­tă ca tinerii să vină şi să ştie lucruri. Pe de altă parte nici companiile nu pot să plă­teas­că acest cost al învăţării. Nişte programe na­ţionale ar putea construi punţi în cele două părţi. Trebuie să ne ducem unii către alţii.“

Până va fi realizat acest lucru, iniţiativele de genul UP Generation pot să adreseze parţial problema. Înainte de lansarea programului, Monica Florea a realizat un studiu pentru a vedea care sunt aşteptările Gen Z. Dezvoltarea personală şi pregătirea pentru viaţa profesională reprezintă o preocupare majoră pentru tinerii români. Aproape toţi (95%) au identificat deja ariile pe care vor să le îmbunătăţească, în top trei preferinţe fiind: educaţia financiară (37%), vorbitul în public (36%) şi marketingul şi comunicarea (28%). Topul este completat de domenii mai orientate spre business, precum leadership şi management (25%) sau educaţie antreprenorială (22%).

„Vor să li se predea pe altfel de metode. Partea asta tradiţională a livrării de informaţie nu este aliniată cu ei. Ei sunt nativi digital. Ei vor să dezbată, să îşi spună propria perspectivă. Vor programa adapatată la nevoile pe care le are piaţa, dar acum copiii nu ştiu lucruri esenţiale despre educaţie financiară, despre cum să-şi facă un buget, cum să-şi aleagă cariera, pentru ce tip de angajator vor să lucreze.“

De cealaltă parte, angajatorii trebuie să înţeleagă un lucru. „Reuşita în business vine din alinierea omului cu rolul său, iar ca să poţi face această aliniere trebuie să cunoşti omul şi să-i oferi context. Să vezi ce îi place cu adevarăt să facă independent sau în proiecte de echipe.“

Iar aici intervine partea de vocaţie despre care Monica Florea spune că este esenţială. „Nu înseamnă că vom face de fiecare dată ce ne place. Dar există contexte în care dacă avem perseverenţă şi ghidaj, tinerii învaţă şi ce nu le place.“

„Nu le place pentru că nu ştiu să facă o treabă. Calea cea mai bună nu este cea în care faci numai ce îţi place. Perseverenţa este o abilitate ce trebuie pusă în tinerii noştri.“

Revenind la programul de mentorat pe care l-a lansat, Monica Florea spune că acesta include partea de comunicare, gestionare emoţională, luarea decizilor, gândirea critică. „Copiii nu ştiu să ia decizii pentru că de cele mai multe ori nu îi implicăm decizional. De la 16 ani, ei trebuie să fie direct implicaţi în tot ce are legătură cu ei.“

A doua parte este cea de educaţie financiară. „Tinerii vor să ştie cum să facă bani, cum să şi-i gestioneze, cum să lupte cu credinţele lor limitative, cum să-şi structureze partea de informaţie astfel încât să-şi atingă obiectivele de învăţare. „

La final, partea de încredere este foarte importantă în stabilirea dialogului dintre tineri şi angajatori.

„Dacă nu ne simt camarazi când au păşit în parca noastră, nu merge, nu vor sta nici cele 3 luni de probă. Dacă le explicăm direcţia, vor fi cei mai buni parteneri.“

Pe termen lung, Monica Florea crede că amprenta în mediul de business pe care o avea această nouă generaţie va fi diferită faţă de ce s-a clădit în ultimii 30 de ani.

„Nu vor da la o parte baza, dar vor reuşi să ducă lucrurile la un alt nivel, au un alt mindset. Avem antreprenori care au făcut antreprenoriat pentru bani, acele afaceri nu sunt despre ei. Dar ştiu că tinerii Generaţiei Z vor face doar business-urile care sunt despre ei, în care se regăsesc.“

 

Lecţii de business de la Monica Florea

 Lecţia 1: Partea tradiţională a livrării de informaţii nu este aliniată cu noile generaţii. Tinerii vor alte metode.

Lecţia 2: Reuşita în business vine din alinierea omului cu rolul său. Iar ca să poţi face această aliniere, trebuie să îţi cunoşti oamenii şi să le dai context.

Lecţia 3: Partea de vocaţie este esenţială, dar asta nu înseamnă că vom face mereu ce ne place.

Lecţia 4: Perseverenţa este o abilitate pe care trebuie să o punem în tinerii noştri. Calea cea mai bună nu este cea în care faci numai ce îţi place.

Lecţia 5: Avem în noi foarte multe talente, doar că nu avem expunerile potrivite.

Lecţia 6: De la 16 ani, copiii trebuie să fie implicaţi în fiecare decizie care îi priveşte.

Lecţia 7:  Ceea ce ştiu sigur este că tinerii Gen Z vor face doar business-urile în care se regăsesc. Vor duce lucrurile la un alt nivel.

Lecţia 8: Dacă tinerii nu ne simt camarazi, nu vor veni în barca noastră. Dacă le explicăm direcţia, vom avea cei mai buni parteneri.

Lecţia 9: Limitele de competenţe trebuie bine stabilite. Doar peste ele este cazul să intervii cu ajutorul.

Lecţia 10: Totul începe cu o scanare personală, făcută alături de un consilier vocaţional. Când ştii drumul pe care vrei să mergi, te apuci de treabă.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank