Constructii&Imobiliare

(P) Project1, despre piaţa de birouri din România în pandemie. Compania a înregistrat o cifră de afaceri de 14,3 milioane de euro

(P) Project1, despre piaţa de birouri din România în...

Autor: Publicitate

04.03.2021, 10:35 295

Project1, companie de antrepriză generală, specializată în design & build pentru spaţii de birouri, a ajuns la afaceri de 14,3 milioane de euro în 2020, înregistrând o creştere cu 54% faţă de anul anterior.

Fondată în anul 2019 de către 3 antreprenori români, compania numără astăzi 45 de angajaţi, majoritatea ingineri constructori. Project1 a derulat, în mai puţin de doi ani de la înfiinţare, proiecte în valoare de peste 25 milioane de Euro pentru 128 de clienţi, cu preponderenţă companii multinaţionale, dar şi companii româneşti de renume.

Project1 a deschis în ianuarie 2020 cel mai mare showroom Vitra din estul Europei, producătorul elveţian de mobilier de design încheind astfel un acord important de reprezentare pentru piaţa din România. Sediul din Bucureşti, situat pe Şoseaua Bucuresti – Ploieşti nr 1A în cadrul Bucharest Business Park, a devenit astfel cel de-al doilea birou şi showroom Project1, dupa cel din Timişoara, inaugurat în noiembrie 2019.

“2020 a reprezentat pentru companie un an al consolidării proceselor, iar proiectele începute în primele două luni ale anului au continuat, cu puţine excepţii, pe fondul pandemiei. Sectorul construcţiilor a încetinit, cu o contracţie de 20%-25%, însă activitatea nu a fost oprită. Incertitudinea a generat măsuri sporite de precauţie, companiile conservându-şi resursele prin  suspendarea planurilor de creştere, fără însă a le anula. Toată atenţia s-a îndreptat către cashflow, bugetele au fost reevaluate şi investiţiile amânate.

Este o tendinţă care va continua cu siguranţă şi pe întreg parcursul anului 2021. Pandemia a creat o puternică undă de şoc, însă managementul companiilor a reacţionat matur şi la timp. De altfel, pe acest segment de business ne uităm astăzi la o piaţă în plină evoluţie, cu clienţi dintre cei mai educaţi, care îşi aleg consultanţi experimentaţi pentru procesul de construcţie şi amenajare a birourilor.” explică Ştefan Olaru, COO Project1

Preţul mediu pentru amenajarea şi mobilarea unui spaţiu de birouri de clasa A se situează astăzi în jurul valorii de 500 Euro/mp + TVA. Acest buget implică organizarea şi compartimentarea propriu-zisă a spaţiilor, adaptarea şi reconfigurarea instalaţiilor mecanice şi electrice, decoraţiunile arhitecturale şi achiziţia mobilierului. În ultimii 10 ani, costurile de investiţie aproape s-au dublat deoarece birourile au devenit mai sofisticate prin implementarea unor tehnologii şi funcţiuni multiple, prin alegerea unor finisaje complexe şi prin deschiderea pieţei către producători de profil din toate colţurile lumii. Detaliile de execuţie devin mai delicate de la an la an, aşteptările şi cerinţele legate de calitatea produsului destinat birourilor se află cel puţin la nivelul pieţei rezidenţiale şi sectorului hotelier.

“Astăzi, mai puţin de 20% din spaţiile de birouri sunt ocupate, însă există date care ne fac să credem că începând cu vara anului 2021 companiile îşi vor invita angajaţii să se reîntoarcă la birou. Birourile nu vor dispărea, iar densitatea angajaţilor nu va scădea. Spaţiile vor deveni însă mai funcţionale, mai intuitiv de accesat.

În ultimii ani, birourile au acomodat şi adoptat funcţiuni care să ofere utilizatorilor confortul de acasă. Angajaţii vor păstra opţiunea ‘work from home’. Majoritatea vor alege interacţiunea socială. Angajaţii se vor întoarce în birouri pentru că au nevoie de apartenenţa la cultura de brand a organizaţiei, simt nevoia de a comunica activ interpersonal. 

Birourile vor deveni mai eficiente, ele vor fi desenate cu delimitări clare în 3 zone distincte: cea publică destinată socializării, semipublică ce va servi activităţilor de colaborare şi invăţare, dar şi zonele private care vor trebui să ajute angajaţii să rămână focusaţi pentru o perioadă determinată. 

Vom asista la o reîntoarcere la modul tradiţional de a lucra, cel clasic în care angajatul petrece timp de calitate la birou, utilizând spaţii cu funcţiuni precise, clare, uşor de accesat şi gestionat, dar şi zone împărtăşite comun, şi acestea bine definite. Birourile vor fi flexibile, uşor de reconfigurat, iar delimitările dintre zone vor fi realizate din elemente arhitecturale ingenioase, uşor de manevrat. 

De aceea, investiţiile chiriaşilor în lucrările de amenajare propriu-zisă vor scădea. Liniile de design se vor simplifica simţitor, iar ponderea bugetelor se va îndrepta uşor către tehnologie, dar şi către produse care vor răspunde nevoilor angajaţilor de a se concentra, de a colabora activ şi de a petrece timpul la birou eficient. 

Această schimbare va redesena şi îngroşa graniţele între timpul care este alocat angajatorului şi timpul pe care îl rezervăm familiei, prietenilor şi pasiunilor. Această nouă paradigmă aduce după sine şi o reechilibrare a balanţei dintre viaţa personală şi cea profesională, atât de necesară şi de sănătoasă pentru toate generaţiile, indiferent de vârstă.

Pentru anul 2021 ne propunem sa depăşim cifra de afaceri de 20 milioane de euro. 

Suntem însă atenţi la parcurs, pe care vrem să-l îmbunătăţim, vrem să adăugăm resurse noi, ne dorim o creştere organică dar accelerată, cu atenţie desăvârşită la produsul Project1, cu un focus excesiv pe client”, declară Valentin Nour, CEO Project1

Ca şi constructor, Project1 şi-a îndreptat anul trecut atenţia către două segmente noi, cel industrial şi cel rezidenţial, ambele aflate în plină efervescenţă. Provocările aduse de aceste două segmente de business sunt diverse, însă au un potenţial atrăgător. În acelaşi timp, se observă în ultimele săptămâni o creştere a apetitului pentru continuarea investiţiilor în birouri, pe măsură ce planurile companiilor presupun o reîntoarcere treptată a angajaţilor în clădirile de birouri.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO