Plastic – realități și prejudecăți

Pagina verde. Plastic – realităţi şi prejudecăţi. Ce efecte are scăderea consumului de bere la PET asupra industriei ambalajelor de acest tip? „Odată cu SGR, este posibilă o reorientare spre formatul de ambalaj cu volum mai mare, din raţionamente economice“

22.05.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Potrivit datelor din raportul anual Berarii României, PET-ul este categoria de ambalaj cu cea mai mare scădere în 2023 şi cu un declin constant în ultimii nouă ani de 30% faţă de anul 2015. PET-ul rămâne însă favorit pentru alte categorii de băuturi, precum apa îmbuteliată şi sucurile carbogazoase.

Berea la PET şi-a început ascensiunea pe piaţa locală în urmă cu circa două decenii, făcând ca acest ambalaj să devină cel mai popular pentru băutura din drojdie, malţ, hamei şi apă. Treptat însă, fascinaţia s-a redus, astfel că în 2023 ponderea PET-ului în totalul vânzărilor de bere a ajuns la 37,4%, cel mai scăzut nivel din 2006 până astăzi, potrivit unei analize făcute de ZF pe baza datelor de la Asociaţia Berarii României, care reuneşte principalii producători de bere şi materii prime din sectorul berii. Acest declin vine în contextul în care piaţa berii a continuat şi ea să scadă în 2023 pentru al doilea an consecutiv. Cum afectează această situaţie businessul producătorilor de ambalaje tip PET? „Berea la PET este foarte des întâlnită la categoria de ambalaj cu volum mare. Această categorie este afectată de puterea de cumpărare şi evoluţia sectoarelor de piaţă pentru care este destinată. În ultimii ani, a existat un trend uşor de creştere a ambalării în celelalte tipuri de ambalaj – sticlă, can, keg (butoi) –, dar este posibilă o reorientare spre formatul de ambalaj cu volum mai mare, din raţionamente economice, SGR (Sistemul Garanţie-Returnare – n. red.) presupunând achitarea garanţiei per unitate. În acest caz, materialul PET este cel mai potrivit pentru ambalare“, spune Ioan Vâţ, director de vânzări la Alpla Packaging România, o companie austriacă ce activează pe piaţa ambalajelor şi a reciclării. Potrivit datelor din raportul anual Berarii României, PET-ul este categoria de ambalaj cu cea mai mare scădere în 2023 şi cu un declin constant în ultimii nouă ani de 30% faţă de anul 2015. PET-ul rămâne însă favorit pentru alte categorii de băuturi, precum apa îmbuteliată şi sucurile carbogazoase.

„În ultimele două decenii, utilizarea materialului PET, în special în sectorul băuturilor, a avut o creştere exponenţială, determinată de proprietăţile sale – siguranţă, accesibilitate, durabilitate, posibilitate de utilizare, reciclabilitate, oportunităţi de scădere a consumului de material, cost“, mai spune Ioan Vâţ.

Istoria berii la PET a început în România în 1998, atunci când Bere Mureş, la acea vreme o afacere antreprenorială românească, a introdus acest tip de ambalaj, ce avea să revoluţioneze întreaga piaţă. Bere Mureş producea numai bere la PET, iar în portofoliu avea brandurile Neumarkt, Dracula şi Sovata. Evoluţia companiei a făcut ca producătorul să intre în vizorul marilor grupuri internaţionale care erau în căutarea unor ţinte de achiziţii, fiind în cele din urmă cumpărată de olandezii de la Heineken, care mai au şi astăzi fabrica din Ungheni.

Astăzi, toţi marii jucători produc bere la PET. De exemplu, Ursus Breweries produce Ciucaş şi Timişoreana în ambalaj de plastic, Heineken realizează Neumarkt, Golden Brau şi Bucegi, Bergenbier produce brandul sub acelaşi nume şi în ambalaj de tip PET, dar şi marca Noroc. Şi URBB (Tuborg România) realizează brandul Skol în ambalaj tip PET.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Alpla