Profesii

Conferinţa ZF HR Trends 2024 „Viitorul resurselor umane, sub presiunea transformărilor“. Cele mai mari două provocări în resurse umane: apariţia şi utilizarea roboţilor şi managementul emoţiilor angajaţilor

Conferinţa ZF HR Trends 2024 „Viitorul resurselor...

Autor: Alexandra Cepăreanu, Mădălina Dediu Panaete

29.03.2024, 00:08 390

„Jobul de HR se va redenumi mental health advisor pentru că nicio tehnologie de astăzi nu poate să empatizeze şi să judece o situaţie în toată complexitatea ei. Tehnologia va veni în ajutorul oamenilor în procesele operaţionale, dar nu poţi să empatizezi cu o persoană folosindu-te de roboţi“ „Deja una din patru organizaţii foloseşte un fel de automatizare“.

Produsele şi soluţiile IT&C care apar şi care sunt implementate în companii schimbă modul în care angajaţii îşi desfăşoară activităţile la locurile de muncă, iar două dintre provocările cu care se confruntă oamenii din departamentele de resurse umane (HR) sunt reprezentate de încorporarea roboţilor în mediul de lucru şi gestionarea adecvată a emoţiilor angajaţilor, ambele necesitând abordări strategice pentru a asigura eficienţa echipelor, a fost una dintre concluziile la care au ajuns speakerii din cadrul conferinţei ZF HR Trends 2024 „Viitorul resurselor umane, sub presiunea transformărilor“. Evenimen­tul a fost organizat de ZF în parteneriat cu iStyle, ING, Auchan, STADA, Regina Maria, Genetrix, Terapia, TotalSoft, Colorful.HR, Sphera, Creasoft, Complice.ro, Popovici Niţu Stoica şi Asociaţii, Filip & Company, Workspace Studio, SHL România, Noerr şi Signal Iduna.

„Cred că jobul de HR se va redenumi mental health advisor pentru că nicio tehnologie de astăzi nu poate să empatizeze şi să judece o situaţie în toată complexitatea ei. Există foarte multe studii ale impactului lucrului de acasă, de ce astăzi vor oamenii să se întoarcă la birou. Noi suntem la bază fiinţe care au nevoie de interacţiunea cu alte fiinţe. Tehnologia va veni în ajutorul oamenilor în procesele operaţionale, dar mai departe ca să poţi să empatizezi cu o persoană nu o poţi face cu roboţii“, a spus Mihai Găvan, global strategic alliances director în cadrul TotalSoft, unul dintre cei mai importanţi producători de software de pe piaţa locală.

Tehnologii precum AI (artificial intelligence) sau automatizare schimbă modul în care se întâmplă lucrurile pe piaţa muncii, susţine şi Elena Mega, HR transformation & automation director al UiPath.

„Există o statistică a celor de la Gartner care arată că 50% dintre angajaţi vor fi sprijiniţi de un asistent de tip robot până în 2028, un soi de automatizare care să îi ajute, fie că vorbim de un chatbot, fie că vorbim de un robot care generează rapoartele pentru noi. În momentul actual, deja una din patru organizaţii foloseşte un fel de automatizare. Însă, trebuie să înţelegem că un robot nu este echivalentul unei persoane sub nicio formă, pentru că ne referim la robot ca fiind executant ai unui proces, ori o persoană nu face o singură activitate“,

Andrei Ion, manager SHL România, conf. univ. dr. la Facultatea de Psihologie, a explicat faptul că AI-ul poate ajuta angajaţii – spre exemplu, permite scalarea şi poate rezolva mai rapid anumite sarcini, dar nu îi poate înlocui.

„Dacă o decizie de selecţie luată de maşină versus una luată de un pilot uman, eficienţa este comparabilă. În plus, bot-ul nu poate răspunde de ce candidaţii aleşi sunt cei potriviţi şi aici poate să intre multă eroare“, a spus Andrei Ion.

Pe de altă parte, AI-ul este limitat printr-un regulament adoptat de Parlamentul European, iar în perioada următoare acesta va fi adoptat şi de Consiliul Uniunii Europene, a explicat Ioana Cazacu, Managing Associate, Popovici Niţu Stoica şi Asociaţii. Ea a adăugat că regulamentul impune obligaţii atât pentru cei care dezvoltă produse şi servicii bazate pe AI sau care folosesc inteligenţa artificială, cât şi pentru cei care le utilizează, şi vizează inclusiv zona de resurse umane.

„Scopul asumat al acestui regulament este să protejeze drepturile fundamentale ale cetăţenilor, democraţia, statul de drept şi responsabilitatea mediului în faţa sistemelor de inteligenţă artificială cu grad ridicat de risc. Din ce am citit, am dedus că legiuitorul european a înţeles că trebuie să fie încadrat cumva cum poate fi folosită inteligenţa artificială pentru că există beneficii, dar poate să aducă şi riscuri pentru oameni. Există clar nişte interdicţii. Inteligenţa Artificială nu poate să fie folosită în situaţia în care ar ameninţa drepturile cetăţenilor, însă elementul principal aici este legat de faptul că unele sisteme din AI încearcă să manipuleze percepţia cetăţeanului determinându-l să ia decizii pe care nu le-ar fi făcut fără acea manipulară. Există şi ceva specific zonei de resurse umane, care mi se pare o noţiune destul de generică. Şi vor fi interzise sistemele de inteligenţă artificială care au ca scop recunoaşterea emoţiilor la locul de muncă.“

În ceea ce priveşte industriile care au un apetit ridicat pentru digitalizarea departamentelor de HR în special, acestea sunt zona de producţie, zona de construcţii şi industria farma, a spus Aurelian Chitez, director of sales, Romanian Software.

„Ca top trei al industriilor care au un apetit foarte mare pentru digitalizare, automatizare în speţă a activităţilor HR, pe primul loc se află companiile de producţie, pe locul doi este zona de construcţii şi pe locul trei este zona de farma, care am văzut-o cu un apetit crescut al automatizării proceselor de HR. Dacă în trecut vorbeam de procesele statice de resurse umane, precum zona de salarizare, administrare personal, procese pe care noi le-am automatizat de mult, în prezent cererea este dată pe lucruri care aduc valoare în companie pe zona de recrutare, zona de training, zona de evaluare şi zona de retenţie“, a declarat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO