Pentru multe afaceri pornite de la zero în ultimii ani, materia primă este bambusul, iar produsele care ies din această plantă sunt din cele mai diverse, de la biciclete la scutece şi hârtie igienică.
În vreme ce marile corporaţii alocă sume tot mai importante an de an pentru sustenabilitate şi forme de reducere a impactului asupra mediului, există antreprenori care încă de la începutul aventurii lor în business au în plan să fie prietenoşi cu planeta.
AÅŸa se face că startup-uri noi îşi fac din protejarea mediului un adevărat crez, foÂloÂsindu-se de materii prime regeÂnerabile, implementând reciÂclaÂrea ori de câte ori este posibil sau apelând la ambalaje cu un impact neÂgativ cât mai redus.
„Noi ne-am propus să oferim alterÂÂnaÂtive cu un impact de mediu reÂdus faţă de ambalajele convenÂÅ£ioÂnale, care erau reaÂliÂzate din plastic. AmÂbaÂlajele realizate din materii prime regeÂnerabile - cum este, spre exemÂplu, amiÂÂdonul de porumb - sunt un prim pas spre reducerea amÂprentei de carÂÂbon“, spun reprezentanÅ£ii Biodeck, un proÂÂÂducător de ambalaje, pahare ÅŸi taÂcâÂÂÂmuri comÂpostabile care foloseÅŸte tresÂÂtia de zahăr ÅŸi amidonul de poÂrumb ca materii prime.
Ambalajele Biodeck sunt o alterÂnaÂÂtivă pentru cele de unică foloÂsinţă din plastic, fiind produse din ingreÂdienÂÂte 100% regenerabile ÅŸi biodeÂgradabile.
Adrian ÅŸi Tudor Georgescu, fonÂdaÂtorii afacerii, fÂoÂlÂosesc aceste materii priÂÂme pentru a face farÂfurii, caÂserole ÅŸi taÂÂcâmuri. FaÂbriÂca Biodeck se află în Buftea, în aproÂpiere de BucureÅŸti.
„Atunci când analizăm imÂpactul unui produs, e important să analizăm întreg ciclul de viaţă. ÃŽn mod firesc, priÂÂmul pas este să ne uităm la resurÂsele din care este făcut ÅŸi la procesul de producÅ£ie ÅŸi să încercăm să oferim altÂerÂnative inovative, din resurse reÂgenerabile“, mai spun reprezentanÅ£ii Biodeck.
Iar ca ei sunt mulÅ£i alÅ£ii. Kosa Istvan este unul dintre ei. El a fondat Transylmagica, un business prin care proÂÂduce ÅŸi vinde obiecte mici, duraÂbile, iar după vânzarea fiecărui proÂdus planÂtează un puiet de arbore în caÂdrul unor proiecte de restaurare ecoÂlogică. La bază ecolog, Kosa Istvan a încercat să găsească o meÂtoÂdă care să îmbine principiile unui ONG pentru protecÅ£ia meÂdiului cu pragÂmatismul unei afaÂceri. AÅŸa că, punând la bătaie toate ideÂile ÅŸi o inÂvesÂÂtiÅ£ie de 60.000 de euro, a dat conÂtur busiÂnessului Transylmagica, un atelier din MierÂcurea Ciuc unde iau naÅŸÂtere suveÂniruri ÅŸi alte obiecte personalizate.
Raluca Răileanu, absolventă de ÅžtiÂinÅ£e Economice ÅŸi Gestiunea AfaÂceÂriÂlor, a pornit de la zero în 2019 busiÂnessul Terrawell, din dorinÅ£a de a ajuta oaÂmenii să găsească produse fără plastic ÅŸi să aibă un stil de viaţă mai prietenos cu natura. Astfel, cu ecoÂnomiile proprii, de mai puÅ£in de 3.000 de euro, a adunat câteva proÂduse fără ambalaje din plastic, din Å£aÂră ÅŸi din străinătate, ÅŸi a deschis un magazin online.
În prezent, în gama de produse a Terrawell se găsesc bunuri de îngrijire personală (tablete de pastă de dinţi sau apă de gură, săpun de vase solid, gel de duş la vrac, fiecare ambalate în carton), articole pentru casă (săpunieră din bambus, şerveţele cerate, care înlocuiesc folia alimentară) sau produse pentru drumeţii (caserole din inox, sacoşe din bumbac, săculeţi reutilizabili).
Obloj este tot un brand prietenos cu natura, care se prezintă într-o manieră prietenoasă şi pentru cumpărători, sub forma săculeţilor textili pentru cumpărături, ca alternativă la pungile de plastic. Mihaela şi Adrian Aron sunt cei cu minţile creative care au transformat Obloj într-o punte de legătură între mediul înconjurător şi oamenii care ţin la el.
Adina Humă şi Linda Vasilescu pun şi ele o cărămidă la fundaţia obiceiurilor sustenabile, cu un produs pe cât de simplu, pe atât de eficient: R-Create. Concret? O soluţie pentru comercianţii online prin care să poată utiliza o pungă refolosibilă atunci când îşi livrează produsele.
Atelierul de pânză este un alt business atent cu mediul, care s-a născut în 2009, într-un spaţiu de mai puţin de nouă metri pătraţi, în care trei persoane au început să creeze sacoşe din pânză, ca o alternativă la pungile de plastic. Proiectul, un business social, în care lucrează persoane cu dizabilităţi, a apărut ca o soluţie la rezolvarea unui cumul de probleme de mediu, precum criza climatică sau problema deşeurilor, care au loc atât la nivel global, cât şi în România, după cum explică fondatoarea Teia Ciulacu.
Pentru multe afaceri pornite de la zero în ultimii ani, materia primă este bambusul, iar produsele care ies din această plantă sunt din cele mai diverse, de la biciclete la scutece şi hârtie igienică.
Sabin Dimian, de pildă, a pus pe piaţă în 2018 brandul Veltra Bikes, sub care produce biciclete din bambus într-un atelier din Câmpina, judeţul Prahova. După mai multe încercări, în noiembrie 2018 au ieşit primele biciclete.
Bambusul a fost ales ca materie primă şi pentru scutecele Zuluff deoarece este un material sustenabil, care se găseşte şi creşte în cantităţi mari. În plus, fibra din bambus este moale şi potrivită pentru bebeluşi.
Şi la baza hârtiei igienice Bambooda stă tot bambusul. Dan Cornea este cel care s-a gândit să creeze o alternativă la hârtia care rezultă din tăierea copacilor şi a conceput acest brand. Materia primă provine din provincia Sichuan din China, recunoscută pentru plantaţiile de bambus.
De idei şi resurse materiale nu duc aşadar lipsă micii antreprenori, însă este oare mai costisitor să porneşti un business de acest tip faţă de unul care foloseşte materiale costisitoare?
„Depinde foarte mult de tipul de business, dar diferenţele mari de investiţii vin din costurile asociate activităţilor de R&D (cercetare şi dezvoltare „ n. red.) şi celor ale materiilor prime utilizate. Totuşi, odată ce adoptarea acestor produse se va realiza la scară mai mare, diferenţele de costuri se vor reduce şi vor deveni insesizabile. În ceea ce priveşte rentabilitatea investiţiilor în economia verde, considerăm că acestea sunt, pe de o parte, o investiţie necesară, iar pe de altă parte o inestiţie de viitor“, explică reprezentanţii Biodeck.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE