ZF Supliment EURO

Supliment ZF UEFA Euro 2024 - Germania. Grupa B - O confruntare de miliarde

14.06.2024, 13:47 Autor: Alex Ciutacu

Fanii sportului rege se vor bucura de o confruntare de calibru încă din faza grupelor, în contextul în care Spania şi Italia se întâlnesc în grupa B şi vor juca meciul din grupe în data de 20 iunie. Ambele echipe vin cu unele dintre cele mai valoroase loturi de la UEFA EURO 2024 şi sunt motivate să câştige.

Italienii vin în Germania pentru a-şi apăra titlul după ce au câştigat EURO 2020 învingând Anglia la loviturile de departajare. De cealaltă parte, spaniolii sunt pregătiţi să îşi ia revanşa, întrucât la campionatul european organizat în 2021 „Furia Roja” a fost eliminată în semifinale chiar de „Squadra Azzurra”, adică de Italia. Meciul de atunci a fost decis la loviturile de departajare.

Spania este singura echipă în afară de Germania care a câştigat de trei ori Campionatul European de Fotbal, în 1964, 2008, respectiv 2012, în timp ce în 1984 a ajuns până în finală.

Pe lângă ediţia trecută, Italia a mai câştigat competiţia încă o dată, în 1968, când a fost şi gazda EURO. Squadra Azzurra a mai ajuns de două ori în finală, în 2000 şi 2012.

Italia are al şaptelea cel mai valoros lot din competiţie, în valoare totală de peste 750 de milioane de euro, însă cel mai scump jucător, mijlocaşul Nicolo Barella de la Inter Milan, era încă accidentat în timpul meciurilor amicale de la începutul lunii iunie. Printre jucătorii de urmărit din lotul italienilor mai sunt Alessandro Bastoni şi Federico Dimarco de la Inter Milan sau Federico Chiesa de la Juventus.

De cealaltă parte, Spania vine cu al patrulea cel mai scump lot de la EURO 2024, în valoare de 1 miliard de euro, un lot în care cei mai valoroşi jucători sunt mijlocaşul Rodri de la Manchester City, în valoare de 120 de milioane de euro, respectiv mijlocaşul Pedri, de la FC Barcelona, cotat la 80 de milioane de euro. Un nume de urmărit este Lamine Yamal, care la doar 16 ani joacă la FC Barcelona şi este cotat la 75 de milioane de euro.

Chiar dacă Italia şi Spania sunt printre favoritele de la EURO 2024, grupa B este completată de Croaţia şi Albania, iar Croaţia este cunoscută ca fiind o nucă tare. La ultimul campionat european, Croaţia a ajuns în optimi, acolo unde a fost eliminată de Spania într-unul dintre cele mai spectaculoase meciuri, care s-a terminat cu scorul de 3 la 3 în timpul regulamentar, respectiv 5-3 pentru iberici în prelungiri. Totodată, acesta ar putea fi ultimul EURO pentru veteranul croat Luka Modric de la Real Madrid.

SPANIOLII continuă să investească în România. Sunt peste 2.000 de firme cu capital majoritar spaniol în piaţa locală, iar cei mai mari investitori vin din energie, imobiliare şi construcţii. Deşi în ultimii ani unii jucători şi-au restrâns investiţiile, precum dezvoltatorul imobiliar Gran Via, alte companii cu capital majoritar spaniol au continuat să investească. Unul dintre cele mai mari nume este grupul Inditext, care deţine brandurile Zara, Masimo Dutti sau Bershka. Un alt nume cunoscut este grupul bancar BBVA, care controlează banca Garanti BBVA.

Croaţii, unul dintre cei mai dinamici jucători de pe piaţa din România este InterCapital Asset Management, cel mai mare administrator independent de investiţii din Croaţia. Recent, InterCapital Asset Management a reuşit prima listare a unui ETF străin la Bursa de Valori Bucureşti, o mutare care a atras interesul investitorilor locali. ETF-ul urmăreşte indicele BET-TRN, care include 20 de companii româneşti.

Italia este în top cinci investitori străini din România, iar în ultimii ani aceşti investitori au făcut mutări importante. În prezent, UniCredit Bank România fuzionează cu Alpha Bank pentru a crea împreună a treia cea mai mare bancă din piaţa locală, în timp ce altă bancă, Intesa Sanpaolo, cumpără First Bank de la fondul de investiţii J.C. Flowers. Pe alt sector, grupul industrial Beltrame a cumpărat în 2022 activele funcţionale ale COS Târgo­vişte, având un plan important de investiţii.

Economia Albaniei este una care are nevoie în continuare de investiţii şi dezvoltare, în contextul în care aproape jumătate din populaţia activă a ţării munceşte în agricultură, un sector care reprezintă doar o cincime din PIB. Cei mai mari parteneri comerciali ai Albaniei sunt Italia, Grecia, Turcia, Germania şi China. Albania exportă textile, încălţăminte şi metale, în timp ce importă produse alimentare, echipamente, componente, textile, minerale şi metale.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Superbet