ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Motorul de creştere al pieţei cafelei de specialitate din România este cafeaua to go. „În alte ţări, lumea consumă cafeaua în localuri, iar asta este o frână în dezvoltarea pieţei“

25.06.2024, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Dropshot Coffee este una dintre cele mai mari prăjitorii de cafea de specialitate de pe piaţa locală, având însă şi o cafenea, dar şi un segment de business care se ocupă cu distribuţia echipamentelor pentru cafenele.

Piaţa cafelei de specialitate din România, în special cea din Bucureşti, este una dintre cele mai efervescente din Europa. Capitala se găseşte pe pri­mele locuri pe continent la acest ca­pitol, devansând marile metropole euro­pene. Totuşi, e important de spus că piaţa a crescut şi datorită obiceiu­rilor de consum ale românilor, care au adoptat mai repede decât alţii cafeua la pachet (to go).

„Există o efervescenţă în piaţă. În România, cultura de consum a cafelei este destul de «western-american», asta şi datorită jucătorilor din dome­niu, care au reuşit să facă nişte francize specializate în «to go». Lucrul acesta, împreună cu deschiderea oamenilor în a consuma cafeaua la pahar de carton, a ajutat. În alte ţări, unde este mai conservatoare abordarea, oamenii con­sumă cafeaua în cafenele“, spune Răzvan Burlacu, cofondator Dropshot Coffee, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antre­prenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Deschiderea consumatorilor autoth­toni faţă de acest tip de produs a contribuit la creşterea pieţei de ca­fenele de specialitate. În ultimul dece­niu, local, sute de jucători care au deschis cel puţin o unitate de profil.

Dropshot Coffee, una dintre cele mai mari prăjitorii de cafea de spe­ciali­tate de pe piaţa locală, şi-a început activitatea în 2019, fiind al doilea business în domeniu al lui Răzvan Burlacu. El a început să activeze în această piaţă în 2017, când a pornit un business de distribuţie de echipa­mente pentru cafenele, care există şi astăzi.

Pasiunea sa pentru cafea s-a dezvoltat tot mai mult şi, doi ani mai târziu el, împreună cu partenera sa de viaţă şi de business, Larisa, a pornit Dropshot Coffee. Ea este fost inginer în aviaţie, a lucrat în România la Blue Air şi Aerostar, iar Răzvan este antre­prenor din 2007, are studii economice, în marketing, şi un MBA, fiind acum specialist, consultant şi formator în cafeaua de specialitate. Pasiunea pen­tru cafea şi-a dezvoltat-o şi datorită unui antreprenor din piaţă, cu care lucra înainte de a deschide cafeneaua.

„Am avut ocazia să îl cunosc pe unul dintre primii actori din industria cafenelelor de specialitate din România, avea un mic local. Încă activează în industrie. Un partener m-a dus acolo, iar eu nu eram la momentul acela foarte interesat de produs. Totuşi, m-a fascinat faptul că era extrem de stresat să ţină cafeaua în parametri. El însuşi bea multă cafea ca să se asigure că e la calitatea care trebuie. Tot timpul îşi seta aparatele. Eu eram deja în procesul de a îmbunătăţi experienţa cafelei de acasă. M-a convins să cumpăr un espressor şi, astfel, am devenit un home barista destul de pasionat“, povesteşte Răzvan Burlacu.

De la un pasionat amator până la a deveni profesionist, el a urmat mai multe cursuri în România şi în afară, a încercat multe tipuri de cafea şi a vizitat ferme de profil.

Astăzi, prăjitoria are în portofoliu 45 de tipuri de cafea din circa 12 ţări. Dacă la începutul businessului antreprenorul lucra cu intermediari, astăzi, cafeaua este cumpărată direct de la producători, pentru a scurta lanţul de aprovizionare şi a asigura o calitate mai bună.

Dropshot prăjeşte circa 10 tone de cafea lunar, care merg în principal către cafenelele de specialitate din Bucureşti şi din ţară. Răzvan Burlacu spune că încă nu există o strategie de vânzări şi încearcă să onoreze cererile care vin de la potenţiali parteneri.

„Ne interesează să fim prezenţi alături de câţiva parteneri în oraşele mari, dar momentan nu avem o strategie de vânzări în piaţă, pur şi simplu gestionăm cererile care vin. Partenerii vin către noi, dar sper să fie la un moment şi o mişcare în sens invers, să mergem noi către ei“, mai spune Răzvan Burlacu.

Un segment în creştere în reprezintă clienţii casnici, oameni care cumpără cafea de specialitate pentru acasă. Produsele sunt prezente în câteva reţele din comerţul modern, plus online.

Dropshot Coffee are şi o cafenea în Bucureşti, însă antreprenorul spune că nu are în plan momentan o dezvoltare a businessului în această direcţie.

Firma First Drop Coffee Roasters a avut afaceri de 7,3 mil. lei în 2023, plus 62%.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor