ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Cea mai mare provocare a industriei textile locale e lipsa forţei de muncă. „România este un producător cu experienţă, aici se pot face lucruri de calitate, dar nu vin din urmă tineri“

28.05.2024, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Bel Punto este un business integrat, care are atât partea de design şi producţie, cât şi zona de distribuţie şi magazine.

România începe să îşi piardă statul de „croitorul Europei“, multe fabrici locale de îmbrăcăminte s-au închis, iar cea mai mare problemă ţine de forţa de muncă. Media de vârstă a angajaţilor din acest sector este mare, în timp ce din urmă tinerii nu mai sunt atraşi de această industrie. Pe termen lung, sectorul ar putea să se contracte şi mai mult.

„România este un producător cu experienţă, unde se pot face bunuri de foarte bună calitate. Ce mi se pare îngrijorător este că din urmă nu vine o forţă de muncă tânără. Eu resimt acest lucru. În ultimii ani, oamenii pe care i-am angajat au venit din alte firme care s-au închis. Media de vârstă de la noi din companie este cam de 42 de ani. În timp, va trebui să vedem ce vom face“, spune Mariana Georgescu, acţionar, Bel Punto, prezentă în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un pro­iect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Un motiv pentru care tinerii nu se mai îndreaptă către această industrie ţine de salariile mici. Industria textilă are printre cele mai mici câştiguri din economie, mulţi angajaţi fiind plătiţi cu salariul minim pe economie.

Bel Punto este un producător local de haine pentru femei şi este un business integrat, care are atât partea de design şi producţie, cât şi cea de distribuţie şi administrare de magazine proprii.

Mariana Georgescu a preluat compania în 2017, un business care la acea vreme îşi concentra atenţia mai mult pe zona angro, fără să aibă şi retail propriu. Astăzi, în continuare, circa 80% din business este generat de vânzările angro, restul fiind asigurat de magazinul fizic şi de cel online.

Bel Punto colaborează cu circa 120 de parteneri (mici magazine) din aproape toată ţara, însă îşi doreşte să crească şi mai mult distribuţia în zonele în care nu are prezenţă.

„Deocamdată vindem în România. Nu am acoperit toată ţara. În zona de Vest legăm greu colaborări. Pentru acele regiuni în care nu avem reprezentare prin terţi, ne gândim să deschidem noi un magazin. Probabil aceasta va fi soluţia“, spune Mariana Georgescu.

Pe lângă distribuţie, sub brandul Bel Punto există şi un magazin fizic, amplasat într-o galerie comercială din Bucureşti, dar şi unul online, deschis în urmă cu câţiva ani.

„Online-ul este destul de important pentru noi. Deşi am şi început de curând, suntem la 8% cotă de piaţă din cifra de afaceri. Acest canal are o creştere mare anul acesta. În primele trei luni, vânzările online au avut o creştere de 70% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Este clar că acolo este loc de crescut, pentru că încep oamenii să ne cunoască“, adaugă ea.

Totodată, antreprenoarea spune că are în plan deschiderea unor noi magazine fizice şi, în acest sens, analizează mai multe centre comerciale din Bucureşti în care ar putea intra, dar se uită şi la alte oraşe cu potenţial.

Compania a avut în 2023 venituri de 6,2 milioane lei, plus 21,5%, fiind cel mai bun an ca încasări, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

„În 2022 am avut o creştere de circa 30%. Noi avem haine de ocazie, iar când s-a dat liber la organizarea de evenimente, oamenii au vrut să participe. Agenţii noştri rămâneau fără marfă în 1-2 zile. Oricât stoc am fi avut noi, nu era suficient pentru anumite momente“, spune Mariana Georgescu.

Cererea foarte mare din 2022 a determinat-o pe antreprenoare să tureze motoarele pe partea de producţie, ceea ce însemnat să apeleze şi la colaboratori pe acest segment.

„Am avut şi anul trecut o creştere a veniturilor, de circa 20%, dar a fost diferit, pentru că ne-am dezvoltat. Am reuşit cu colaboratorii noştri să dezvoltăm o producţie mai mare“, precizează ea.

Pentru anul acesta, Mariana Georgescu se aşteaptă ca Bel Punto să înregistreze o nouă creştere, având în vedere că primele trei luni din 2024 au fost peste perioada similară a anului trecut. Chiar dacă veniturile sunt pe trend ascendent, profitul ar putea fi afectat de creşterea costurilor. O bună parte din business este asigurată de vânzările angro, segment care nu are o marjă de profit foarte mare, iar odată cu creşterea costurilor, presiunea e şi mai mare.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor