ZF Agrobusiness

ZF Agropower. De la ciocolată şi prăjituri la grădină: Vlad Niculescu s-a inspirat din Franţa pentru a integra în grădină laboratorul, aflat în Bucov, lângă Ploieşti

09.07.2024, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Vlad Niculescu a fondat acum doi ani Boem Atelier, un mic business de producţie de ciocolată artizanală, aflat în Bucov, lângă Ploieşti, pe care l-a extins la prăjituri şi apoi la propria grădină de plante aromate, fructe şi legume. Inspiraţia a venit din Franţa, unde a observat un model de afacere în care laboratorul de producţie era integrat în grădină.

„Am văzut acest sistem de a integra parte din produsele naturale care se găsesc în munca noastră de zi cu zi, în cazul meu de ciocolatier, în Franţa. Acolo este o firmă foarte veche care a reu­şit să integreze gră­di­na în laborator. Au o suprafaţă vitrată foarte mare, iar din producţie, din zona în care se fac cremele şi pralinele, poţi vedea direct în grădină ce se întâmplă şi asta mi-a rămas în minte“, a spus Vlad Niculescu, fondatorul Boem Atelier, în cadrul emisiunii ZF Agropo­wer, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

Astfel, a vrut să integreze şi el grădina în laborator, dar la scară puţin mai mică, pentru că firma din Franţa are deja vechime şi a reuşit să se dezvolte mai mult în timp. „Am reuşit să avem laboratorul la câţiva paşi de grădină şi orice avem nevoie, fie că e vorba de plante aromate: mentă, cimbru sau lavandă, fie că e vorba de un produs apicol: mentă, ceară sau polen, luăm de acolo. Aşa ştim sigur că ce avem folosim, pen­tru că avem o trasabilitate de la materie primă la produs finit.“

În prezent, din grădină, jumătate din ce foloseşte în producţie sunt fructele aromate, dar speră ca de anul acesta să poată culege şi mure şi zmeură. „Este mai convenabil să avem acolo tot ceea ce avem nevoie şi ştim exact ce să cultivăm ca să avem în cantităţile necesare.“

Vlad Niculescu a menţionat însă că până vor ajunge fructele sale la maturitate, lucrează şi cu alţi producători din zonă, care este foarte bogată din punctul de vedere al solurilor şi culturilor. „Avem în jurul nostru plantaţii de căpşuni, zmeură, caise şi piersici.“

 

De la ciocolată la sapă

Popularitatea ciocolatei artizanale din ultimii cinci ani din România a avut un impact semnificativ asupra economiei, generând o serie de oportunităţi de afaceri, printre care şi cea a lui Vlad Niculescu, care s-a întors din străinătate.

„Visul meu de a deveni ciocolatier s-a materializat acum doi ani, când m-am întors în ţară, după ce am lucrat în Belgia o perioadă, tot într-un business de ciocolată. M-am dori să aplic ceea ce am învăţat în alte ţări la mine acasă şi apoi a urmat această integrare, o continuare a visului, de a trece de la partea de laborator şi producţie proprie zisă la agricultură, care acum este ecosistemul Boem“, a povestit Vlad Niculescu.

El a lucrat în Bruges la The Chocolate Line, unul dintre cei mai mari producători de ciocolată din Europa, unde şi-a petrecut trei ani, începând de la spălatul vaselor până la conducerea producţiei şi dezvoltarea produselor din ciocolată. Vlad Niculescu a absolvit Inginerie alimentară, apoi a făcut un curs de cofetar şi, lucrând cu ciocolata, s-a născut o nouă pasiune, iar ulterior a venit cea pentru agricultură.

„A fost un hop mare să trec atât de repede, după doi ani, şi la agricultură, iar tatăl meu, care m-a sprijinit mereu, mi-a spus că mă cam grăbesc şi a avut un pic dreptate, dar nu regret, pentru că acum s-a creat o plajă destul de mare şi diversă de activităţi în afacere. Costurile au fost destul de mari pentru achiziţionarea şi amenajarea terenului, dar cu munca, în 80% din timp am reuşit să mă descurc singur“, a spus Vlad Niculescu.

El consideră că pasul spre integrare îi va aduce resurse financiare mai mari în business, pentru că, dincolo de faptul că poate folosi ce are nevoie în producţie din propria grădină, poate face şi workshopuri, în special pentru copii. „Copiii pot să vină în grădină să vadă cum arată şi să culeagă mentă proaspătă, de exemplu, din care putem face o cremă mai departe.“

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny