ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Domidene, producător de carne din Prahova cu o reţea de 79 de magazine proprii şi în parteneriat cu Penny: „Această colaborare a fost o oportunitate să ne extindem cu mai multe unităţi într-un timp mult mai scurt decât am fi reuşit să o facem singuri“

10.07.2024, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Cea mai mică distanţă de la abator la un magazin este de 15 km, pe când cea mai mare distanţă e de aproape 400 km.

Domidene, o afacere pusă pe picioare de Leontin Bocănescu în 1992, pornind de la un abator în Poseşti, zona Vălenii de Munte, judeţul Prahova, a ajuns astăzi la o reţea de 79 de magazine şi 3 în curs de des­chidere, proprii şi în parteneriat cu Penny, iar pedala de acceleraţie a expansiunii a fost călcată în ultimul deceniu, când a înce­put colaborarea cu retailerul german.

„Nu este greu de văzut că a existat o ex­tindere mai mare a noastră în ultimii ani împreună cu Penny. Legat de zona de ma­ga­zine, sarcina de construcţie, de expansiu­ne şi de analiză a pieţei în care urmează să fie deschis un magazin a fost preluată de Penny şi noi am dotat spaţiile şi le-am operat ulterior în parteneriat cu ei. Pentru noi înseamnă foarte mult colaborarea cu ei, pentru că am avut oportunitatea să ne extindem cu mai multe unităţi într-un timp mult mai scurt decât am fi reuşit probabil să o facem singuri“, a spus Andrei Bocănescu, directorul comercial al Domidene, prezent în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny.

Domidene a început colaborarea cu Penny în urmă cu 11 ani, când a deschis primul magazin de tip măcelărie în incinta spaţiului retailerului în oraşul Craiova. „În momentul acesta vorbim de 79 de maga­zine şi încă trei în curs de deschidere, atât proprii, cât şi în colaborare cu Penny.“

Penny a lansat proiectul TripluRO (3RO) în 2020 prin care şi-a propus să crească prezenţa la raft a produselor care au in­gredientul principal provenit din România şi sunt procesate şi ambalate în ţară. Compania are un proiect similar în alte ţări din Europa şi căuta parteneri în România, iar Domidene este unul dintre ei.

„Noi deja începuserăm expansiunea pe zona magazinelor proprii şi chiar anali­zam o posibilă colaborare cu un retailer care a ieşit de pe piaţă între timp şi atunci co­la­borarea cu Penny a fost facilă“, a explicat Bocănescu.

Acum, produsele Domidene se găsesc în 65 de localităţi din ţară, în unele fiind mai multe magazine, în principal în zona de sud.

„Cea mai mică distanţă de la abator la un magazin este de 15 km, pe când cea mai mare distanţă e de aproape 400 de km şi în acest moment ne propunem ca distanţa de 400 km să rămână în continuare cea mai mare. (...) Vindem în principal în sud, nu am trecut înspre nord, adică peste Rupea, localitate care e punctul în care ne-am oprit“, a spus Andrei Bocănescu.

El a subliniat că îşi doresc ca în magazine să ajungă carne proaspătă şi în maximum 72 de ore să ajungă carnea în magazine de la preluarea animalului din fermă. „Când vorbim de import, vorbim de termene de valabilitate de 10-14 sau chiar 18 zile de la abatorizare până la până când produsele ajunge la client.“

Compania abatorizează atât carne de porc, cât şi de vită şi de oaie, dar colaborează şi cu producători de carne de pasăre, iar în cei peste 30 de ani s-a extins şi pe zonele de lactate şi condimente. Însă, în continuare, 90% din materia primă este reprezentată de carnea de porc, vită şi oaie, care provine de la şapte producători români.

„Lucrăm cu şapte companii care deţin împreună mai multe ferme şi avem nevoie de mai mulţi furnizori pentru că este pestă porcină şi nu ştim pe câţi dintre ei ne putem baza. Atunci când avem mai multe surse de aprovizionare putem continua să vindem indiferent de de situaţia pieţei“, a precizat Bocănescu.

Andrei Bocănescu crede, de altfel, că România are nevoie de investiţii în zootehnie, atât timp cât aproape 80% din consumul de carne de porc din România este acoperit din import. „Rezolvarea problemei nu va veni prin creşterea capacităţii de abatorizare, ci prin creşterea animalelor, pentru că mai întâi trebuie să avem ce să abatorizăm.“

El a mai spus că Domidene planuieşte extinderea capacităţilor de procesare ca să reuşească să aducă o cantitate cât mai mare de carne procesată în piaţă să reducă importul de carne şi de mezeluri. „Proiectul TripluRO se va dezvolta mai greu pe partea de carne, pentru că timpul de la investiţie în zootehnie la rezultat este de câţiva ani şi pe termen scurt nu se poate întâmpla nimic miraculos. În piaţă vor fi din ce în ce mai mulţi oameni care vor prinde curaj şi vor investi în sectorul şi astfel, pe termen mediu, lucrurile se vor îmbunătăţi considerabil“, crede Bocănescu.

Mai mult, el spune că a constatat o migrare a clienţilor de la rafturile cu carne impersonale sau de la produsele ambalate, cel puţin la carnea de porc, către măcelăriile cu expertiză, cu oameni pregătiţi pentru a oferi „mai mult decât o bucată de carne“ şi astfel speră să existe şi o creştere de magazine specializate ale producătorilor români.

„Avem o medie de aproximativ 140 de clienţi în acest moment, în fiecare magazin, pe toată reţeaua“, a spus Andrei Bocănescu, directorul comercial al Domidene, companie care a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de 165 de milioane de lei şi speră la o creştere şi pentru anul curent.

 

Domidene în cifre

►1992 - înfiinţarea Domidene în Poseşti, zona Vălenii de Munte, judeţul Prahova

► 79 de magazine şi 3 în curs de deschidere – reţea proprie şi în parteneriat cu Penny

► 65 de localităţi – prezenţă în principal în sudul ţării

► 15, respectiv 400 km – distanţa minimă, respectiv distanţa maximă parcursă de carne de la abator la magazin

► 90% din materia primă, carne de porc, vită, oaie, care ajunge în abatorul Domidene provine de la 7 producători români

► 72 de ore – timpul maxim în care animalul din fermă se transformă în carnea ajunsă în măcelării

► 140 de clienţi – media zilnică din fiecare magazin

► 165 mil. lei – cifra de afaceri în 2023


 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny