ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Levente Szell, Agrosel: Consumul de legume creşte, dar avem nevoie de o strategie ca să putem produce local la un preţ competitiv. E nevoie de investiţii ca să stimuleze sectorul

01.07.2024, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Agrosel este cel mai important producător de seminţe de legume şi flori, având o istorie de peste 25 de ani.

Levente Szell, CEO şi acţionar al Agro­sel, principalul furnizor de seminţe de pe piaţa locală, crede că cu siguranţă în viitor consumul de legu­me va creşte în condiţiile în care atenţia către sănătate va deveni prioritară în România, însă pentru a ţine pasul cu această creştere avem ne­voie de o strategie pentru a susţine legumicul­torii să vândă la un preţ competitiv.

„Suntem într-o piaţă liberă, e nevoie de sti­mulare a investiţiilor şi pentru această industrie, cum s-au stimulat alte industrii precum industria IT şi am văzut ce rezultate a putut să aducă în Româ­nia. Legumicultura cred că poate rezerva o surpri­ză, se va investi. Dacă nu, atunci probabil vom asista la o accentuare a importurilor“, a spus Le­vente Szell în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvaia şi Penny.

El subliniază că în acest moment balanţa inclină spre importuri, astfel că circa 60% din legumele consumate vin din import.

Povestea Agrosel începe în urmă cu peste 25 de ani, atunci cânt Levente şi Alexandru SzŽll au preluat afacerea începută de părinţii lor şi au început extinderea businessului de la nivel regional la nivel naţional. Au început cu importul de seminţe şI ulterior au devenit producători, dezvoltând la Câmpia Turzii (jud. Cluj) singura staţiune de cercetare privată din legumicultură. Practic, Agrosel este acum o companie dezvoltată pe plan vertical, integrând mai multe faze ale businessului - ameliorarea, producerea de seminţe, selecţia lor, certificare, ambalare şi distribuţia de seminţe. Conform ultimelor date, compania a reuşit omologarea în Lista oficială a României a peste 100 de varietăţi de legume cu genetică românească, ameliorate în Câmpia Turzii. În total, compania a creat 200-210 varietăţi de seminţe de legume în ultimii 20 de ani. Agrosel a dezvoltat şi o divizie pentru producătorii profesionişti şi anume Hektar.

Compania nu este prezentă doar pe piaţa din România, ci şi la export.

„Avem ca şi centre de focus şi ţările din Europa de Est şi Europa Centrală, chiar şi din zona Mării Negre, din zona Mării Caspice, pentru că atât obiceiurile, tradiţiile lor, în cultivarea legumelor sunt foarte similare. Încercăm să mărim exportul în perioada următoare“, a menţionat Levente Szell.

În 2023, Agrosel a avut o cifră de afaceri de 54,4 milioane de lei, în creştere faţă de anul precedent, în timp ce Hektar Seed a avut 4,6 milioane de lei.

„Anul 2024 a început cu multe emoţii pentru că brusc, la sfârşit de ianuarie, început de februarie s-a încălzit foarte mult, deci am înregistrat temperaturi de 20¡C, un fenomen total tipic acelei perioade  şi ne-am speriat de faptul că bugetul pe care am pregătit pentru 2024 nu poate fi realizat datorită schimbării climei, dar din fericire, închidem acest semestru şi putem spune că până la urmă realizăm bugetul“, a punctat managerul, care adaugă că schimbarea climei afectează fermierii nu doar din punct de vedere al temperaturilor, cât şi al dăunătorilor tot mai prezenţi.

La Câmpia Turzii, Agrosel a dezvoltat un business care se întinde pe şase hectare, dintre care cinci dedicate cercetării şi producţiei de seminţe.

„Acesta a fost challenge-ul nostru, pasiunea care s-a combinat cu viziunea noastră de dezvoltare,de a crea ceva autohton românesc“.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny