ZF Investiți in România

Investiţi în România! Mihai Chirica, primarul Iaşiului: Moldova are nevoie de autostrăzile A7 şi A8 pentru a se dezvolta. Noi mizăm acum pe industrii creative

24.02.2021, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Iaşiul s-a dezvoltat puternic în ultimii ani datorită industriei IT în condiţiile în care principala poartă spre alte ţări sau regiuni o reprezintă aeroportul. O dezvoltare a sistemului de autostrăzi în Moldova ar aduce şi investiţii în producţie în regiune.

Dezvoltarea proiectului Palas Iaşi, alături de restaurarea Palatului Culturii reprezintă o „carte de vizită“ a ora­şului, iar datorită proiec­telor din zona centrală oraşul a atras şi alţi investitori dispuşi să investească în birouri, rezidenţial sau în zona comercială.

„A devenit o carte de vizită pentru noi, Palatul şi zona Palas pentru istorie şi tradiţie dar şi pentru a răspunde noilor provocări. Palas Iaşi a atras companii precum Amazon, care are aici sediul central din România alături de alte companii şi acest lucru a funcţionat precum un magnet şi pentru alţi dezvoltatori, a atras atenţia şi au venit şi alţii“, a declarat Mihai Chirica, primarul municipiului Iaşi în cadrul emisiunii Investiţi în România realizată de ZF alături de CEC Bank.

Proiectul Palas din Iaşi trece acum printr-un proces de extindere, care presupune livrarea a 60.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri în următorii doi ani. Cumulat cu spaţiile existente deja, Palas va ajunge la o suprafaţă de peste 135.000 de metri pătraţi de spaţii de birouri clasa A.

Investiţia de 120 de milioane de euro va fi finalizată în 2022 şi va adăuga încă

60.000 mp de office clasa A centrului de business pe care îl operează din 2012 în Palas Iaşi. Proiectul este unul mixt, cu o componentă office predominantă, dar şi retail parc şi investiţii în infrastructură şi va genera peste 5.000 de noi locuri de muncă după finalizare şi peste 1.700 în timpul construcţiei. Palas Campus va aduce şi o noutate, spaţii de coworking în aer liber.

„Noi deţinem ca municipiu 21% din afacererea de la Palas, suntem co-proprietari, încasăm anual milioane de euro la bugetul local şi ne dezvoltăm. A apărut şi proiectul Iulius Campus şi am avansat şi noi proiecte pe fonduri europene, am finalizat zona pietonală, Mitropolia a finalizat complexul, Episcopia Romano-Catolică a investit câteva milioane de euro în modernizare, am investit în alte proiecte cu fonduri europene sau cu bani de la bugetul local şi am realizat şi alte proiecte în cealaltă parte a bule­vardului. Speranţa e ca şi investitorul mai mic să iasă spre zona cen­trală spre zona pie­tonală“, a spus pri­marul Ia­şiului. El a subliniat că în con­tinuare sunt inves­ti­tori interesaţi de Iaşi, iar în perioada urmă­toare vor fi anun­ţate noi proiecte.

În plus, următorul mare proiect va fi Silk District, realizat de Prime Kapital, care va include 100.000 mp de birouri şi 2.500 de apartamente.

El a subliniat că tocmai din cauza lipsei infrastructurii rutiere sau feroviare performante, Iaşiul s-a axat pe IT.

„Sunt companii care vor să vină şi să investească în componenta industrială dar Iaşiul se va îndrepta spre industriile creative. Nu mai avem unde să începem să construim piuliţe. Trebuie să valorificăm mai bine suprafeţele din Iaşi pentru industrii pentru IT, distracţie - un oraş trebuie să ofere şi facilităţi de distracţie cu vizibilitate naţională, iar acest lucru îi va aduce şi investitori, alături de o infrastructură de sport - este obligatoriu să ai o infrastructură de sport. Dincolo de Silk District, mai avem două platforme mari pentru dezvoltarea unor proiecte mixte şi care vor apărea în curând“, a explicat Mihai Chirica.

În zona Palatului Culturii, între palat şi zona pietonală primăria are în plan construcţia unui pasaj subteran pentru a extinde zona pietonală cu trei hectare.

„O investiţie publică reprezintă un motor pentru un şir de investiţii private. Noi monitorizăm ce se întâmplă cu spitalul regional de urgenţă Iaşi, va fi motorul a multor afaceri în domeniul medical şi construcţia infrastructurii mari, inclusiv a aeroportului Iaşi. Săptămâna trecută s-a anunţat cea de-a doua etapă de dezvoltare a aeroportului din Iaşi prin extinderea ter­minalului pentru pas­a­geri şi cargo“, a ex­plicat Mihai Chirica.

În ceea ce pri­veşte construcţia unui me­trou în Iaşi, primarul a subliniat că un astfel de proiect ar fi mult prea costisitor, ajun­gând la 100 mi­lioane de euro pentru un kilometru de galerie sub­terană, în contextul în care oraşul este construit pe şapte dealuri.

Miza cea mai importantă o reprezintă construcţia celor două autostrăzi în zona Moldovei, A7 Ploieşti-Siret şi A8 Tg. Mureş Iaşi Ungheni.

„Pentru Iaşi cea mai importantă autostradă ar fi A8, Tg. Mureş - Iaşi - Ungheni.“

„Noi prin aceasta, putem mobiliza resurse din partea de est a Europei, putem aduce mai repede materii prime sau putem trimite mai repede exporturi spre zona de est, precum spre Ucraina, Rep. Moldova sau chiar Rusia. Autostrada A7 e foarte importantă deoarece leagă partea de nord, Suceava, Botoşani, Neamţ, trei judeţe importante care au nevoie de o conexiune cât mia rapidă atât spre sud cât şi spre vest. Nu vorbim de o competiţie între cele două, avem nevoie de ambele.“, a spus primarul Iaşiului.

El a subliniat că autostrada A8 ar reprezenta şi o contribuţie a României la dezvoltarea Republicii Moldova, iar fiecare proiect din regiune trebuie gândit şi pentru cei de peste Prut.

„Populaţia Moldovei cu cea a a Rep. Moldova numără 6 mil. oameni, noi nu putem gândi o strategie pentru această parte a Europei fără Rep. Moldova. Noi fiecare componentă de infrastructură, de la sănătate la drumuri sau educaţie, o gândim şi pentru Rep. Moldova iar acest lucru ar trebui să rămână o strategie la nivel naţional. Fără infrastructură Iaşiul şi Moldova vor rămâne într-un decalaj faţă de Vest, Ardeal şi Banat din cauza apropierii faţă de Europa Centrală şi de Vest“, a spus Mihai Chirica.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank