ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Crama Darabont din Bihor produce 250.000 de sticle de vin pe an şi exportă în Ungaria, Germania şi Olanda. Betty Darabont s-a întors în ţară, după ce a studiat în străinătate, pentru a dezvolta crama familiei

20.06.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Compania investeşte circa 400.000 de euro într-un proiect de enoturism care presupune transformarea unei crame vechi din Biharia, jud. Bihor.

Producătorul de vinuri Crama Darabont din localitatea Biharia, judeţul Bihor, produce circa 250.000 de sticle pe an şi exportă în ţări precum Ungaria, Germania şi Olanda, a explicat Betty Darabont, fondatoare, Cra­ma Darabont, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Avem o tradiţie în familie şi pe partea de agricultură şi pe par­tea de viticultură, eu sunt a treia generaţie de viticultori din fami­lie. Este o poveste care a început cu 2 hectare moştenite de la buni­cul meu şi din 2016 am ajuns la 40 de hectare şi producem undeva la 250.000 de sticle pe an“.

Investiţiile pentru extinderea cramei de la 2 la 40 de hectare au început în 2016 şi au fost finanţate şi din bani europeni. Până astăzi, investiţiile pentru proiectul cra­mei, pentru plantaţii şi pentru tehnologie s-au ridicat la aproape 4 milioane de euro.

Betty Darabont s-a întors în România după zece ani în care a fost plecată din ţară pentru dife­rite programe de studii. A studiat economie şi management în Italia, perioadă în care a trecut şi prin internshipuri la UniCredit şi General Electric în Ungaria. Ea a ales în continuare să-şi aprofun­deze cunoştinţele cu programe de studii pe viticultură şi enologie, iar apoi s-a întors în ţară în 2021. „Am început în altă carieră, în altă direcţie, dar mi-am dat seama foarte repede că viaţa la multi­na­ţională, viaţa la birou, nu este nea­părat pentru mine. Întotdea­una am avut în plan să mă întorc în ţară, asta s-a întâmplat puţin mai repede decât plănuiam, am avut oportunităţi pe partea de finanţări care ne-au ajutat foarte mult la momentul respectiv“.

Crama are o capacitate maxi­mă de 400.000 de litri de vin pe an, adică aproape jumătate de milion de sticle, dar momentan produce 250.000 de sticle pe an, inclusiv vinuri spumante. Circa 30% din vânzări sunt realizate în retail, în timp ce restul merge în HoReCa. Exporturile reprezintă astăzi 15% din producţie.

„Exportăm în Uniunea Europeană, momentan piaţa cea mai mare este Ungaria, acolo avem rulajul cel mai mare. Pe lângă asta exportăm în Germania şi Olanda şi suntem în discuţii cu parteneri din Anglia“.

Generaţia din care face parte Betty Darabont vine de multe ori cu o altă perspectivă asupra agriculturii şi asupra viticulturii, o perspectivă care ţine cont atât de schimbările climatice, cât şi de avansul tehnologic.

„Schimbarea climatică se întâmplă, este aici, se vede şi la noi, tocmai de aceea am decis să mergem 60% din suprafaţă cu soiuri roşii, deşi zona noastră în trecut a fost mai mult recunoscută pentru soiuri albe. Fiindcă se încălzeşte clima acum şi noi putem produce vinuri roşii corpolente, cu 15% alcool, ceea ce acum 20-30 de ani ar fi fost aproape imposibil“.

În contextul crizei climatice, evenimentele meterologice extreme vor deveni tot mai prezente, de la grindină, la îngheţ târziu sau secetă, iar adaptarea la aceste schimbări poate fi susţinută de tehnologie, de planificare şi monitorizare.

„Şi aici cred că noi, tinerii fermieri, avem un avantaj foarte mare, pentru că privim tehnologia puţin diferit şi suntem cumva mai apropiaţi de tehnologie decât generaţia părinţilor noştri. Ce se vede în cazul nostru este că viticultura de precizie şi viticultura digitală ne ajută foarte mult, să ne pregătim din timp, să aplicăm tratamentele când trebuie, în cantităţile necesare şi să intervenim într-un mod foarte eficient“.

Crama Darabont lucrează astăzi cu diferite tehnologii, de la drone la staţie meteo proprie, iar accentul se pune pe automatizări.

„Am încercat să automatizăm tot ce se poate, culegem cu o combină şi folosim foarte multă tehnologie în tot lanţul de procesare pentru că forţa de muncă este din ce în ce mai greu de găsit şi de aceea am decis de la început să investim mai mult pe partea de automatizare“.

Compania pregăteşte o investiţie în enoturism, o investiţie care ar putea ajunge până la 400.000 de euro şi care ar putea fi gata în trei ani. Producătorul vrea să atragă şi finanţare europeană pentru acest proiect.

„Am cumpărat mai demult o cramă veche sus pe dealurile Bihariei, o clădire destul de mare pe care urmează să o renovăm şi să construim un bistro panoramic şi o cameră de degustare cu un magazin de prezentare, deci pe partea de degustări mai mult decât pe partea de cazare“.

Cifra de afaceri a companiei Sadelli Prodcom, care operează crama, s-a ridicat la 24,7 mil. lei în 2023, dar nu este clar cât din aceast rezultat a fost obţinut de cramă, întrucât compania operează şi alte activităţi legate de agricultură. În sectorul agricol, familia Darabont operează o fermă de 3.000 de hectare, dar şi o fermă de vaci de carne cu o capacitate de 4.000 de capete.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank