ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Paul Gabriel Ioan, Fabrica de Fum: IMM Invest a fost măsura care ne-a ajutat cel mai mult, ca mici producători, iar modificarea TVA pentru produse tradiţionale la 9% a fost măsura care ne-a încurcat cel mai mult

21.06.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Producătorul a procesat circa 28 de tone de carne în 2023 Cifra de afaceri s-a ridicat la peste 1,4 mil. lei anul trecut după o creştere de aproape 10%.

Măsuri precum programele IMM Invest i-au ajutat pe micii producă­tori să se dezvolte, în timp ce modifi­cările fiscale au încetinit această dezvoltare, fie că este vorba de mo­di­ficarea TVA la produse tradiţionale sau de eliminarea facilităţilor fiscale promise industriei alimentare, a explicat Paul Gabriel Ioan, cofonda­tor, Fabrica de Fum, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Cea mai utilă măsură de sprijin a fost cea în care ni s-au acordat nişte împrumuturi cu dobânzi preferen­ţiale, IMM Invest. Am reuşit să accesăm un credit şi am achiziţionat o linie de producţie“.

Însă abordarea guvernului faţă de micii producători a fost de tipul „una caldă, una rece“, întrucât modi­ficările fiscale din ultimii ani au pus pre­siune pe antreprenorii care încer­cau să supravieţuiască şi să se dez­vol­te. Unul dintre exemple este elimi­na­rea facilităţilor fiscale pentru anga­jaţii din industria alimentară după numai un an de când au fost anunţate cu mult fast.

„Ne-a încurcat şi ajustarea valorii TVA pentru produse tradiţionale, avem trei produse tradiţionale unde TVA-ul s-a schimbat de la 5% la 9%, ceea ce ne-a încurcat“.

Fabrica de Fum este un mic pro­ducător artizanal de produse pe bază de carne din Iaşi care a pornit la drum în 2017. Portofoliul de produse cuprinde diverse sortimente, precum ceafă de porc afumată, cotlet de porc afumat, muşchi afumat şi cârnaţi afu­maţi. Compania a procesat anul tre­cut aproximativ 28 de tone de carne.

„Pentru noi, anul 2024 este clar mai bun decât anul trecut. În 2023 am făcut o greşeală comună, nu am mărit preţurile când trebuia şi am mers o mare parte din an pe pier­dere, dar în 2024 ne-am revenit cu forţe proaspete, cu produse noi şi este mult mai bine ca anul trecut“.

Compania îşi comercializează pro­dusele prin băcănii, magazine lo­cale şi canale online, în contextul în care politicile marilor lanţuri de ma­ga­zine nu se potrivesc de multe ori cu realităţile unui mic producător, după cum a explicat anterior antre­preno­rul în emisiunea ZF Investiţi în Româ­nia. Totodată, familia lui Paul Gabriel Ioan deţine şi băcănia Fabricat la Noi.

Fabrica de Fum se uită şi spre o posibilă finanţare din fonduri europene pentru un spaţiu nou de producţie. Şi în spaţiul actual mai este loc de creştere a producţiei, chiar cu peste 50% faţă de nivelul actual.

„Ne uităm cu interes, vom încerca să depunem şi noi un proiect, am făcut-o în trecut, dar nu am avut sorţi de izbândă pentru că timpul de depunere este foarte, foarte scurt şi aici am avut de pierdut. Când se vor deschide vom încerca să accesăm şi noi pentru un spaţiu nou“.

Producătorul a cumpărat deja o linie nouă de producţie, o linie de împachetare şi vidare, dar nu a pus-o încă în funcţiune.

Cifra de afaceri a companiei s-a situat la 1,4 mil. lei în 2023, după o creştere de aproape 10%, iar în 2024 ţinta de creştere este de 15%.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank