ZF Profesii liberale

ZF/ Libra Internet Bank Profesii Liberale. Soluţii de creştere pentru IMM-uri prin fonduri europene. „Este o efervescenţă, lumea ia credite, deci oamenii vor să se dezvolte“

28.05.2024, 00:06 Autor: Georgiana Mihalache

În 2022, sectorul IMM-urilor, adică firmele cu o cifră de afaceri de cel mult 50 milioane euro şi maximum 249 de angajaţi, a numărat 811.000 de companii şi a avut venituri totale puţin peste 1.000 mld. lei.

Apetitul pentru finanţare în zona compa­niilor mici şi mijlocii continuă să se simtă în cererile de finanţare, în ciuda unei stagnări a creşterii economice în primul trimestru din 2024. Creditarea cu garanţii de la Fondul European de Investiţii poate fi o soluţie pentru antreprenori şi le poate da un impuls de a-şi duce afacerea spre următorul nivel.

Despre starea actuală a IMM-urilor şi cum pot ele creşte au vorbit Elena Ionescu, director, divizia fonduri europene din cadrul Libra In­ter­net Bank, şi Bianca Vlad, tax partner, Ma­zars, în cadrul emisiunii ZF Profesii Liberale.

„Noi, ca sistem bancar, apreciem apetitul IMM-urilor pentru creditare, acolo ne dăm seama cât de mult au nevoie sau îşi doresc să crească. Cei mai mulţi au venit în ultima peri­oadă încurajaţi de programele de garantare cu dobândă subvenţionată şi au văzut o oportu­nitate. Aceste soluţii de creditare cu garanţii de la Fondul European de Investiţii pot fi o soluţie pentru ei“, a spus Elena Ionescu, director, divizia fonduri europene din cadrul Libra Internet Bank.

Aceste soluţii de creditare cu garanţii de la Fondul European de Investiţii vin astăzi sub altă denumire - competitivitate, sustenabilitate, mai explică specialista, care vede un interes mai mare spre zona de eficienţă, de a cumpăra echipamente care consumă mai puţin, care poluează mai puţin.

„În general, firmele mici se autofinanţează. În momentul în care trec spre mijlocii şi din­spre mijlocii spre mari, încep să se dezvolte, realizează că nu pot face pasul acesta numai din autofinanţare. Şi în acel moment de expan­siune încep să caute şi finanţări din afară“, a completat Bianca Vlad, tax partner, Mazars.

Activitatea curentă este motivul care tri­mite cel mai des antreprenorul către instituţiile bancare pentru credite. În prezent însă, au mai crescut şi cererile de fi­nan­ţare pentru investiţii, având în vedere că proiectele europene pentru care primesc granturi necesită cofinanţarea in­vestiţiilor.

„Este o efervescenţă, lumea ia credite, deci oamenii vor să se dezvolte. În zona de profesii liberale avem clienţi din ce în ce mai mai mari, din zona construcţiilor, comerţul este baza“, a mai spus Elena Ionescu, director, divizia fon­duri europene din cadrul Libra Internet Bank.

Cultura antreprenorială trebuie să se dezvolte şi mai mult, iar antreprenorii să crească în timp afacerea, să aibă răbdare, mai arată specialistele.

„Din punctul de vedere al impozitării, la com­paniile mici şi mijlocii nu cred că putem vor­bi de împovărare. Mai nou, putem vorbi de pro­vo­cări din modul de colectare al taxelor, modul de administrare, lipsa de predictibilitate care se confruntă. Cred că mulţi din antrepre­nori nici nu au acea răbdare de a creşte, adică se aşteaptă să crească foarte repede într-un timp scurt“, susţine Bianca Vlad, tax partner, Mazars.

Ea adaugă că, deşi avem nişte întârzieri la accesarea fondurilor, în ultimii ani se vede o creştere în proiectele de infrastructură.

În prezent, la nivel local şi european, oamenii aşteaptă să vadă cum evoluează lucrurile, în special după alegerile din acest an, crede specialista.

„Toată lumea vorbeşte mai nou de eficienţă şi se confruntă cu zona de lipsă de forţă de muncă. Poate că e un moment bun când vorbim de inteligenţă artificială ca oamenii să se uite la cum îşi pot îmbunătăţi eficienţa în cadrul companiilor. Să ne uităm la ce am putea accesa astfel încât să ne facem viaţa mai uşoară şi să ne aducă acea valoare adăugată, să putem să avem o creştere semnificativă a businessului“, mai spune Bianca Vlad.

Ca sfat pentru antreprenori, Elena Ionescu crede că investiţiile trebuie să urmeze reducerea consumului de resurse, care sunt limitate.

„Antreprenorii să se uite pe termen mediu şi lung şi să îşi gândească businessul în mod sustenabil. Să nu se gândească că doar azi, mâine, la anul şi peste cinci ani trebuie să existe în piaţă, se gândească că vor lăsa afacerea copiilor, nepoţilor, cum se întâmplă în lume cu multe businessuri“, a mai spus specialista din cadrul Libra Internet Bank.

Bianca Vlad, tax partner, Mazars: În general, firmele mici se autofinanţează. În momentul în care trec spre mijlocii şi dinspre mijlocii spre mari, încep să se dezvolte, realizează că nu pot face pasul acesta numai din autofinanţare.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
Libra