Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. De la un proiect din liceu, la un mic business de familie cu săpunuri handmade, care au ajuns până în Islanda. Care este povestea Marilyn Soap?

27.06.2024, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

„A nu te îndoi de tine chiar şi când lucrurile nu merg este cel mai important lucru pe care poţi să-l faci“, spune Ariana Hileagă, fondatoarea Marilyn Soap.

Pasiunea mamei ei pentru săpunuri a fost începutul acestui business, iar mai apoi dorinţa soacrei de a vinde produsele handmade a dus la crearea unei mici afaceri, de a cărei imagine se ocupă chiar ea, spune Ariana Hileagă, fondatoarea Marilyn Soap, de profesie arhitectă. Lucrurile nu au mers uşor mereu, dar încrederea în calitatea produsului a dus această mică afacere mai departe, chiar până într-un magazin din Islanda.

„Soacra mea se ocupă de partea de producţie a săpunurilor, într-un mic sat din Alba, iar partea vizuală îmi revine mie, dar de fapt ideea a fost a mamei mele“, povesteşte Ariana Hileagă, fondatoarea Marilyn Soap, într-un nou episod al Afaceri de la Zero, emisiunea micilor antreprenori. De altfel, spune Ariana, în anii de liceu a susţinut un proiect în care trebuia să facă un plan de afaceri, iar inspiraţia a fost chiar pasiunea mamei ei pentru săpunuri. Dar cum mama sa nu şi-a dorit neapărat să facă saltul de la pasiune la business, Ariana a găsit sprijin din partea soacrei.

„A acceptat imediat“, spune zâmbind Ariana.

A urmat apoi partea de testare, care a durat un an de zile şi a început în 2019. „Un an întreg am testat diverse reţete, proporţii ale săpunului, forme, texturi şi abia la mijlocul anului 2020 am început să ne îndreptăm spre vânzare.“

Săpunurile Marilyn sun realizate din uleiuri naturale, nu sunt folosite deloc grăsimi animale, la care se adaugă uleiuri esenţiale şi plante. „Săpunul trebuie să stea la maturat undeva la 4-6 săptămâni. Acest lucru implică şi culesul unor plante, infuzarea lor. Soacra mea e pasionată de acest lucru. Folosim ulei de măsline, de cocos sau uleiul de floarea soarelui. Ne folosim de scorţişoară pentru a da un miros mai puternic. Pentru unele săpunuri care sunt exfoliante folosim seminţe de mac sau cafea măcinată, lavandă.“

În timp ce partea de producţie este realizată de soacra ei, partea de imagine este 100% creativitatea Arianei.

„Eu de profesie sunt arhitect, acesta este jobul meu de zi cu zi. Pasiunea pentru branding a fost parte a procesului meu de învăţare, la un moment dat am cochetat cu partea de graphic design pentru că mi se părea mai permisivă şi experimentală. De asta am şi insistat ca soacra mea să producă săpunurile, pentru ca şi eu să îmi pot crea un brand.“ Spune că partea de construcţie de brand a pornit chiar de la profilul ei. „Mă cunosc şi ştiu că mulţi oameni rezonează cu această estetică naturală, o estetică nordică.“

Odată realizat produsul, drumul până la client a fost una dintre etapele mai provocatoare. „În perioada de testare, un concept store ne-a rugat să le trimitem produse. Noi nici nu le aveam finalizate, dar pentru că s-a întâmplat acest lucru, ni s-a părut un lucru spectaculos şi uşor.“ După aceea, când au început să caute pe cont propriu canale pentru a ajunge cu produsul la client, nu a mai fost la fel de uşor, dar fondatoarele Marilyn Soap nu s-au descurajat. „Credeam că toţi vor vrea să colaboreze cu noi, dar nu a fost chiar aşa. Iniţial, a fost dificil să ne obişnuim cu refuzul, dar nu ne-am îndoit de ce aveam noi numai pentru că am fost refuzaţi. Am mers mai departe.“

În acest moment, gama Marilyn este formată din 7 produse care pot fi achiziţionate de pe contul de Instagram, dar şi din magazine care promovează producătorii locali, în Bucureşti sau Constanţa.

O altă colaborare în lucru este cea cu casa Regelui Charles din Viscri pentru o colecţie de săpunuri cu ingrediente reprezentative din zonă. „Va putea fi găsit doar acolo de cei care vor vizita casa Regelui Charles şi sperăm noi că va putea purta blazonul regelui pe etichetă.“ Iar dincolo de colaborările interne, Ariana vrea să ajungă cu săpunurile sale şi peste graniţe.

„Încercăm să împingem un pic barierele şi în extern. Prin intermediul unui concept store, am întâlnit o persoană care locuieşte în Islanda şi am primit propunerea să vindem săpunuri acolo. Dar din nou, propunerea a venit din exterior. Pare uşor aşa, dar dacă începi să te gândeştit tu cum ai putea să faci asta, este greu. Cu toate acestea, ne dorim foarte mult să ajungem în cât mai multe ţări. A nu te îndoi de tine chair şi atunci când lucrurile nu merg aşa cum vrei este cel mai important lucru pe care poţi să îl faci.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania