Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Horaţiu Oltean a renunţat la multinaţională şi a deschis, împreună cu tatăl său, un atelier în Mediaş în care creează obiecte din sticlă reciclată sub brandul Stycle

13.06.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

În prezent, portofoliul cuprinde produse din sticlă precum pahare, vaze, candele şi oliviere Cele mai cerute sunt paharele, care se vând în mare parte în domeniul HoReCa Produsele se vând prin intermediul unor magazine fizice de nişă, dar şi online, iar anul acesta urmează deschiderea propriului magazin fizic în Mediaş.

Horaţiu Oltean din Mediaş a renunţat acum câţiva ani la jobul din multinaţională şi a pus bazele proiectului Stycle, un atelier în care creează obiecte din sticlă reciclată împreună cu tatăl său, fost inginer mecanic în fabrica de sticlă Vitrometan din Mediaş.

„Proiectul l-am pornit în 2016 împreună cu tatăl meu, care avea încă din 2000 un atelier de sticlărie în Mediaş şi înainte lucrase ca inginer mecanic în fosta fabrică de sticlă Vitrometan din Mediaş. În 2015 s-a închis acea fabrică şi la momentul respectiv am decis să salvăm ce se poate din fosta fabrică – utilaje, unelte – care altfel ar fi ajuns la fier vechi. Având utilajele necesare, am achiziţionat un cuptor şi diverse unelte şi matriţe şi am hotărât să ne deschidem un atelier al nostru, unde să suflăm sticlă. Atunci, eu lucram încă într-o multinaţională, dar mi-am dat demisia ulterior şi am intrat în acest proiect“, a povestit antreprenorul.

Investiţia iniţială, spune el, nu a fost mare pentru că proiectul a început cu utilajele second-hand recuperate din vechea fabrică. Aceasta s-a ridicat la circa 20.000 de euro. În prezent, portofoliul cuprinde produse din sticlă reciclată, cum ar fi pahare, vaze, candele şi oliviere. Cele mai cerute, menţionează Horaţiu Oltean, sunt paharele, care se vând în mare parte în domeniul HoReCa. La început, produsele din sticlă realizate în atelierul din Mediaş s-au făcut cunoscute în special în rândul clienţilor străini, cei mai mulţi fiind din Austria şi Germania.

„Exportăm şi în Olanda şi Marea Britanie. Lucrăm şi pentru piaţa din România, dar în mai mică măsură şi vânzările sunt B2B.“

Produsele cu eticheta Stycle sunt prezente, de asemenea, în diverse magazine fizice de nişă din ţară, cum ar fi Jujube Atelier din Sibiu, Alternativ din Bucureşti, Rafia din Constanţa şi în unele librării Cărtureşti.

„Urmează să ne deschidem propriul nostru magazin fizic în Mediaş anul acesta“, a mai spus antreprenorul.

Cele mai accesibile produse, mai adaugă el, sunt paharele de 150 ml, care costă circa 10 lei, iar cele mai scumpe pot ajunge până la 1.000 de lei şi sunt în general produsele realizate pe comandă, de dimensiuni mai mari.

Sticla din care Horaţiu Oltean şi tatăl său creează toate aceste obiecte este colectată de la diverse baruri, restaurante, cafenele, pensiuni, festivaluri sau alţi reciclatori ori persoane fizice.

Anul 2023, afirmă el, a fost unul dintre cei mai slabi ani ai businessului. Anii cu cele mai bune rezultate au fost anii de pandemie – 2020 şi 2021 -, când produsele de home&deco au mers foarte bine.

„Anul trecut am vrut să facem o schimbare. Până acum lucram pe comandă, însă în 2023 am decis să renunţăm la o parte din comenzile mari care nu ne permiteau să lucrăm la alte produse. A fost un an în care ne-am reinventat, dar asta s-a resimţit în cifra de afaceri.“

Glăjăria Mediaş SRL, firma sub care funcţionează atelierul, a avut anul trecut afaceri de circa 400.000 de lei, potrivit datelor publice, acest rezultat fiind aproape la jumătate faţă de cel din 2021, cel mai bun an al afacerii.

În prezent, în atelierul din Mediaş, după cum spune Horaţiu Oltean, lucrează opt oameni, însă planul antrepreprenorului este să mărească echipa în viitorul apropiat.

„Antreprenoriatul este un drum pe care l-am ales după multinaţională. Nu m-aş mai vedea întorcându-mă acolo. Îmi place antreprenoriatul şi chiar dacă este plin de provocări, îmi aduce şi mult mai multe satisfacţii decât job-ul din multinaţională“, a mai adăugat el.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania