Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Xantya Turcu, absolventă de Arte, şi-a deschis un atelier în care modelează ceramica sub emblema Pottery Paw. „Am investit cel puţin 5.000 de euro până acum şi simt că ar mai trebui încă pe atât“

29.03.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Tânăra îşi vinde produsele prin două magazine din Bucureşti şi ori de câte ori are ocazia susţine ateliere pentru public, deoarece, a remarcat ea, clienţii apreciază atunci când cunosc etapele pe care le parcurge un obiect ceramic.

Pentru Xantya Turcu, artist plastic cu specializare în sculptură, fondarea atelierului Pottery Paw a fost mai degrabă o joacă, dar avea să se transforme într-o adevărată afacere de la zero. Proiectul ei există din august 2022, însă ea studiază domeniul şi îşi expune lucrările în mediul online încă din 2019. Concret, prin Pottery Paw, ea creează obiecte din ceramică având diferite utilizări.

„Cu ceramica am avut mai multe întâlniri încă de mică, dar mai serios am experimentat pentru prima dată în două ateliere din Bucureşti, sub formă de angajată, pentru ca mai apoi să mă desprind şi să-mi găsesc propriul drum. Pentru că am studiat sculptura, mi-a fost uşor să mă extind către ceramică. Aşa mi-am dat seama că îmi doream să le ofer lucrărilor mele şi utilitate. Simţeam nevoia să fac ceva mai util şi mai accesibil publicului“, povesteşte Xantya Turcu.

Este absolventă a Liceului de Arte Plastice Nicolae Tonitza din Bucureşti şi şi-a făcut studiile de licenţă la Universitatea Naţională de Arte. Pentru că nu a avut de la început un capital, a investit puţin câte puţin. „Primele investiţii au fost în materia primă şi ustensile. Obiectele le ardeam în cuptorul unei prietene ceramiste. Iar pe parcurs, din ce vindeam, puneam deoparte pentru viitoarele utilaje. Roata olarului a fost prima investiţie mai valoroasă, iar mai apoi cuptorul şi atelierul. Cred că s-a ajuns la o investiţie de cel puţin 5.000 de euro de când am pornit afacerea. Şi simt că ar mai trebui încă pe atât.“

Astăzi, Xantya are propriul atelier în Capitală, unde mai lucrează cu alte două colege artiste, ceramiste. Îşi vinde produsele prin două magazine din Bucureşti şi ori de câte ori are ocazia susţine ateliere pentru public, deoarece, a remarcat ea, clienţii apreciază atunci când cunosc etapele pe care le parcurge un obiect ceramic.

„Cea mai mare provocare este organizarea. Pentru că sunt un singur om care le face pe toate şi am o singură specializare, trebuie să învăţ din mers cum să le fac pe restul. Îmi doresc să pot face mai mult şi mai bine. Motivaţia este iar o provocare a artistului în general. Trebuie să mă pun în starea de a lucra chiar şi atunci când nu simt asta sau nu mă simt foarte creativă.“

Tot o provocare este şi piaţa, care devine din ce în ce mai competitivă. Xantya spune că a învăţat însă că, oricare ar fi provocările, o rutină bună, o pauză după perioadele aglomerate şi eficientizarea cât mai bună a treburilor din atelier ajută.

Anul 2023 a fost mai mult despre explorare pentru Pottery Paw, fiind o perioadă în care a testat diverse târguri, mici colaborări, a făcut chiar şi câteva comenzi personalizate. A văzut ce îi face plăcere să facă şi ce nu, cu ce vrea să continue şi care sunt lucrurile de care se poate lipsi.

„Momentan sunt singură, nu am angajati, iar asta face ca lucrurile să se mişte destul de încet. Încasările au fost modeste, în jur de 15.000 de lei în 2023.“

Mai departe, tânăra artistă spune că îşi doreşte să continue să exploreze, dar mai mult latura creativă. Simte că doar aducând constant creaţii noi se poate dezvolta.

„Aş vrea să susţin workshopuri mai des, pentru cei care vor să înveţe ceramică sau doar să se relaxeze printr-un astfel de hobby. Voi face mai multe variante de cursuri disponibile.“

Clienţii Pottery Paw sunt oameni „foarte simpatici“, spune Xantya, care apreciază frumosul şi munca artiştilor. Cel mai mult îi place când îi întâlneşte în realitate şi vede că se aseamănă prin faptul că şi ei se regăsesc în obiectele pe care ea le face.

Preţul unei broşe Pottery Paw, de pildă, variază între 25 şi 80 de lei, în funcţie de cât de complex este pictată şi dacă este decorată cu materiale preţioase (aur sau platină). Cerceii, pandantivele şi alte accesorii pot ajunge până la 200-250 de lei. Mai departe, preţurile continuă să urce.

„Vesela de porţelan sau gresie, în general, este decorată cu ilustraţii pictate manual. O cană lucrată la roata olarului sau turnată în matriţă, pictată manual, poate varia între 100 şi 150 de lei. Platourile şi obiectele decorative sculpturale sunt cele mai scumpe produse. Un platou poate ajunge şi la 300 de lei pentru că intră foarte mult material şi timp în decorarea lui. Iar rata de eşec în timpul procesului este mai mare la acestea.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania