Afaceri de la zero

Contactul uman isi face loc in comertul electronic

21.03.2000, 00:00 Autor: Iuliana Butuc Cerchez



(acest rticol va aparea in editia de maine, 22 martie)





Clopotelul de la usa suna si proprietarul magazinului se pregateste sa-si etaleze produsele in fata clientului abia intrat. Un vanzator se apropie sa ofere ajutor patronului sau. Aceasta este o frantura din activitatea de zi cu zi ce se desfasoara intr-un magazin real dar in acelasi timp poate fi si un scenariu original vehiculat pe Internet, unde cumparaturile au un caracter impersonal iar asistenta nu este intotdeauna la indemana. HumanClick Ltd, o companie israeliana, a conceput un program care ii da posibilitatea clientului si vanzatorului online sa poarte convorbiri cu privire la tranzactia comerciala. "Acest program da o tenta umana intregului act de vanzare-cumparare", sustine Eitan Ron, director executiv si co-fondator al companiei care si-a inceput activitatea in luna decembrie a anului trecut. Prin utilizarea soft-ului HumanClick de catre un magazin virtual, pe monitorul vizitatorului apare o figurina animata care intreaba potentialul cumparator daca vrea sa comunice in direct cu vanzatorul. Daca raspunsul este afirmativ si clientul apasa pe desen se deschide o casuta de chat destinata mesajelor rapide. Proprietarul magazinului online, alertat de prezenta unui client prin intermediul unui clopotel care este activat la intrarea unei persoane pe respectivul site, poate face o oferta de vanzare chiar daca vizitatorul nu doreste comunicarea prin chat. Programul da vanzatorului posibilitatea sa urmaresca pe site miscarile pe care le face clientul. In timpul vizitarii magazinului virtual, un alt personaj animat isi ofera sprijinul potentialului cumparator. Clientul are optiunea de a accepta oferta iar vanzatorul de a "trimite" pachetul cu un simplu click pe mouse. Dupa incheierea programului de lucru, vizitatorul este anuntat tot de catre un personaj animat ca la capatul liniei nu mai este nimeni care sa poate raspunda la solicitare iar clientii sunt invitati sa lase un mesaj. Conducerea companiei apreciaza ca, in prezent, numarul celor care utilizeaza HumanClick pentru a-si personaliza site-urile comerciale se ridica la peste 10.000. "Doua treimi dintre incercarile de achizitionare a unui produs pe Internet sunt abandonate pentru ca potentialul cumparator nu poate afla mai multe informatii despre produsele oferite si nici nu are pe cine sa intrebe", sustine Ron. Programul conceput de specialistii in tehnologie ai companiei israeliene poate fi copiat gratuit de pe site-ul www.humanclick.com si instalat in numai cinci minute. HumanClick nu este un serviciu unic pe piata comertului electronic dar este singurul oferit gratuit. PeopleSupport.com ofera contra cost asa-numitul program "eReps" care poate raspunde imediat intrebarilor formulate de catre vizitatorii unui magazin online. O alta companie din Israel, VocalTec Communications, pionier in implementarea Internetului vocal, a realizat un software care permite cumparatorilor sa poarte o conversatie cu vanzatorii unui magazin virtual. Orice vizitator al unui astfel de site isi poate conecta un microfon la calculatorul personal, dupa care, printr-un click pe un anumit simbol poate vorbi in direct cu agentul de vanzari. Reprezentantii VocalTel, ale carei actiuni sunt tranzactionate pe piata secundara americana Nasdaq, estimeaza ca in acest an compania va obtine in urma noului serviciu oferit venituri cuprinse intre 5 si 8 milioane de dolari. Urmarirea comportamentului vizitatorului in timp real ii da proprietarului unui astfel de magazin posibilitatea sa actualizeze structura sau continutul site-ului in functie de cerintele clientilor, de aici decurgand principalul avantaj al utilizarii soft-urilor de acest gen.


O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania