Retail&Agrobusiness

Andrei Ursulescu, CEO Scandia Food: Companiile locale se pot extinde pe pieţele din afară dacă au suficienţi bani şi o strategie curajoasă, dar care să ia în calcul şi un eventual eşec. Este important să te pregăteşti de fiecare dată şi pentru ce este mai rău

ZF/iBanFirst Regional Business Summit

Andrei Ursulescu, CEO Scandia Food: Companiile locale se...

Autor: Cristina Bellu

24.04.2024, 12:45 103

O strategie curajoasă şi resurse financiare adecvate reprezintă criterii esenţiale pentru companiile locale care vor să-şi extindă prezenţa pe pieţele internaţionale, o mişcare plină de provocări şi riscuri, pe care companiile trebuie să fie pregătite să le gestioneze, este de părere Andrei Ursulescu, adminis­trator şi director general  al Scandia Food, unul dintre cei mai mari jucători din industria alimentară.

“Pentru companiile locale este mai greu să iasă pe pieţele externe, dar nu este imposibil. Uneori este complicat, pentru că ai nevoie de mulţi bani cu care trebuie să te joci. În plus, trebuie să te joci cu un anumit grad de risc. Este o afacere riscantă să mergi în străinătate şi de aceea trebuie să fii foarte pregătit. Din experienţa noastră este foarte important să te pregăteşti pentru ce e mai rău de fiecare dată, să construieşti mii de scenarii despre ce vei face în prima zi. Ce veţi face în primul an, în al 13-lea sau în al 50-lea an, şi să refaci aceste planuri din nou şi din nou. Pentru că este ceva nou. Şi nu există alte mijloace pentru a obţine înţelegerea pieţei în timp real, în timp util, pentru a fi sigur că riscul tău va fi redus”, a spus Andrei Ursulescu în cadrul The Central and Eastern Europe (CEE) Regional Business Summit HOW CAN CEE-BORN COMPANIES EXPAND INTERNATIONALLY.

Alte declaraţii:

♦ Suntem foarte activi în a căuta soluţii pentru a ieşi în străinătate, pentru a deveni internaţionali. Pentru a face lucru acesta abordăm mai multe căi- vindem produsele prin diferite canale şi construim parteneriate cu clienţii din Europa. Uneori acest lucru poate fi  o povară, deoarece este complicat să înţelegi piaţa şi fiecare piaţă are propriile particularităţi.

♦ Există şi o scurtătură, de care sunt mai pasionat- fuziunile şi achiziţiie (M&A). Este o scurtătură, dar este mult mai riscantă pentru că trebuie să fii foarte conştient de mediul în care intri. Există toate şansele să cazi de la înălţime comparativ cu a utiliza canalul de export. Faptul că te duci într-o ţară nouă, cu o legislaţie nouă, cu oameni noi, cu o limbă nouă, cu o cultură nouă, cu noi obiceiuri de consum. Totul este nou şi trebuie să înveţi foarte repede şi să fii foarte sigur pe ceea ce vrei să obţii. În ciuda faptului că ai putea să achiziţionezi o companie bună, tot există riscul unui eşec.

♦ Este foarte uşor să cumperi o companie. Întrebarea mea preferată este, ce vom face de fapt dimineaţa? Când plătim banii şi primim cheile? Pentru că dacă mergem acolo şi spunem doar “Bună, sunt noul proprietar” şi nu ştii exact ce să faci, probabil că vei avea o experienţă M&A foarte slabă. Consider că integrarea companiei achiziţionate este un proces mult mai important decât achiziţia în sine.

Este mai uşor să creşti businessul organic sau să creşti prin achiziţii?

♦ Ambele sunt complicate. Din punct de vedere organic, este complicat pentru că este nevoie de mult timp. Trebuie să fii foarte, foarte răbdător. Nu vezi rezultate în ceea ce priveşte exporturile sau accesul la noi pieţe pe termen foarte scurt. Este o investiţie pe termen foarte lung. În 2008, vindeam mai puţin de 1% din producţia noastră de volume la export, iar acum suntem aproape 20-30%, în funcţie de an şi de contextul geopolitic. Aşadar, este o chestiune de timp.

♦ În ceea ce priveşte fuziunile şi achiziţiile, procesele sunt mult mai rapide, dar trebuie să fii foarte, foarte bine pregătit pentru a merge în străinătate şi trebuie să mergi setat că poţi să pierzi banii foarte repede. Până la urmă depinde de fiecare companie în parte cum digeră riscul la care se expune.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO