Anuar Logistică & Transporturi 2024

 

România a trecut pragul celor 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres în 2023, Bucureştiul tot nu are o centură funcţională în 2024, rutieră sau feroviară, nu avem încă infrastructură modernă, rutieră sau feroviară, care să lege eficient provinciile între ele, iar numărul copiilor scade de la an la an, în timp ce numărul celor care aleg să plece din ţară rămâne unul ridicat.

Dar cu resurse limitate şi piedici puse la nivel internaţional, cum ar fi menţinerea României în afara spaţiului Schengen terestru, deşi normele sunt îndeplinite de peste zece ani, economia locală accelerează puternic. Spre exemplu, conform Eurostat, în 2023 în România consumul mediu per capita a atins 89% din media europeană, depăşind ţări Spania, Polonia, Portugalia şi Grecia.

Doar Lituania mai depăşeşte România dintre ţările din Europa Centrală şi de Est. Mai mult, creşterea economică a României este peste cea a Ungariei sau Poloniei. În Bucureşti venitul mediu lunar a trecut pragul de 6.000 de lei net, motiv pentru care Coldplay a avut două concerte „cu casa închisă“, iar la primul meci al naţionalei în Germania, la Campionatul European, 50.000 de români au strigat „hai România!“.

Tot în 2024 putem avea livraţi circa 100 de kilometri de drum rapid, o premieră pentru ultimii zece ani şi tot în premieră Bucureştiul nu va mai fi o piedică în calea portului Constanţa spre dezvoltare deoarece se va putea trece direct de pe A2 pe A1 şi pe A0, noua centură a Bucureştiului. Pe Valea Oltului se lucrează accelerat, iar tot 2024 va aduce şi primele tronsoane de autostradă pe A7, autostrada Moldovei, timp în care deja planurile avansează pentru A8, autostrada Unirii, sau A6, autostrada sudului, care va permite şi dezvoltarea accelerată a Munteniei.

Piaţa de spaţii de depozitare din România, de 7,3 mil. mp, încă rămâne la distanţă semnificativă de Cehia, care în 2023 avea 11 milioane de metri pătraţi, şi de liderul incontestabil al regiunii, Polonia, cu un stoc de aproape 29 milioane de metri pătraţi. Dar creşte de la an la an.

Dezvoltatorii au în construcţie proiecte totalizând câteva sute de mii de metri pătraţi în diverse oraşe din ţară. Bucureştiul rămâne destinaţia preferată pentru dezvoltatori, circa 50% din proiectele care urmează să fie livrate fiind localizate în jurul Capitalei, în timp ce Braşov, Timişoara, Slatina, Arad şi Sibiu beneficiază de asemenea de spaţii noi semnificative. Braşov şi Târgu-Mureş sunt doar două exemple care au atras noi unităţi de producţie în 2023.

Dacă Braşovul dispune de forţă de muncă bine pregătită, datorită unui sistem de învăţământ dual în care Bosch, Continental şi Star Assembly au investit, Târgu-Mureşul este conectat la infrastructura modernă europeană datorită autostrăzii 3, care merge la Cluj. Datorită uzinelor Dacia şi Ford Otosan România poate atrage noi furnizori de componente, dar şi producători de baterii care să livreze către cei doi. La Galaţi şi Brăila s-au anunţat două investiţii importante în această direcţie.

Argument de Bogdan Alecu,
Senior editor Ziarul Financiar
bogdan.alecu@zf.ro

Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul “Logistică & Transporturi”.

Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă anuarul mai jos la preţul de 400 de lei, TVA inclus.

Pentru abonamente ZF, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail camelia.botea@m.ro.
 

.