Japonia a suspendat livrarea şi comercializarea a şase modele de autovehicule, inclusiv trei fabricate de Toyota Motor, marcând o escaladare a unui scandal legat de trişare în testele de siguranţă care a cuprins câţiva dintre cei mai importanţi constructori auto ai lumii, scrie Bloomberg.
Decizia a fost luată după ce ministerul japonez al transporturilor a descoperit nereguli în cererile pentru autorizarea anumitor modele.
Nereguli au fost descoperite şi în cereri depuse de Honda, Suzuki şi Yamaha Motor. S-a descoperit că firmele au depus date incorecte sau manipulate legate de teste când au aplicat pentru autorizarea maşinilor lor. Ministerul a cerut Toyota, Mazda şi Yamaha să suspende livrările unor autovehicule, notează Reuters.
Ultimele dezvăluiri vin după ce ministerul a cerut constructorilor auto la finalul lunii ianuarie să analizeze aplicaţiile pentru autorizare după ce un scandal legat de testele de siguranţă la divizia Daihatsu a Toyota izbucnit anul trecut.
Acţiunile Toyota au scăzut cu 1,8% în Tokyo, cele ale Mazda au pierdut 3,3%, în timp ce Yamaha Motor şi-a văzut acţiunile scăzând cu 0,6%.
În acelaşi timp, Toyota recheamă aproape 102.092 autovehicule în SUA din cauza unor probleme la motor ce cresc riscul de accidente.
Scandalul recent reprezintă ultima lovitură într-o criză în creştere a încrederii pentru constructorii auto japonezi, potrivit Bloomberg. La începutul anului, ministerul transporturilor a cerut unui număr de aproape 90 de companii să-şi reexamineze procedurile de testare după descoperirea unor practici frauduloase la filiale ale Toyota.
Ultimele anchete urmează unei serii întregi de scandaluri în lumea corporate a Japoniei. Nissan Motor, Mazda şi Suzuki au fost implicate în scandaluri privind falsificarea datelor privind emisiile şi economia de carburanţi.
În octombrie 2011, Michael Woodford a reuşit ceva ce niciun alt occidental nu reuşise, devenind primul non-japonez numit CEO al gigantului din domeniul electronicelor Olympus Corporation. După doar două săptămâni, acesta a fost concediat după ce a tras semnalul de alarmă privitoare la o vastă fraudă contabilă în cadrul companiei. Olympus a admis într-un final că ascunsese pierderi de 1,7 miliarde de dolari timp de peste două decenii.
Guvernarea corporativă din Japonia a intrat din nou în centrul atenţiei în 2015 când Toshiba a dezvăluit că a declarat un profit operaţional cu aproape 1,2 miliarde $ mai mare decât cel real.
În jurul anului 2017, producătorul de componente auto Takada a fost prins într-un scandal global legat de airbaguri defecte care ar fi provocat moartea a sute de oameni.
În octombrie 2017 s-a descoperit că unii din angajaţii Kobe Steel, al treilea cel mai mare producător de oţel al Japoniei, schimbaseră sau falsificaseră datele privind calitatea unora din produsele companiei înainte de a fi livrate clienţilor.
În 2021, Japonia a fost cuprinsă de două mari scandaluri de guvernanţă corporativă în tot atâtea luni, experţii indicând practicile organizaţionale unice ale ţării drept motive pentru acestea, conform The Straits Times.
O anchetă a unor avocaţi independenţi a descoperit că Toshiba s-a înţeles cu ministrul economiei, comerţului şi industriei să suprime interesele investitorilor străini, un plan cu care premierul Yoshihide Suga era la curent.
De asemenea, Mitshubishi Electric a descoperit că datele privind inspecţiile pentru aparate de aer condiţionat şi compresoare pentru trenuri au fost falsificate timp de trei decenii.