Auto

Lumea corporate japoneză este zguduită de scandaluri după scandaluri

Lumea corporate japoneză este zguduită de scandaluri...

Autor: Catalina Apostoiu

05.06.2024, 00:06 539

Japonia a suspendat livra­rea şi comercializarea a şase mo­dele de autovehicule, inclu­siv trei fabricate de Toyota Motor, marcând o escaladare a unui scandal legat de trişare în testele de sigu­ran­ţă care a cuprins câ­ţiva dintre cei mai importanţi con­structori auto ai lumii, scrie Bloomberg.

Decizia a fost luată după ce mi­nis­terul japonez al transpor­turilor a descoperit nereguli în cererile pentru autorizarea anumitor modele.

Nereguli au fost desco­pe­rite şi în cereri depuse de Honda, Suzuki şi Yamaha Motor. S-a descoperit că fir­mele au depus date incorecte sau manipulate legate de teste când au aplicat pentru autori­zarea maşinilor lor. Ministerul a cerut Toyota, Mazda şi Yamaha să suspende livrările unor autovehicule, notează Reuters.

Ultimele dez­văluiri vin după ce ministerul a cerut constructorilor au­to la finalul lunii ianuarie să ana­lizeze aplicaţiile pentru autorizare după ce un scandal legat de tes­tele de siguranţă la divizia Daihatsu a Toyota izbucnit anul trecut.

Acţiunile Toyota au scăzut cu 1,8% în Tokyo, cele ale Mazda au pierdut 3,3%, în timp ce Yamaha Motor şi-a văzut acţiunile scăzând cu 0,6%.

În acelaşi timp, Toyota re­cheamă aproape 102.092 auto­vehicule în SUA din cauza unor probleme la motor ce cresc riscul de accidente.

Scandalul recent reprezintă ultima lovitură într-o criză în creştere a încrederii pentru constructorii auto japonezi, potrivit Bloomberg. La începutul anului, ministerul transporturilor a cerut unui număr de aproape 90 de companii să-şi reexamineze procedurile de testare după descoperirea unor practici frauduloase la filiale ale Toyota.

Ultimele anchete urmează unei serii întregi de scandaluri în lumea corporate a Japoniei. Nissan Motor, Mazda şi Suzuki au fost implicate în scandaluri privind falsificarea datelor privind emisiile şi economia de carburanţi.

În octombrie 2011, Michael Woodford a reuşit ceva ce niciun alt occidental nu reuşise, devenind primul non-japonez numit CEO al gigantului din domeniul electronicelor Olympus Corporation. După doar două săptămâni, acesta a fost concediat după ce a tras semnalul de alarmă privitoare la o vastă fraudă contabilă în cadrul companiei. Olympus a admis într-un final că ascunsese pierderi de 1,7 miliarde de dolari timp de peste două decenii.

Guvernarea corporativă din Japonia a intrat din nou în centrul atenţiei în 2015 când Toshiba a dezvăluit că a declarat un profit operaţional cu aproape 1,2 miliarde $ mai mare decât cel real.

În jurul anului 2017, producătorul de componente auto Takada a fost prins într-un scandal global legat de airbaguri defecte care ar fi provocat moartea a sute de oameni.

În octombrie 2017 s-a descoperit că unii din angajaţii Kobe Steel, al treilea cel mai mare producător de oţel al Japoniei, schimbaseră sau falsificaseră datele privind calitatea unora din produsele companiei înainte de a fi livrate clienţilor.

În 2021, Japonia a fost cuprinsă de două mari scandaluri de guvernanţă corporativă în tot atâtea luni, experţii indicând practicile organizaţionale unice ale ţării drept motive pentru acestea, conform The Straits Times.

O anchetă a unor avocaţi independenţi a descoperit că Toshiba s-a înţeles cu ministrul economiei, comerţului şi industriei să suprime interesele investitorilor străini, un plan cu care premierul Yoshihide Suga era la curent.

De asemenea, Mitshubishi Electric a descoperit că datele privind inspecţiile pentru aparate de aer condiţionat şi compresoare pentru trenuri au fost falsificate timp de trei decenii.