Auto

Test Auto ZF: Ford Explorer Electric – Un nou început. GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu

21.06.2024, 17:22 325

Ford relansează Explorer în Europa sub forma unui SUV compact electric. @ Proiectat în Europa şi construit la noul Centrul pentru Vehicule Electrice din Köln pe platforma MEB de la Volkswagen, Ford Explorer oferă o autonomie de peste 600 km şi încărcare rapidă de 185 kW de la 10 la 80% în aproximativ 26 de minute

Ford vrea să recucerească Europa utilizând de această dată un mix între tehnologie germană şi imagine americană. Primul rezultat al acestei noi strategii este Explorer, dar nu cea de-a şaptea generaţie a SUV-ului din Statele Unite, ci prima generaţie a unui crossover electric proiectat pentru piaţa europeană.

De ce Explorer?

Primul Explorer vândut oficial în Europa a fost cel din generaţia a şasea, din 2020 sub forma unui plug-in hybrid. La patru ani de atunci, Ford a regândit strategia şi a venit cu un model dedicat pieţei europene, dar care va putea fi comercializat şi în ţări precum Israel, Australia sau Noua Zeelandă.

Dacă până acum Explorer era sinonim cu un SUV mare, puternic, cu un motor pe benzină de cilindree mare – chiar şi în versiune plug-in, acum, noul model este un crossover compact, electric care utilizează numele şi imaginea americanilor dar cu plaforma tehnică a partenerilor de la Volkswagen – MEB – adaptată cerinţelor celor de la Ford. Chiar dacă împarte platforma tehnică cu VW ID.4 la care de adaugă o baterie care poate oferi o autonomie de peste 600 km şi un timp de încărcare de la 10% la 80% în mai puţin de 30 de minute.

Explorer vine ca parte a unui nou val de electrice în cadrul Ford – a fost Focus Mk3 Electric în 2013, Mustang Mach-E în 2019, iar acum în 2024, pe lângă Explorer mai vine şi Puma Gen-E, primul electric produs în România, la Craiova dar şi Tourneo Courier Electric, produs tot în România. Tourneo este varianta de pasageri a lui Transit, care de asemenea va fi disponibil într-o versiune electrică.

Cum se conduce

Ford întotdeauna a mizat pe proiectarea şi comercializarea de automobile “fun to drive”, gândite de la bun început pentru a fi cât mai plăcute la condus, motiv pentru care de-a lungul timpului au venit cu sisteme menite tocmai a contribui la acest aspect, precum torque vectoring - cel care face ca maşina să fie foarte stabilă pe virajele abordate sportiv.

Este noul Explorer un Ford din acest punct de vedere? Deşi nu este un Ford pur-sânge, americanii au adaptat platforma utilizată pe Volkswagen ID.4 propriilor cerinţe – au modificat suspensia, amortizoarele, bara de torsiune şi electronica tocmai pentru ca maşina să se conducă precum un Ford. Având peste 2 tone, datorită bateriei, maşina nu transmite către cel de la volan vreo senzaţie că avem de-a face cu un SUV mare şi greu, ci tocmai profitând de cuplul ridicat furnizat de motorul electric, Explorer oferă senzaţia unei compacte agile. Cât de agile? Cei de la Ford spun că într-o cursă tip “drag race” Explorer este mai rapid decât un Focus ST. Dar drag race înseamnă o cursă în linie dreaptă, şi nu una pe un drum normal, cu viraje. Pe de altă parte, tocmai pe un drum sinuos de munte este Explorer foarte distractiv la condus. Tracţiunea spate – fiind atât versiuni RWD cât şi AWD – alături de cuplul generos furnizat de motorul electric, fac din noul crossover de la Ford unul care poate fi pilotat sportiv pe astfel de trasee montane. Mai mult, spre deosebire de un automobil cu motor pe benzină sau motorină, cel electric, datorită bateriei din podea, are un centru de greutate mai coborât şi implicit maşina se simte mai stabilă, compensând cumva greutatea mai mare. Chiar şi suspensia filtrează bine denivelările din asfalt, însă când se trece peste un prag cumva greutatea maşinii se face auzită în suspensie.

Motorul

Cuplul motor de 545 Nm de pe puntea spate, disponibil de la zero, înseamnă că şi cel de la volan trebuie să fie atent când şi cum apasă pedala de acceleraţie – poate exista o pierdere a aderenţei, iar şocul este transmis pasagerilor. În plus, raza de bracaj mică şi manevrabilitatea ridicată, fac din Explorer un automobil uşor de condus în oraşele înghesuite, iar la parcare ajută şi sistemul de camere cu bird’s eye view. Pe de altă parte, Explorer nu vine cu sistem “one pedal”, iar chiar şi cu recuperarea de energie activată, tot este necesară apăsarea pedalei de frână. Acest aspect însă poate fi considerat şi un plus deoarece înseamnă că cei care vin de pe un automobil convenţional se pot adapta mai repede.

Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 6,4 secunde în cazul versiunii testate – cea cu un singur motor electric de 286 CP, tracţiune spate şi baterie de 77 kWh. Când vine vorba de încărcare, de la 10 la 80% sunt necesare 28 de minute, vs 26 în cazul versiunii cu tracţiune integrală şi baterie de 79 kWh. Aceasta din urmă poate accelera de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde. Consumul pleacă de la circa 14 kWh/100 km pentru versiunea cu tracţiune spate şi urcă spre 17 kWh în cazul celei AWD. Astfel, autonomia este de peste 600 km, chiar şi la drum lung. Cum se comportă exact pe timp de iarnă însă, rămâne de văzut la momentul oportun.

Explorer AWD poate de asemenea să tracteze până la 1.200 kg. Şi toate acestea sunt realizate folosind propulsia electrică.

Habitaclul

La interior Explorer este un mix între un habitaclu tipic pentru un Ford şi “influenţele Volkswagen, când vine vorba de design. Materialele sunt moi şi plăcute la atingere şi dau impresia că sunt şi uşor de curăţat. Ca o precizare, cei de la Ford au montat şi în Explorer un soundbar pe planşa de bord care are şi rolul de ornament. Acesta este acoperit cu un material textil, care rămâne de văzut cum se va comporta în timp.

Ce provine de la Volkswagen? Ideea butoanelor tactile – dar care totuşi oferă un feedback haptic la apăsarea acestora. Necesită puţin timp de adaptare versus butoane fizice, însă nu sunt un inconvenient. Mai mult, Ford a preluat şi ideea schimbătorului de viteze amplasat pe coloana de direcţie în partea dreaptă a volanului, în timp ce maneta din stânga concentrează mai multe funcţii. O altă inovaţie este faptul că sunt eliminate butoanele fizice de portiera şoferului care controlează geamurile electrice spate. În schimb, a apărut un alt buton care permite comutarea funcţiei celor două butoane pentru geamuri rămase, din faţă în spate. De asemenea, nu înseamnă neapărat un minus, dar necesită adaptare.

Tehnologie în interior

Soundbarul alături de sistemul cu zece incinte acustice B&O reprezintă şi una dintre diferenţele dintre versiunile Select şi Premium. O noutate o reprezintă şi posibilitatea de a “muta” displayul de 14 inchi al sistemului de infotainment Sync Move, mai sus sau mai jos. Acest aspect are două beneficii – permite reglarea unghiului displayului dar şi crearea unui spaţiu de depozitare unde pot fi ascunse anumite lucruri. Pe de altă parte, tocmai din cauza sistemului acesta, porturile USB-C sunt ascunse în spatele său, fiind o idee mai dificil de ajuns la ele.

Butoanele disponibile pe sistemul Sync Move au fost cumva regândite, iar acum sunt toate comenzile necesare sistemului de climatizare, inclusiv butonul pentru recirculare a aerului, foarte important, mai ales în România. În plus, dacă pe alte modele Ford după un an trebuie să se achite un abonament de date pentru a avea acces din sistemul de navigaţie la informaţii precum cele legate de trafic, acum Explorer vine cu abonament plătit pe viaţă.

Confortul oferit de scaune este unul optim. În habitaclu au loc cinci persoane, iar scaunele faţă vin inclusiv cu funcţie de masaj, pentru un confort suplimentar. În spate există spaţiu suficient la picioare, iar americanii aici subliniază că deşi la exterior Explorer vine cu dimensiuni compacte, tocmai pentru că este un electric, habitaclul este de dimensiuni tipice unui automobil de clasă medie.

În ceea ce priveşte vizibilitatea la volan, designul maşinii influnţează cumva. Dacă în faţă cel de la volan are o vizibilitate optimă, atât în faţă cât şi în laterale, către spate luneta mică afectează. Da, arată bine din spate maşina, linia inspiră putere şi dinamism, însă cel de la volan va profita din plin de camera de marşarier atunci când va efectua manevrele de parcare.

De asemenea, ca dotări standard, sunt un volan încălzit şi scaune frontale încălzite, scaun şofer cu masaj şi încărcare wireless a telefonului. Designul interior de ultimă generaţie include scaune sport cu tetiere integrate şi o soundbar elegantă pentru a vă bucura de sunetul redat prin dispozitivele conectate Android Auto şi Apple CarPlay wireless.

Echiparea Premium Explorer adaugă un sistem audio B&O cu 10 difuzoare şi iluminare ambientală interioară şi faruri LED Dynamic Matrix.

Pentru a face procesul de achiziţie cât mai simplu posibil, opţiunile sunt limitate la un plafon panoramic cu o suprafaţă de mai mult de 1 metru pătrat de sticlă, şi un pachet de asistenţă pentru şofer. Printre punctele sale de atracţie se numără hayonul cu deschidere fără mâini pentru a accesa până la 470 de litri de spaţiu pentru bagaje cu braţele pline de cumpărături sau copii mici, un afişaj de tip head-up, o cameră de 360 de grade şi o nouă tehnologie de schimbare asistată a benzii.

Aceste caracteristici sunt în plus faţă de mai mult de 15 tehnologii standard de asistenţă pentru şofer, printre care se numără Controlul Inteligent al Croazieră Adaptativ cu Stop & Go, precum şi Avertizarea pentru Ieşire, care este concepută pentru a ajuta la prevenirea accidentelor „de deschidere a uşii” cu bicicliştii.

Noi spaţii de depozitare

Un bonus îl reprezintă acum şi spaţiul dintre scaune – Megaconsola oferă 17 litri spaţiu de depozitare, suficient pentru trei sticle de 2 litri de apă, sau un laptop de 15 inchi. Mai mult, suportul de doze poate fi eliminat la nevoie. Totul depinde de ce îşi doreşte utilizatorul.

Portbagajul vine cu o capacitate de 445 de litri, două lămpi pentru o mai bună vizibilitate pe timp de noate dar şi două cârlige pentru sacoşe şi o priză de 12V. În plus, bancheta este rabatabilă 60:40, iar suprafaţa formată este una aproape plată. În plus, există şi un spaţiu în dreptul cotierei ce permite transportul unor obiecte lungi, precum schiurile.

Concluzie

Explorer vine drept un nou statement al americanilor în ceea ce priveşte strategia pentru Europa. Ford vrea acum să arate că este un brand american, dar numai când vine vorba de imagine. Tehnica utilizată, ergonomia, calitatea materialelor şi confortul însă, trebuie să fie unele europene sau, mai exact, tipice unui automobil german. Nu degeaba Ford este un brand american, dar în Europa filialele din Marea Britanie şi Germania au fost şi sunt cele mai puternice, iar Explorer este produs în uzina din Koln în care compania a investit peste 2 miliarde de euro în modernizare şi retehnologizare.

Deşi rivali din totdeauna, Ford şi Volkswagen au arătat că pot colabora foarte bine în ultimii ani, împărţind platforme tehnice atât în cazul autoturismelor cât şi utilitarelor.

Explorer vine acum cu un preţ de pornire de circa 40.000 de euro, iar pentru că pune pe masă o autonomie de peste 500 km şi o putere de 284 CP în versiunea de bază, nici nu mai depinde în totalitate de subvenţii pentru maşini electrice.

Echipat pentru orice aventură

Explorer este lansatcu două sisteme de propulsie – fie cu un singur motor electric şi cu tracţiune spate (RWD) sau cu două motoare cu tracţiune integrală (AWD). Ambele utilizează o baterie litiu-ion nichel mangan cobalt (NMC), aleasă pentru densitatea de energie, putere şi performanţă, adaptată la condiţiile din Europa. O versiune cu un singur motor şi RWD cu baterie NMC cu autonomie standard va fi disponibilă şi ea, la o dată ulterioară.

Încărcarea de la 10-80% durează aproximativ 26 de minute folosind încărcare rapidă DC de până la 185 kW pentru modelul AWD. Şoferii de Explorer din Europa vor putea accesa şi plăti încărcarea la peste 600.000 de puncte de încărcare din reţeaua BlueOval Charge folosind aplicaţia FordPass sau tehnologia Plug & Charge. Acestea includ staţii de încărcare de mare putere de la IONITY – un consorţiu din care Ford este membru fondator şi Allego – cu care Ford a anunţat un parteneriat pentru a introduce încărcătoare ultrarapide la reprezentanţele Ford.