Retail&Agrobusiness

215 din cele 500 de produse din catalogul Carrefour sunt fabricate in Romania. De ce promoveaza retailerii produsele "made in Romania"?

31.03.2010, 00:00 129

Lantul de hipermarketuri Carrefour semnalizeaza in catalogul saude Paste 215 de produse fabricate in Romania dintr-un total deaproximativ 500 de articole, plasand stegulete in dreptul celor deprovenienta locala.

Aceleasi stegulete sunt plasate de retailer si la rafturile dinhipermarketuri si arata ca cele mai mari ponderi ale produselorromanesti sunt la raioanele de lactate, mezeluri, sucuri sibere.

De partea cealalta, importurile sunt preponderente in oferta delegume si fructe, cosmetice si peste. Dintre legumele din catalogulretailerului, doar usturoiul vine in acest moment de la producatoriromani. In plus, apropierea Pastelui a adus mai multi cozonaciitalienesti (Panetone) in hipermarketuri si vopsea de oua dinimport.

Retailerii estimeaza ca ponderea importurilor la raioanele delegume si fructe din marile retele de hipermarketuri este de peste70% pe parcursul intregului an si explica acest lucru prinincapacitatea agricultorilor locali de a furniza volumele maricerute de lanturile de magazine.

La rafturile de cosmetice, ponderea importurilor ar putea fimult peste 70%, in conditiile in care marii furnizori ai unuihipermarket, P&G, Unilever, Henkel, L'Oreal, Nivea sau Coty nuau fabrici in Romania pentru astfel de produse. Situatia s-ar puteaschimba insa in acest an, dupa inaugurarea primei fabrici locale deproduse de ingrijire a parului a P&G, aflata in constructie inprezent langa Ploiesti.

In ultimul an, retelele Carrefour si Kaufland au inceput sasemnalizeze la raft produsele fabricate local plasand stegulete aleRomaniei in dreptul articolelor respective.

Initiativa celor doi retaileri a venit in contextulintensificarii acuzatiilor

aduse de patronatele din industria alimentara la adresapracticilor comerciale ale marilor lanturi de hipermarketuri sisupermarketuri. In ultimii doi ani, patronatele din industrie auacuzat in repetate randuri marii comercianti alimentari ca cer taxede listare prea mari, care afecteaza business-ul micilorproducatori in comertul modern.

Anul trecut a intrat in vigoare o noua lege in comertul cuproduse agro-alimentare care aduce reglementari mai stricte indomeniu: de exemplu, legea interzice retailerilor sa cearafurnizorilor taxe care nu au legatura cu activitatea de vanzare amarfurilor in magazine.