Companii

Retailerii continuă expansiunea. Billa anunţă cel mai agresiv plan: 20 de magazine în 2012. Metro merge pe spaţii mici

Retailerii continuă expansiunea. Billa anunţă cel mai agresiv plan: 20 de magazine în 2012. Metro merge pe spaţii mici

Autor: Cristina Rosca

21.10.2011, 17:55 2190

Retailerul german Billa, parte a grupului Rewe, a cerut acţionarilor aprobarea unui plan major de expansiune pe piaţa locală, respectiv 20 de magazine anul viitor. Deschiderile planificate pentru 2012 ar duce reţeaua la circa 80 de unităţi.

"Am supus spre aprobare boardului director planul nostru de expansiune pentru anul viitor. Noi am propus deschi derea a 20 de magazine, însă rămâne să vedem câte ni se aprobă", a spus Sorana Georgia, directorul general al reţelei de supermarketuri, numită în această funcţie începând cu vara acestui an.

Planul de expansiune al celor de la Billa ar putea necesita o investiţie situată potrivit calculelor ZF între 35 şi 40 de milioane de euro. Reprezentanţii companiei nu au precizat valoarea exactă a investiţiei în acest magazin, însă potrivit Soranei Georgia, dacă magazinul are sub 1.000 de metri pătraţi, este necesară o sumă mai mică de 2 milioane de euro, în caz contrar, aceasta se situează în jurul acestei valori.

"Banii pentru expansiune vor veni de la compania-mamă, nu de la bănci", adaugă singura româncă director executiv al unuia dintre cei 15 jucători din re tailul modern, prezentă în cadrul eveni mentului "Trade Round Table" orga nizat de revista Magazinul Progresiv.

Grupul Rewe, care deţine în portofoliu atât companii din retail, cât şi din turism, dispune de cash după ce a vândut participaţia în cadrul lanţului cash&carry Selgros către elveţienii de la Coop. Pe piaţa locală germanii deţin Billa şi discounterul Penny Market.

Cel mai ambiţios plan

Planul de expansiune anunţat de Billa pentru anul viitor este cel mai ambiţios de la intrarea pe piaţă în condiţiile în care în cel mai bun an al companiei pentru extindere (2010) compania a deschis 12 unităţi.

Billa, a doua reţea din retailul modern intrată pe piaţa locală în urmă cu circa 12 ani, are în plan să mai deschidă noi magazine şi până la finalul acestui an. "Aveam în plan să deschidem patru unităţi, însă acum cochetăm chiar cu ide ea de cinci magazine noi. Să vedem dacă ne iese." Germanii, care deţin o reţea de 57 de magazine în prezent, au inaugurat două unităţi în acest an, la Cluj şi la Braşov. Reprezentanţii companiei nu dau informaţii despre locaţiile viitoare, cu excepţia Capitalei, unde spun că vor mai deschide pentru că încă există potenţial.

Reţeaua de supermarketuri nu este însă singura care şi-a anunţat planuri masive de expansiune pentru viitorul apropiat. Astfel reţeaua de supermarketuri de proximitate Profi a anunţat 25 de noi deschideri în 2012 şi intenţia de a prelua reţele de supermarketuri mai mici din ţară. La rândul său, Carrefour, retailerul francez prezent atât pe piaţa de hipermarketuri, cât şi pe cea de supermarketuri, dă drumul la deschideri după câţiva ani "îngheţaţi".

La rândul lor, cei mai noi jucători de pe această piaţă, germanii de la Lidl şi-au făcut publice pentru prima dată planurile de expansiune. Ei au inaugurat deja 11 unităţi construite de la zero, şi au spus că au alte 17 deja în construcţie.

Retailerii moderni anunţă astfel planuri masive de expansiune în pofida faptului că în continuare consumul scade. Declinul cumulat al consumului din 2009 până în prezent se apropie de 20%. Planurile ambiţioase pentru viitor sugerează că aceşti jucători se aşteaptă la o revenire a consumului.

Planuri ambiţioase

Evoluţia numărului de magazine Billa

An / Unităţi la finalul anului

2007- 28
2008- 33
2009-43
2010- 55
2011*- peste 60
2012*- peste 80

*estimare ZF

Sursă: ZF, Companie

Metro Cash&Carry reia expansiunea

Metro Cash&Carry România, cel mai mare jucător din comerţul local, cu afaceri de circa 1,13 mld. euro, a anunţat că va deschide magazine Metro Punct până la finalul acestui an. Reprezentanţii companiei nu au precizat câte unităţi vor fi deschise sau unde.
ãVom miza doar pe deschideri de magazine Metro Punct anul acesta şi anul viitor", a spus Adina Tâmplaru, corporate communications manager în cadrul Metro Cash&Carry România. Ea a mai spus că investiţia medie într-un astfel de magazin este de circa 1 milion de euro. Germanii deţin pe piaţa locală 30 de magazine Ð 26 junior (magazine clasice) şi 4 Metro Punct. Ultimele deschideri ale germanilor au avut loc anul trecut în luna decembrie, atunci fiind inaugurate unităţile din Buzău, Târgovişte şi Brăila.


Marea Britanie: Se aud zvonuri despre intrarea Tesco în România

Bryan Roberts, retail insights director în cadrul Kantar Retail EMEA, o companie de consultanţă şi cercetare cu sediul la Londra, a declarat că în Marea Britanie există zvonuri despre intrarea Tesco în România.
"La fel ca şi aici, şi în Marea Britanie au apărut informaţii potrivit cărora Tesco ar fi interesat de piaţa din România. Intrarea lui Tesco ar produce o schimbare majoră pentru retailul local", a spus el.
Zvonuri despre intrarea Tesco au apărut în urmă cu circa 2 ani, însă nu au fost confirmate niciodată de britanici. Despre forma de intrare s-a scris că va fi printr-o achiziţie a unuia dintre jucătorii de pe segmentul hipermarketurilor. Numele vehiculate au fost Carrefour şi Real, însă amândoi jucătorii le-au negat.