Eveniment

Campanie ZF „Şcoala într-un singur schimb în Bucureşti“. Ministerul Educaţiei: Infrastructura deficitară sau în reabilitare a dus la modificarea programului şcolar în Capitală. Dacă elevii rămân în urmă cu materia, şcoala trebuie să asigure programe de învăţare remedială

Capitala este singurul oraş mare din ţară cu un procent atât de ridicat al şcolilor în care durata orelor şi a pauzelor este modificată.

Capitala este singurul oraş mare din ţară cu un procent atât de ridicat al şcolilor în care durata orelor şi a pauzelor este modificată.

Autor: Alexandra Matei, Iulian Anghel

06.06.2024, 00:07 121

În prezent, pe baza datelor de la ISMB şi a calculelor ZF, 73% dintre şcolile din Bucureşti învaţă în schimburi – două sau trei – şi au orele şi pauzele scurtate În Bucureşti, doar 75 de unităţi de învăţământ de stat, dintr-un total de 276, învaţă într-un singur schimb, arată datele transmise de ISMB În Cluj, Iaşi, Timiş, Sibiu şi Braşov, ponderea şcolilor în schimburi este sub 20%, cu un record de doar 6% în Cluj.

Bucureştiul este, la nivelul infrastructurii de învăţământ, într-o situaţie „excepţională”, care permite organizarea programului de cursuri în schimburi în învăţământul primar, gimnazial şi liceal, cu ore şi pauze ciuntite.

Motivul este lipsa de spaţii de învăţare sau renovarea şi reabilitarea şcolilor vechi de zeci de ani, admite Ministerul Educaţiei într-un răspuns la o solicitare ZF legată de impactul orelor de 40 de minute şi al pauzelor de cinci minute asupra elevilor.

„Din informarea transmisă de către Ins­pectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) rezultă că, în cazul unităţilor de învăţământ din Capitală cu pro­gram şcolar modificat, au existat cauze obiective generate în special de infras­tructură (în reabilitare, în curs de rea­bilitare, deficitară)”, transmite Ministerul Educaţiei.

Astfel, detaliază reprezentanţii ministerului, conform regulamentului cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP), în anumite situaţii speciale - epidemii, intemperii, calamităţi – sau în alte „situaţii excepţionale, pe o perioadă determinată”, orele de curs şi pauzele pot suferi modificări, lucru pe care îl vedem astăzi în numeroase unităţi de învăţământ din Bucureşti.

În prezent, pe baza datelor de la ISMB şi a calculelor ZF, 73% dintre şcolile din Bucureşti învaţă în schimburi – două sau trei – şi au orele şi pauzele scurtate. În Bucureşti, doar 75 de unităţi de învăţământ de stat, dintr-un total de 276, învaţă într-un singur schimb, arată datele transmise de ISMB, iar restul de 201 organizează orele în două sau chiar trei schimburi.

Capitala este singurul oraş mare din ţară cu un procent atât de ridicat al şcolilor în care durata orelor şi a pauzelor este modificată. Lipsa de spaţii de învăţare şi supraaglomerarea şcolilor ridicate în urmă cu zeci de ani se justifică, întrucât în ultimele două decenii nicio şcoală nouă de stat nu a fost construită în Bucureşti.

În timp ce în Bucureşti elevii se în­gră­mă­desc în şcolile din cele şase sectoare din lipsă de spaţiu şi merg la cursuri în două sau chiar trei schimburi, având ore de 40-45 de mi­nute şi pauze de cinci minute, cinci dintre cele mai importante judeţe ale ţării au găsit soluţii pentru a reduce numărul şcolilor supraaglomerate. În Cluj, Iaşi, Timiş, Sibiu şi Braşov, ponderea şcolilor în schimburi este sub 20%, cu un record de doar 6% în Cluj.

Situaţiile în care cursurile se organizează în schimburi sau cu program „adaptat” sunt o excepţie, spune Ministerul Educaţiei, iar durata lor trebuie să fie limitată.

„De regulă, aceste măsuri au caracter temporar, iar conducerile unităţilor de învăţământ trebuie să se asigure că adoptarea lor, pe o durată clar determinată, nu afectează dobândirea de către elevi a achiziţiilor/competenţelor fundamentale prevăzute în planurile de învăţare”, transmite ministerul.

Însă realitatea din teren este alta. ZF a scris în ultimul an despre cazuri ale unor şcoli în care elevii au început clasa întâi cu ore în trei schimburi şi termină clasa a patra cu acelaşi regim. Astăzi, în Bucureşti, potrivit informaţiilor strânse de ZF în campania „Şcoala într-un singur schimb în Bucureşti”, sunt cel puţin 25 de şcoli la nivelul Capitalei care funcţionează cu program redus din diverse motive – unele pentru că nu au suficient spaţiu pentru toţi elevii, iar altele pentru că trec prin procese interminabile de renovare, reabilitare şi consolidare.

Ora de 40 de minute şi pauza de 5 minute sunt discriminatorii, susţine Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) într-un răspuns transmis recent Ziarului Financiar.

„Orice modificare a duratei orei de curs reprezintă în fapt un tratament diferenţiat, întrucât o astfel de diferenţă denotă o nerespectare a unui drept fundamental la educaţie, ceea ce se traduce ca fiind discriminare prin neasigurarea accesului la educaţie în condiţii egale pentru toţi elevii înscrişi în diferite unităţi de învăţământ din sistemul public“, a transmis CNCD.

În unităţile de învăţământ în care cursurile sunt organizate după un program modificat, potrivit Ministerului Educaţiei, în cazul în care elevii şi profesorii rămân în urmă cu materia – ceea ce se constată în urma unei analize - şcoala trebuie să asigure un program de învăţare remedială.

„Aceste programe remediale se pot desfăşura şi în vacanţele şcolare, decizia aparţinând, de asemenea, unităţii de învăţământ”, precizează Ministerul Educaţiei.