Mediafax.biz Exclusiv

Comerţul online, o piaţă de pe care retailerii nu-şi mai permit să lipsească

Comerţul online, o piaţă de pe care retailerii nu-şi mai permit să lipsească

Autor: Ioana Mihai-Andrei

13.01.2012, 12:35 275

Obiceiurile se schimbă văzând cu ochii şi nu e de mirare că tot mai mulţi dintre noi preferă să stea confortabil în faţa calculatorului în loc să alerge pe străzi şi apoi să stea la cozi pentru a plăti dări, facturi sau rate la bancă. Iată însă că şi shoppingul "migrează" tot mai mult către internet. Chiar dacă pentru români conceputul de cumpărături online este unul relativ nou, comparativ cu ceea ce se întâmplă în multe alte ţări de ani buni, "şi la noi există deschidere şi apetit pentru acest mod modern şi facil de a face cumpărături", spune Manuela Dănilă, senior research executive în cadrul companiei de cercetare de piaţă 360insights.

Dovadă stă şi faptul că 42% dintre internauţi au căutat în acest mediu produse sau servicii puse în vânzare, arată un studiu de tip omnibus realizat recent de 360insights.

"Este un comportament mai degrabă caracteristic unui public mai elevat, dar nu este străin nici celorlalte categorii de persoane", spune Dănilă. Dintre cei care caută produse sau servicii în mediul online, aproape jumătate (45%) dintre utilizatorii de internet ajung să cumpere în această manieră.

Mai cu seamă pe parcursul ultimului an, site-urile de reduceri au avut parte de propriul moment de glorie, înregistrând rate de creştere de câteva zeci de procente. Cu o gamă de servicii şi produse care variază de la electronice, electrocasnice sau haine şi până la vacanţe, consultaţii medicale sau tratamente cosmetice, acest tip de site-uri atrag deja unul din cinci utilizatori de internet, conform studiului.

"Vânătorii de promoţii sunt în principal tinerii, iar femeile sunt, indiferent de vârstă, mai înclinate decât bărbaţii să urmărească şi să caute promoţiile din mediul online", comentează Manuela Dănilă.

Tot ea punctează că, "împotriva aşteptărilor, nu cei cu venituri mici le accesează, ci mai degrabă cei care au câştiguri medii sau ridicate". Deocamdată, majoritatea celor care sunt interesaţi de promoţiile de pe internet au rămas doar la stadiul de vizitatori ai site-urilor de cupoane, doar 8% dintre utilizatorii de net mergând un pas mai departe, respectiv să-şi facă un cont. Cei mai mulţi cumpără de pe internet electronice şi electrocasnice, haine, şedinţe la saloane de înfrumuseţare, bilete la spectacole sau călătorii.

"Pentru a găsi cele mai bune oferte, cei care accesează aceste pagini de cupoane au conturi pe două sau trei site-uri", adaugă reprezentanta 360insights.

De fapt, internetul a dobândit o mare importanţă în viaţa celor mai mulţi dintre noi, fiind accesibil nu numai la birou sau la calculatorul de acasă, ci şi pe telefonul mobil.

Deşi la bază era doar un mijloc de comunicare, mediul online şi-a ramificat funcţiile, "ajungând să fie o replică a vieţii de zi cu zi, unde fiecare lucru primeşte un <sinonim> din spaţiul virtual", spune Manuela Dănilă. Este, prin urmare, explicabil de ce incidenţa internetului ajunge la 70% în mediul urban, nivelul fiind chiar mai ridicat (de cel puţin 90%) în cazul tinerilor sau al persoanelor cu studii superioare.

Piaţa de cumpărături online va ajunge, conform previziunilor, la valoarea de un miliard de euro în mai puţin de trei ani, principalele motoare de creştere fiind segmentele dedicate femeilor şi site-urile ce oferă cupoane de reduceri.

Comerţul electronic cu plata online a înregistrat anul trecut o creştere de 24% faţă de anul anterior, ajungând la aproape 159 de milioane de euro, conform datelor furnizate de Romcard.

Prin platforma ePayment au fost procesate plăţi în valoare de aproape 140 de milioane de euro, lunile cu cele mai mari vânzări fiind mai, iunie şi iulie, când volumul tranzacţiilor s-a ridicat la aproape 14 milioane de euro lunar. Spre deosebire de alţi ani, când doar anumite domenii înregistrau evoluţii spectaculoase, în 2011 creşterea s-a regăsit în aproape toate domeniile comerţului electronic.

"Dacă până de curând asistam la creşteri de 20-30-50% sau chiar mai mari în industrii consacrate precum turism sau telecomunicaţii, în 2011 s-au înregistrat evoluţii şi la alte tipuri de produse, cu utilizare recurentă", spune Marin Mitroi, director general al Romcard.

Şi valoarea medie a coşului de cumpărături a înregistrat o evoluţie pozitivă, de la 58 de euro în 2010 la 64 de euro anul trecut, conform datelor din sistemul ePayment.

Cele mai mari valori medii pe tranzacţie au fost înregistrate în turism (163 euro), software (126 euro), domeniul IT & C (114 euro) şi cel al jucăriilor (81 euro). La polul opus se situează tranzacţiile pentru produse sau servicii în general mai ieftine, cum ar fi cărţi, bilete la spectacol, cupoane de reduceri sau plata de utilităţi, al căror cost mediu se situează în jurul valorii de 30 de euro. Anul trecut cele mai scumpe tranzacţii din mediul online au fost realizate pentru achiziţia de bilete de avion (9.700 de euro), pachete turistice (8.800 de euro) şi produse de software (6.000 de euro), conform ePayment.

Evoluţia volumului de cumpărături de produse mai scumpe precum cele IT, de exemplu, depinde într-o bună măsură de tendinţele macroeconomice naţionale sau chiar internaţionale. Însă în privinţa altor segmente precum cărţile, florile sau jucăriile, Cristian Herghelegiu, country manager ePayment, PayU Group, crede că acestea îşi vor menţine ritmul de creştere pe măsură ce plata online câştigă popularitate.

Evoluţia pieţei va fi însă în mare parte influenţată de jucători noi din industrii diverse care au acum terenul pregătit şi a căror intrare va atrage şi cumpărători noi, precum şi de inovaţiile dezvoltate de către comercianţi.

De pildă, ePayment va lansa în prima jumătate a anului curent o serie de metode de plată şi de servicii dedicate utilizatorilor finali "prin care ne propunem să promovăm plata online, să creştem afacerile partenerilor noştri şi, în ultimă instanţă, să încurajăm dezvoltarea industriei", declară Herghelegiu. Astfel, pentru anul 2012, reprezentanţii companiei preconizează atât o creştere a numărului de companii cu activităţi în comerţ electronic, cât şi a volumelor tranzacţionate online până la o valoare de peste 200 milioane de euro.

Aşa se face că pe de o parte, creşte numărul persoanelor care fac cumpărături pe net, iar pe de altă parte creşte numărul comercianţilor care fie sunt exclusiv online, fie construiesc în prezent divizii dedicate acestui segment.

Retailerul de mobilier şi decoraţiuni interioare kika, de pildă, mizează în strategia sa pentru anul în curs, între altele, pe comenzile online şi la telefon, conform lui Lars Lund, country manager. Lund crede că astfel numărul clienţilor poate creşte semnificativ, dat fiind că produsele ar putea fi mai uşor accesibile.

kika are în acest moment un singur magazin, în Bucureşti, iar din 2012 compania doreşte să-şi impulsioneze vânzările prin comenzi online şi la telefon, completate de serviciul de livrare a produselor oriunde în ţară. Sunt însă alţi retaileri care au marşat deja pe vânzările din online, iar reţelele de electro-IT sunt un exemplu cât se poate de clar.

Sigur, la formarea noilor obiceiuri de plată sau de cumpărături pe internet pun umărul chiar şi companiile. În 2011 atât magazinele online, cât şi procesatorii, băncile şi emitenţii de carduri au desfăşurat campanii de încurajare a comerţului electronic, de comunicare a beneficiilor plăţii online, cu accent pe securitate şi 3D Secure, precum şi campanii de discount, spune Cristian Herghelegiu.

Motivul pentru care cei mai mulţi furnizori de utilităţi, de exemplu, au avut sau derulează încă ample campanii menite să încurajeze plăţile online, este chiar foarte clar: este mai ieftin şi mai eficient. În loc să aibă costuri cu salariile sau cu întreţinerea spaţiilor în care se pot plăti facturi, companiile preferă să-şi încurajeze clienţii să achite dările pe internet.

MasterCard şi CFR Călători au desfăşurat în a doua parte a anului trecut o campanie prin care biletele cumpărate online erau mai ieftine cu până la 25% faţă de cele vândute la ghişee.

Discount-ul s-a aplicat biletelor cumpărate cu card MasterCard sau Maestro, iar numărul tranzacţiilor prin internet la care au fost folosite aceste instrumente de plată a crescut cu 300% faţă de perioada similară din 2010, a declarat Dorin Ioan Maer, director general al CFR Călători.

Tot MasterCard a încheiat şi un parteneriat cu mall-ul online FashionUp.ro, iar, în una din promoţiile desfăşurate, cumpărătorii care achitau online puteau alege un parfum cadou. Peste un milion de vizitatori au trecut pragul mall-ului online FashionUp.ro, deschis în 2009, care comercializează în prezent peste 20.000 de produse de încălţăminte, îmbrăcăminte, accesorii şi parfumuri.

Tot pentru încurajarea plăţilor pe internet, MasterCard a mai desfăşurat o promoţie în parteneriat cu site-uri de discount, ca BestDealz, Fun Deal, Get a Deal sau Kuponiada.

În această campanie, clienţii care efectuau plăţi în online beneficiau de reduceri suplimentare. Acestea sunt însă doar câteva exemple, numărul comercianţilor care mizează pe internet fiind mult mai mare. În viitorul foarte apropiat pesemne că va fi mai uşor să-i numărăm pe cei care nu-şi vând mărfurile pe net.