Mediafax.biz Exclusiv

Şeful Carrefour la primul interviu: Devin client la fiecare sfârşit de săptămână pentru că „viaţa reală“ o simţi doar în magazine

Şeful Carrefour la primul interviu: Devin client la fiecare sfârşit de săptămână pentru că „viaţa reală“ o simţi doar în magazine

Şeful Carrefour la primul interviu: Devin client la fiecare sfârşit de săptămână pentru că „viaţa reală“ o simţi doar în magazine

Autor: Cristina Rosca

26.09.2011, 19:43 464

Mai am de văzut un hipermarket şi câteva supermarketuri", spune francezul în primul interviu acordat de la preluarea conducerii magazinelor Carrefour în Ro mânia, un business de un miliard de euro anual."Real life happens în the store (pulsul poate fi luat doar în magazine). Acolo trebuie să fii", adaugă Melchior de Polignac, care este convins că doar în acest fel reuşeşti să afli idei noi de la oameni, idei pe care să le transformi în proiecte.

Melchior de Polignac dă exemplul unei astfel de experienţe, când a plecat de joi seara cu avionul spre Timişoara şi de acolo i-a luat trei zile să se întoarcă la Bucureşti cu maşina. "Şi tot nu am reuşit să văd toate magazinele pe care mi-am propus să le văd". Despre România el spune că este o ţară cu peisaje frumoase şi cu oameni pe măsură.

Pe de altă parte, şeful Carrefour România ştie că pentru a avea imaginea corectă a întregului business trebuie să iei pulsul şi din magazine şi din sediu, pentru că "trebuie să te poţi distanţa, dar şi să fi aproape de angajaţi totodată. Încerc să fiu aproape de angajaţi şi clienţi, de aceea învăţ româna".

Francezul povesteşte că în weekenduri merge la magazine şi se "deghizează" în postura de client. Pentru că este îmbrăcat la costum şi cravată este însă uşor de "deconspirat". "Apoi cineva mă întreabă cine sunt", şi de atunci devine din client şef.

Cum arată o zi din viaţa lui Francois Melchior de Polignac?"Încerc ca zilele să fie diferite.

Ca să dau un exemplu, îmi încep ziua la opt, când am o întâlnire la unul dintre magazine. Apoi vine o altă întâlnire la un alt magazin. Acolo iau prânzul, şi plec către o altă unitate unde discut cu şeful de magazin şi cu directorul de vânzări. Apoi vine rândul altui hipermarket şi al unui supermarket şi s-a făcut ora 21.00." Şi ziua s-a încheiat.


Care sunt avantajele unui hipermarket

Dacă despre Carrefour s-au scris mii de articole, sute de pagini, şi asta doar în România, retailerul fiind considerat unul dintre pilonii capitalismului în România, despre Francois Melchior de Polignac informaţiile sunt mai puţine.

Cea mai importantă informaţie este aceea că vrea să reia expansiunea. "Vom continua să ne dezvoltăm. Vom deschide atât hipermarketuri, cât şi super marketuri".

Cifre nu oferă însă. Francezul din fruntea Carrefour România spune că va miza atât pe hipermarketuri, cât şi pe supermarketuri pentru că amândouă segmentele au potenţial.

"Deşi hipermar keturile se află mai departe de locuinţele consu matorilor, principalul avantaj al acestor magazine este că odată ajuns acolo economiseşti timp pentru că ai toate categoriile de produse sub acelaşi acoperiş.În plus, preţurile sunt mai mici", spune unul dintre cei mai importanţi şefi din comerţul local la primul său interviu în presă.

Noul şef al retailerului francez cu afaceri totale (atât pe hipermarketuri, cât şi pe supermarketuri) de peste un miliard de euro anul trecut are 38 de ani şi a venit în România în urmă cu cinci luni pentru a-l înlocui pe Patrice Lespagnol, numit la conducerea Carrefour Grecia.

Carrefour este primul jucător de pe segmentul hipermarketurilor care a pătruns în România în urmă cu mai bine de un deceniu.Primul magazin deschis de francezi în 2001 a fost Carrefour Militari.

În prezent reţeaua de 23 de magazine aduce companiei aproape un miliard de euro pe an. Pe segmentul supermarketurilor Carrefour a intrat în 2007 când a achiziţionat reţeaua de magazine Artima în schimbul sumei de 66 milioane de euro.

Viitorul sună bine

Francois Melchior de Polignac, care priveşte tot Bucureştiul de sus de la etajul al optulea al biroului său, spune că până la finalul anului Carrefour va inaugura trei hipermarketuri - la Deva, Botoşani şi Bucureşi - şi alte 8-10 supermarketuri. Planurile pentru acest an sunt singurele pe care directorul celui de-al treilea jucător din retailul modern autohton - după Metro Cash&Carry şi Kaufland - le face publice.

În ceea ce priveşte hipermarketurile, Carrefour merge de regulă în parcuri de retail pentru că acestea aduc un plus, o ofertă complementară."Hipermarketurile noi pe care le vom deschide vor fi în centre comerciale." Hipermarketurile Carrefour au de regulă între 7.000 şi 7.500 de metri pătraţi suprafaţă de vânzare.

"Este o suprafaţă foarte apreciată de consu matorul din România." El mai spune că poţi reuşi pe piaţă cu magazine de orice mărime şi nu a apus încă vremea magazinelor de suprafaţă mare.

Parteneriate şi achiziţii, o formă de dezvoltare?

"Există potenţial de dezvoltare şi există loc de noi jucători pe piaţă dacă sunt foarte buni. Este posibilă atât o dezvoltare de tip greenfield, cât şi o intrare prin preluarea unui alt jucător. Există companii de vânzare." Această afirmaţie vine în contextul în care în piaţă a apărut informaţia potrivit căreia grupul FIBA din Turcia a scos la vânzare lanţul de supermarketuri G'Market, unul dintre cele mai vechi de pe piaţa locală, după ce a închis o serie de unităţi, iar cifra de afaceri a scăzut la jumătate faţă de perioada de boom. Printre companiile interesate de achiziţia celor patru magazine G'Market se numără Carrefour şi Mega Image, potrivit unor surse din piaţă, care afirmă că este posibil ca vânzarea să fie realizată separat pentru fiecare magazin în parte, nu pentru toată reţeaua. La finalul săptămânii trecute un supermarket Carrefour Market s-a deschis în spaţiul eliberat la sfârşitul lunii iulie de supermarketul G'Market în cadrul centrului comercial Iulius Mall din Iaşi.

În ceea ce priveşte planurile de viitor ale retailerului francez şi posibilitatea aducerii unui nou format pe piaţa locală, Melchior de Polignac spune că "analizăm toate formatele de comerţ modern". El spune însă că pentru moment nu este luat în considerare segmentul cafenelelor. Potrivit raportului financiar pe 2010 al retailerului francez, Carrefour mai deţine pe lângă hipermarketuri şi supermarketuri - formate cu care este prezent pe piaţa locală - şi magazine de proximitate, magazine de tip hard discount şi cafenele. Potrivit surselor din piaţă însă, Carrefour vrea să intre pe segmentul hard-discounterilor.

Tot în ceea ce priveşte planurile de viitor, respectiv posibilul parteneriat al companiei pe care o conduce cu retailerul local Angst, Melchior de Polignac, care este angajat al Carrefour din 2000, spune că "dacă aş face un parteneriat cu un alt retailer, aş anunţa acest lucru doar împreună cu acesta".

În urmă cu circa o săptămână, în piaţă au apărut informaţii potrivit cărora omul de afaceri român Sorin Minea, care deţine compania Angst, a semnat un parteneriat cu retailerul francez, în urma căruia magazinele Angst vor purta şi numele Carrefour Market.Cele două părţi nu au confirmat, însă nici nu au infirmat informaţiile. Angst deţine pe piaţa locală 26 de magazine, toate în Capitală.

Afaceri mai mari

Melchior de Polignac, care începe să "rupă" primele sale cuvinte în română, spune nu doar că începe din nou să dea drumul deschiderilor Carrefour pe bandă rulantă, după circa doi ani de prudenţă (2009 şi 2010), dar şi că se aşteaptă la afaceri în creştere.

"Deşi evoluţia consumului a fost una dificilă, şi nu văd o schimbare majoră în următoarele trei luni, vom termina anul pe plus faţă de 2010". Anul trecut afacerile totale ale Carrefour s-au ridicat la 1,03 mld. euro, în scădere cu peste 7% comparativ cu 2009. Declinul a venit de pe segmentul hipermarketurilor, însă şeful Carrefour România spune că anul acesta ambele segmente - hiper şi supermarketuri - vor creşte.

Melchior de Polignac mai spune că şi în România con sumul a evoluat în aceeaşi direcţie ca în restul Europei. "Se aleg produsele ieftine în cazul cate goriilor mai puţin importante, însă în restul cazurilor nu se face rabat." Francezul, aflat la cea de-a treia vizită în România, primele două realizate în urmă cu 20 de ani ca student, spune că în această perioadă de declin al consumului vânzările de mărci proprii - No 1 (segmentul economic), Carrefour (segmentul mediu) şi Reflets de France (segmentul premium) - sunt în creştere în volum şi tendinţa va continua să fie ascendentă. Cel mai bine se vând alimentele de bază. Şi de această dată Melchior de Polignac se fereşte să ofere cifre.

Polignac este al patrulea executiv al Carrefour în România în cei zece ani de prezenţă locală a francezilor şi este unul dintre cei 10-15 manageri de top care au pe mână afaceri mai mari de 1 mld. euro.