Din cele 487 de mii de companii înfiinţate în perioada 2005-2010, jumătate mai erau în funcţiune şi în 2015, însă numai 2,5% din total (circa 6.000 de firme) au atins până în 2015 un nivel al rulajului de cel puţin un milion de euro. Jumătate din iniţiativele de business care au trecut de acest prag sunt firme străine, iar cealaltă jumătate sunt start-up-uri ale unor antreprenori locali, arată analiza citată.
Gradul de îndatorare al firmelor cu venituri sub 1 milion de euro este, potrivit lui Iancu Guda, de 91% în 2017, în scădere de la 93% în ultimii doi ani.
În economia locală sunt în jur de 680.000 de companii în funcţiune, din care cel puţin 200.000 raportează cifră de afaceri zero. Peste 86% din cifra de afaceri totală a companiilor sunt generate de firmele cu vânzări de peste 1 milion de euro, în timp ce start-up-urile cu venituri de sub 1 milion de euro adună doar 14% din afaceri totale. La o cifră de afaceri estimată de aproape
300 mld. euro în 2017, firmele mici generează vânzări de 42 mld. euro.
Economia românească este puternic polarizată în jurul companiilor de mari dimensiuni, în mare parte multinaţionale, în condiţiile în care jumătate din cifra de afaceri totală este realizată de numai 1.000 de companii.