Bănci și Asigurări

Piaţa de leasing operaţional a încheiat 2023 cu o creştere de 12% an/an, şi s-a apropiat de pragul de 90.000 de unităţi. Peste 90% sunt în regim „full service”

Piaţa de leasing operaţional a încheiat 2023 cu o...

Autor: Cristina Bellu

20.05.2024, 15:06 202

Piaţa de leasing operaţional din România a crescut cu 12% în 2023, ajungând la nivelul de 89.500 de unităţi în administrare, dintre care peste 90% sunt în regim „full service”, potrivit estimărilor Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO), care reuneşte nouă dintre cele mai importante companii din sector.

„În România, piaţa este în continuare în dezvoltare şi cred că este încă departe de potenţial, având în vedere gradul de adopţie al acestui serviciu în totalul flotelor şi trendurile globale de creştere a externalizării prin soluţii de tip full service şi “one stop shop”, spune Dan Ştefan, preşedinte ASLO.

În 2023, creşterea costurilor de finanţare, a asigurărilor, mentenanţei, salariilor şi a altor servicii incluse într-o rata de leasing operaţional s-a situat între 15% şi 90%, într-un singur an. Majoritatea acestor creşteri au fost absorbite de către firmele de leasing operaţional pentru contractele în derulare, care au preţ fix.

Totodată, creşterea preţurilor autovehiculelor, începută în 2020 şi continuată în fiecare an de atunci, inclusiv în 2023, a pus o presiune suplimentară pe actorii din acest sector. Astfel, din 2020, până în prezent, costurile medii de achiziţie a autovehiculelor au crescut şi cu peste 50% (în funcţie de clasă). 

„Piaţa de leasing operaţional trece de ceva vreme prin transformări şi consolidări, la nivel global şi local. Factorii principali de succes în această piaţă sunt economiile de scară, accesul la surse de finanţare, investiţiile în extinderea serviciilor de mobilitate, preocuparea pentru sustenabilitate, în sistemele IT şi gestionarea riscurilor financiare. Ne aşteptăm ca în 2024 creşterea costurilor să se mai diminueaze, iar piaţa să îşi continue dezvoltarea”, adaugă preşedintele ASLO.

În ceea ce priveşte grija pentru mediul înconjurător, reprezentanţii ASLO susţin că este esenţial ca viitoarele măsuri de sprijin pentru achiziţionarea şi utilizarea maşinilor cu emisii reduse să fie elaborate având în vedere impactul flotelor şi să fie modelate după practicile pozitive observate în alte ţări, precum Polonia, Benelux şi Franţa.

„Această susţinere nu se rezumă doar la ecotichete, care sunt reduse pe scară largă în întreaga Europă, ci ar trebui să includă şi iniţiative precum impozitarea preferenţială, asigurările obligatorii mai avantajoase şi facilităţi precum parcarea gratuită în oraşe. Indiferent de evoluţiile tehnologice, preocuparea pentru sustenabilitate, în special pentru calitatea aerului pe care îl respirăm, va rămâne o prioritate greu de contestat." concluzionează Dan Ştefan.

Asociaţia Societăţilor de Leasing Operaţional a fost înfiinţată în 2010, membrii fiind ALD Automotive, Arval Service Lease România, Autonom Services, Autotechnica Fleet Services,  Business Lease România, LeasePlan România, New Kopel România (SIXT Group Romania), RCI Finanţare România şi Unicredit Leasing Fleet Management.